SUNDANCE 2022: Půlnoční speciály
7. ZPRÁVA o Sundance Film Festivalu (20.–30. 1. 2022) – JANA BÉBAROVÁ
Předchozí články představující programové sekce letošního Sundance najdete zde.
„Filmy, které vás udrží vzhůru i v tu nejnáročnější hodinu,“ uvádí Sundance v tradiční sekci MIDNIGHT. Od hororů a komedií až po díla, která se vymykají žánrovému zařazení – jako například v posledních letech uvedené tituly Dědictví, Mandy, Relic, Assassination Nation a Babadook.
Mezi letošní šesticí bude mimo jiné ostře satirický debut Hatching finské režisérky Hanny Bergholm – zvrácený horor o dospívání, v jehož centru stojí postava teenagerky, která si z lesa přinese vejce zraněného ptáka, uhnízdí ho ve své posteli a pečuje o něj, dokud se z něj nevylíhne stvoření, které se stane jejím nebližším přítelem a zároveň živou noční můrou.
Drsné hororové kontury bude mít i španělská maloměstská moralita PIGGY vyprávějící o dospívající dívce, která se kvůli své nadváze stává terčem neustálé šikany. Scenáristka a režisérka Carlota Pereda se v ní zabývá „normalizovaným společenským násilím a využívá horor jako prostředek k prozkoumání strachu a zranitelnosti utrápené teenagerky, která se zoufale snaží zapadnout.“
Provokativní hororovou satirou obohatí program MIDNIGHT i dánský snímek Speak No Evil od herce, režiséra a scenáristy Christiana Tafdrupa, jehož předchozí film Potvora (2017) se v Dánsku stal kasovním hitem. Speak No Evil bude pojednávat o znepokojující návštěvě dánské rodiny na vesnickém sídle jejich holandských známých.
Ve výběru bude i druhý celovečerní film kanadské režisérky a herečky Monii Chokri, jejíž tvář je českému publiku známá z filmů Xaviera Dolana Imaginární lásky (2010) a Laurence Anyways (2012). V Babysitter Chokri vystupuje v roli přítelkyně ústředního hrdiny (Patrick Hivon), který je kvůli sexistickému chování suspendován z práce a se svým bratrem začne psát knižní zpověď, v níž se v roli novopečených feministů omlouvají za své misogynní chování v minulosti. Zásadní roli v příběhu podle divadelní hry Catherine Léger, která ji sama adaptovala do scénáře, sehraje i tajemná mladá provokativní chůva. Babysitter je „ztřeštěná komedie, která se obratně vysmívá moderním sexuálním praktikám a pokrytectví střední třídy“.
Dalším půlnočním titulem je celovečerní debut Mimi Cave s názvem Fresh, nadsázkou prostoupený thriller podle scénáře Lauryn Kahn o moderním způsobu seznamování, v němž se v hlavních rolích představí britská herečka Daisy Edgar-Jones (Normální lidi) a z marvelovek známý rumunsko-americký herec Sebastian Stan.
Britská režisérská dvojice Dylan Southern a Will Lovelace známá filmy dokumentujícími hudební scénu – například Shut Up and Play the Hits o newyorské skupině LCD Soundsystem (uvedený na Sundance 2012) či No Distance Left to Run (2010) o britské kapele Blur – se na Sundance vrací s filmem Meet Me In The Bathroom inspirovaným stejnojmennou knihou Lizzy Goodman reflektující znovuzrození newyorské rockové scény počátkem nového milénia. Dokument kombinuje dosud neviděné záběry kapel jako The Moldy Peaches, LCD Soundsystem a Yeah Yeah Yeahs s intimními audiorozhovory a přibližuje poslední velkou romantickou éru rock’n’rollu perspektivou kapel, které určovaly směr jejího vývoje.