Minulost si tě vždycky najde
RECENZE – KOMIKS: Criminal 3: Noční rozhodnutí (Ed Brubaker & Sean Phillips) – JAROSLAV STUCHLÝ
Je teprve začátek února, a možná se už rozhodlo o komiksovém počinu celého roku. BB/art vydal luxusní edici třetího omnibusu Criminal s podtitulem Noční rozhodnutí. Sám Ed Brubaker v předmluvě přiznává, že po Posledním z nevinných nevěděl, jak by měla série pokračovat, kam by se měla dál vyvíjet. Nakonec se rozhodl experimentovat, snad aby vyzkoušel, co všechno noirový Criminal unese. Čtyři povídky a dvě novely, jež omnibus obsahuje, dokazují správnost takového rozhodnutí.
První dvě povídky (Criminal: Divošský meč a Criminal: Smrtící ruce) mají podobu komiksových magazínů ze 70. let. Jde vlastně o komiks v komiksu, což není úplně originální nápad, ale Brubaker jej dovedl k dokonalosti. Divošský meč je komiks odkazující na adaptace conanovských příběhů R. E. Howarda, z jehož četby je neustále vytrháván Teeg Lawless, toho času si kroutící třicetidenní trest odnětí svobody za pohrdání soudem. Protože si údajně nikdo nevšiml, že dobrodružství divocha Zangara kopíruje děj Boormanova filmu Bez okolků (1967), upozornil na to Brubaker v poznámkách. V úsilí vytvořit co nejpřesnější repliku komiksového magazínu šel tak daleko, že na konec zařadil i listárnu (dopisy, na které odpovídal, napsali jeho kamarádi, mimo jiné skutečný conanovský adaptátor Kurt Busiek) a reklamu.
Děj druhé povídky poskočí o tři roky, kdy v létě 1979 Teeg Lawless věnuje k narozeninám svému synovi Tracymu starý komiksový magazín, v němž si chlapec čte, zatímco s otcem cestuje za nějakým jemu neznámým posláním. Fascinován kung- fu vlkodlakem, který je přes den vysokoškolákem Danem Dravenem, uniká Tracy do vymyšleného světa, protože v tom skutečném má zakázáno mít kamarády. Budí to pozornost a kamarádi si mohou pamatovat. To nejvíce znepokojivé však je, že samozřejmé násilí, jehož je v otcově podání svědkem, zdaleko předčí vše, co se odehrává na stránkách komiksu.
Mí hrdinové byli vždycky feťáci je novela odehrávající se z větší části v odvykací léčebně. Vypravěčka, dívka Ellie, podstupuje terapeutická sezení, přičemž vzpomíná na svoje dětství, poznamenané matčinou drogovou závislostí, a hudební idoly, které tvoří pouze ti umělci, které drogy připravily o život. Zároveň však uskutečňuje plán, jehož vyústění je přesně tím zvratem a šokující pointou, jakou čtenář od textu podobného rozsahu tak nějak intuitivně očekává.
Do této novely (stejně jako do Smrtících rukou) se propsaly nejen Brubakerovy vlastní zážitky s rodiči, ale také období, kdy on sám konzumoval návykové látky. Zároveň je patrné, jak autor provazuje svět Criminalu a novými příběhy zaplňuje prázdná místa v osudech postav známých z předchozích omnibusů.
V Nočním rozhodnutí přichází na scénu Ricky Lawless, teenager, jenž okradl nesprávného člověka. Ve snaze synův prohřešek vyžehlit se Teeg dozví o úmrtí svého bývalého zločineckého parťáka a to, co o něm odhalí, jej zrovna dvakrát nepotěší.
Zlý víkend je meta záležitost paar excellence. Hlavní postavou novely je komiksový umělec Hal Crane, kterého organizátoři pozvou na víkendový con, protože mu chtějí předat cenu za celoživotní dílo. Aby nedošlo k žádným problémům, najmou Craneova bývalého asistenta Jacoba Kurtze (vypravěč), jenž se má o nepříliš spolehlivého kolegu postarat. A na ty tři dny Kurtz opravdu jen tak nezapomene.
Sirotci, povídka odehrávající se roku 1993, uvádí na scénu znovu Rickyho Lawlesse a jeho bývalého zločineckého druha Lea Pattersona, jejichž přátelství poznamenala smrt jejich otců.
Svět série Criminal je bezútěšný, většina postav se pohybuje po předem daných trajektoriích, protože osudu se nelze účinně vzepřít. V duši zločince sice může zablesknout náznak lidskosti, ale jde stále o zločince a my tušíme (anebo už víme), že takoví neumírají v tichém smíření obklopení houfem milujících příbuzných. Ed Brubaker nelakuje nic narůžovo a kreslíř Sean Phillips s koloristy Jacobem Phillipsem (syn) a Elizabeth Breitweiserovou jsou těmi pravými průvodci po světě plném podrazů, násilí, vražd a morálně nalomených existencí, které tvrdě platí za každé svoje rozhodnutí. Hutná noirová atmosféra, vnitřní monology, retrospektivní příběhy v příbězích a minulost neustále vrhající svoje stíny, to jsou poznávací znaky série, v níž, doufejme, její tvůrci neřekli doposud poslední slovo.
P.S. Deluxe edice pochopitelně vyžaduje řádnou porci bonusových materiálů. Ty ve trojce Criminalu mají téměř sedmdesát stránek. Ke zvláště atraktivním patří dva filmové eseje (Hříšní andělé a Barva peněz) od Kit Morganové a Phillipsovy ilustrace k nim. Svoje kouzlo mají i „komiksové trailery“, čili upoutávky na budoucí projekty.
Ed Brubaker & Sean Phillips
Criminal 3: Noční rozhodnutí
Nakladatelství BB/art, Praha
2022
400 stran