Varda podle Agnés: V posledním díle představuje francouzská režisérka sebe samu
V roce 1955 představila Agnés Varda svůj režijní debut, drama La Pointe courte (1955), které je dnes pokládáno za předzvěst francouzské nové vlny. Snímky této režisérky hraných filmů a osobitých dokumentů hned od počátku poutaly pozornost nejen vytříbenou vizuální stránkou, ale hlavně náměty, jejichž zpracováním Varda nabourávala některá sociální tabu týkající se například rodinných a partnerských vztahů nebo ženské role ve společnosti.
Ani desítky let od jejich vzniku filmy Agnés Varda, jakými jsou např. Štěstí (1965) či Bez střechy a bez zákona (1985) neztrácejí svou aktuálnost.
„Vzpomínám si na společný rozhovor Agnes s režisérkou a teoretičkou fotografie Susan Sontag, který proběhl na New York Film Festival na konci šedesátých let. Obě během něho pojmenovávaly svůj zájem o prolínání dvou světů: politického světa, který se v daných letech dostával do obýváků lidí cestou televizního vysílání, a života osobního. Sami víme, že toto propojení je v dnešní době ještě mnohem intenzivnější,“ říká Diana Tabakov, výkonná ředitelka Dafilms.cz a dramaturgyně Dokumentárního pondělí.
Posledním dílem Agnés Varda se stal její autoportrét – Varda podle Agnés (2019). Jeho jedinou českou projekci budou diváci moci zhlédnout v pondělí 28. června od 20.30 ve velkém sále kina Světozor jako součást filmového cyklu Kulturní války, v němž platforma Fresh Eye, cyklus Dokumentární pondělí a projekt ArtMap společně představují portréty výjimečných osobností, které utvářely podobu vizuální kultury 20. a 21. století
Film bude promítán ve francouzském znění s anglickými titulky. Předcházet mu bude performance vizuální umělkyně a v roce 2018 také finalistky Ceny Jindřicha Chalupeckého Adély Součkové. Vstupenky na projekci je možné zakoupit přes online systém kina Světozor.
Aktivity platformy Fresh Eye je možné dále sledovat na: