„Když teď ve střižně vidíme, jak to funguje opravdu tak, jak jsme si přáli, je to radost.“ Maja Hamplová a Matěj Chlupáček o filmu Úsvit
ROZHOVOR s Majou Hamplovou a Matějem Chlupáčkem o filmu Úsvit – JANA BÉBAROVÁ
Natáčení nového filmu Úsvit režiséra a producenta Matěje Chlupáčka skončilo 15. září. V hale u Slaného, ve které se prý stavěla i Petřínská rozhledna, postavili filmaři model celého města Svit v poměru 1:7. Třímetrový model budovy Společenského domu, cihlové rodinné domy baťovského stylu vysoké jeden metr, hotel, ubytovna pro studující děvčata. Jana Bébarová byla poslední natáčecí den na místě a pořídila rozhovor s režisérem Matějem Chlupáčkem a producentkou Majou Hamplovou.
Natáčení je u konce, jak byste ho zhodnotili?
Maja Hamplová: Dneska je to poslední den, tak je to takové nostalgické. Nacházíme se tu mezi těmi modely a zároveň jsme ve střižně, kdy jsme ve fázi střihu – film už stojí, už má nějakou délku, takže jsme ho společně s Matějem viděli v celku a z toho mám radost. Těší mě to moc. Roste to pomalu pod rukama. Teď se dostáváme do fáze, že brzy budeme moct vidět to, co se tu v těchto modelech točí a přidá se do filmu. Tam, kde teď máme zelené plátno, se ocitnou tyto stavby, a to bude další kus. Věci, které se dějí teď tady, už jsou matematika. Sleduju tu mistry jako Borise Masníka a obdivuju je. Všechno se tu duplikuje oproti tomu reálnému natáčení, které jsi zažila v Dřísech. (rozhovor s Matějem Chlupáčkem a Mirou Šifrem z natáčení zde, pozn. autorky)
Matěj Chlupáček: Jsem moc spokojený, protože se nám během celého natáčení – ať už těch hraných částí nebo i tady těch trikových záběrů všechno dařilo tak, jak jsme si vysnili, což bylo krásné. Celý štáb byl nesmírně připravený. Já vím, že se to říká vždycky, ale skutečně to v našem případě byl štáb snů. Hrozně moc jsem si to užil.
Co se potom bude dít s těmi kulisami?
Maja Hamplová: O ně má zájem Svit, který má zájem přímo v tamních továrnách udělat trvalou expozici, která by byla jako takové malé muzeum našeho filmu. Takže v rámci aspoň trochu šetrnějšího přístupu, aby se takto velká stavba nevyhazovala a nevznikalo příliš mnoho odpadu, máme radost, že se to dá ještě použít a že o to někdo projeví zájem, někde to bude sloužit a uvidí to další lidi.
Jak dlouho se kulisy stavěly a kolik lidí na nich pracovalo?
Maja Hamplová: Stavělo se to dva až tři měsíce a pracovalo na tom kolem dvaceti, třiceti lidí.
Co se natáčení týče – co vám udělalo největší radost?
Matěj Chlupáček: Pro mě jsou krásným zážitkem tyto miniatury, protože jsem nikdy nevěřil, že u českého filmu s českým rozpočtem budeme mít vůbec možnost postavit miniatury města, ve kterém se film odehrává. Z takového toho geekovského filmařského hlediska si to užívám opravdu hodně. (úsměv) Hrozně moc se mi líbilo i natáčení v Tatrách, líbilo se mi natáčení s Elektrou, což bylo původně Baťovo letadlo, které koupil Ivo Lukačovič, majitel Seznamu z Texasu, kde ho vydražil a přivezl ho zpátky do Čech, kde ho teď máme na Letišti Točná. Takže je krásné, že se vrátilo do Čech Čechům. (úsměv) Velkým zážitkem pro mě byla i spolupráce s Eliškou Křenkovou na její roli Heleny. Já jsem nikdy, nikdy nezažil práci s hercem, který by se tomu takto intenzivně někdo věnoval rok v kuse. Nad tou rolí přemýšlel, stavěl si jí a měl na to ten prostor a čas jako ona. Nemusela do toho točit pět jiných projektů. Tvorba její postavy s ní byla ve výsledku asi to nejzajímavější.
Maja Hamplová: Největší radost zažívám teď ve střižně, když vidím, že věci fungují. Vzhledem k tomu, jak si v Barlettě (produkční společnost Barletta Production, pozn. autorky) volíme přístup, tak jsem tam byla každý den i s Mirem Šifrou a Matějem a bylo to velmi tvůrčí. Věci vznikaly dlouhými diskuzemi už před natáčením. Opravdu jsme u toho hodně byli spolu, takže je to pro mě něco výjimečného v tom, že film producentsky dovedeš do nějaké fáze. Je to pro mě takové mimino. Když teď ve střižně vidíme, jak to funguje opravdu tak, jak jsme si přáli, je to radost. Jinak pro mě byl krásný zážitek i natáčení v Tatrách a ve Zlíně. Bylo to velmi intenzivní.
Teď stříháte, jak se to vyvíjí, jak to roste pod rukama?
Matěj Chlupáček: Už máme dostříháno, respektive máme první ukazovatelnou verzi, kterou teď začneme promítat, ať už našim partnerům, koproducentům, ale i kolegům režisérům a dalším.
Jak je sestřih dlouhý?
Matěj Chlupáček: Dvě hodiny a myslím, že to kolem těch dvou hodin zůstane. Začínali jsme s assembly cutem na necelých třech hodinách, což je standardní, že jde třetina dolů.
Na čem teď dělá Barletta? Co chystáte a na co se můžeme těšit?
Maja Hamplová: Za tři týdny roztáčíme s Michalem Samirem Ivetu 2, zítra máme explikační poradu a už se blížíme do finále. Já zároveň dokončuju dokument o ženě, která zažila kyselinový útok v Plzni. U projektu jsem jako spoluscenáristka a producentka, režíruje to Jarmila Štuková, původně válečná fotografka a dokumentaristka. Je to film o tom, jaké to je, když se ženě stane něco takového – když jí někdo smaže její vizuální identitu, na kterou spousta lidí v dnešní době asi víc, než kdy jindy, dá. Je film o odvaze to nevzdat a nepadnout. Také pro Českou televizi připravujeme osmidílný seriál To se vysvětlí, soudruzi o ústavu paranormálních jevů z konce 70. a ze začátku 80. let. Všechny případy jsou podle skutečné události, podle spisů. Napsal Miro Šifra a Lucie Vaňková a režírují to Matěj s Michalem Samirem. Točit bychom měli začátkem února v hlavní roli s Jirkou Macháčkem a Honzou Cinou. Matěj zároveň produkuje animák Život k sežrání režisérky Kristiny Dufkové.
Majo, to máš teda plno práce, stíháš i žít? (úsměv)
Maja Hamplová: Ještě mám casting. (úsměv)
Jak to všechno zvládáš?
Maja Hamplová: Dá se to, musím si pečlivě dělat správný timing. Byla jsem teď v Benátkách s filmem Cristiny Grosan Běžná selhání, o kterém jsi psala pro Heroine (k přečtení zde, pozn. autorky), u kterého jsem dělala casting, takže to jsou pro mě takové odměny, za které má ten zápřah cenu. Zrovna Běžná selhání mi udělala velkou radost. Teď v pondělí máme premiéru BANGERu., který jsem obsazovala. Takže je to teď taková jízda. Tento rok – i díky covidu, jak se ty věci nashromáždily, mám asi šestou premiéru a samých věcí, které mě moc těší.
Tak to moc gratuluju a držím vám všem palce!
Maja a Matěj: Děkujeme!
Úsvit
scénář: Miro Šifra
režie: Matěj Chlupáček
producenti: Maja Hamplová, Matěj Chlupáček / Barletta CZ
koproducent: Rasťo Šesták / D.N.A. Production SK
kamera: Martin Douba
architekt: Henrich Boraros
barvy: Natasha Leonnet (La La Land, The First Man)
hudba: Simon Goff (cena Grammy za seriál Černobyl)
střih: Pavel Hrdlička
zvuk: Pavel Rejholec
kino distribuce: Bontonfilm CZ / SK
plánovaná premiéra: 16. listopadu 2023
žánr: detektivní, drama, mysteriózní