Přišla v noci a dostala nejvíc nominací. Ceny české filmové kritiky vyhlašují kandidáty na ocenění
Nominace na Ceny české filmové kritiky si vysloužilo celkem osmnáct děl – od krátkých filmů přes televizní seriály až po celovečerní snímky. Nejvíc šancí na zisk cen má hororově laděná komedie Přišla v noci. Následují ji rodinný animovaný snímek Tonda, Slávka a kouzelné světlo a výpravné historické drama Úsvit. Všechny tři snímky se také utkají o hlavní cenu pro nejlepší film. Vítězové a vítězky budou oznámeni v sobotu 3. února 2024 v pražském Divadle Archa.
Přišla v noci je společným režijním dílem Tomáše Pavlíčka, oceněného v minulosti už Cenou české filmové kritiky za scénář filmu Chata na prodej, a celovečerně debutujícího Jana Vejnara. Vypráví o svérázné šedesátnici Valerii, která vtrhne do života svého syna a jeho přítelkyně. Hororově stylizovaná komedie vznikla v nízkorozpočtových podmínkách a čeští kritici a kritičky výsledek ocenili nominacemi za scénář, režii a film, stejně jako za herecké výkony Simony Pekové a Jiřího Rendla.
Tonda, Slávka a kouzelné světlo je loutkový snímek o Tondovi, jehož tělo svítí, jeho rodičích a kamarádce Slávce, která se přistěhuje do jeho podivuhodného domu. Filip Pošivač se může stát autorem filmu roku i nejlepším režisérem, ale také držitelem ceny za audiovizuální počin, a to díky vizuálnímu řešení snímku, či objevem roku. V této kategorii mu konkurují Denis Šafařík, autor povídkového filmu z jednoho domu O malých věcech, a Albert Hospodářský, který natočil Brutální vedro.
Česká kritika nominacemi vyzdvihla také výpravné historické drama Úsvit v režii Matěje Chlupáčka. Snímek se odehrává v baťovském městě Svit pod Vysokými Tatrami ve 30. letech minulého století, promlouvá však o některých z problémů současnosti. V jeho jádru stojí téma přijímání jinakosti reprezentované intersexualitou. Úsvit posbíral nominace za nejlepší film, režii, scénář Mira Šifry a herecký výkon Elišky Křenkové.
V hereckých kategoriích vynikl kromě Přišla v noci také snímek Tancuj Matyldo, za který je nominovaný Karel Roden i Regina Rázlová. Představili se v rolích syna, profesí exekutora, a matky se zhoršující se Alzheimerovou chorobou. David Prachař zastoupil svým výkonem loňskou adaptaci románu Jáchyma Topola Citlivý člověk.
Z dokumentárních filmů vloni členky a členy Sdružení české filmové kritiky nejvíc zaujali Návštěvníci Veroniky Liškové, odehrávající se na Špicberkách, Velké nic, ve kterém Vít Klusák a Marika Pecháčková mapovali covidovou pandemii v Česku, a Světloplachost Ivana Ostrochovského a Pavola Pekarčíka. Slovenští tvůrci ji natočili v české koprodukci s dětmi v ukrajinském Charkově během ruské invaze.
Zajímavostí letošního ročníku je také fakt, že v kategorii Audiovizuální počin si dvěma nominacemi konkurují tvůrci science fiction Bod obnovy. Za vizuální efekty hlasující vyzdvihli šéfa Magiclabu Michala Křečka a za scénografii Ondřeje Lipenského.
Krátkému filmu letos jasně dominuje animace. Dynamická Electra Darii Kashcheevy vypráví příběh Elektřina komplexu, emotivní Deniska umřela Philippa Kastnera vzpomíná na vztah k milovanému psu a Přes střepy režisérky Natálie Durchánkové je animovaným dokumentem o překonání traumatu ze sexuálního násilí.
V kategorii Mimo kino, oceňující televizní, online a jiné počiny neuvedené primárně v kinodistribuci, bodovala tvorba České televize se seriály Dobré ráno, Brno! Jana Prušinovského a Volha Jana Pachla. Online kultura a rizika s ní spojená jsou hlavním tématem minisérie #annaismissing režiséra Pavla Soukupa a scenáristky Lucie Kryzové, která patří do programu VOD Voyo.
Večer Cen české filmové kritiky letos bude moderovat Petr Marek, známý jako filmový režisér, divadelní i rozhlasový herec a hudebník. Česká televize bude 3. února čtrnácté udílení cen od 20:20 přenášet z Divadla Archa na program ČT art.
Ceny české filmové kritiky organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory hlavních partnerů, kterými jsou innogy, Česká televize, Státní fond kinematografie a Ministerstvo kultury. Dalšími partnery Cen ČFK jsou Divadlo Archa, Champagneria a mowshe. Výsledky hlasování a rozhodování jednotlivých kritiků a kritiček budou veřejně dostupné na webu www.filmovakritika.cz, který nabízí přehled vydaných recenzí, rozhovorů, premiérovaných filmů a další informace.
Nominace na Ceny české filmové kritiky 2023 – kompletní přehled
Nejlepší film
Přišla v noci – Eva Pavlíčková, Pavel Vácha, Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar, Šimon Dvořáček
Tonda, Slávka a kouzelné světlo – Jakub Viktorín, Pavla Janoušková Kubečková
Úsvit – Maja Hamplová, Matěj Chlupáček
Nejlepší dokument
Návštěvníci – Veronika Lišková
Světloplachost – Ivan Ostrochovský, Pavol Pekarčík
Velké nic – Vít Klusák, Marika Pecháčková
Nejlepší režie
Přišla v noci – Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček
Tonda, Slávka a kouzelné světlo – Filip Pošivač
Úsvit – Matěj Chlupáček
Nejlepší scénář
Němá tajemství – Alice Nellis
Přišla v noci – Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar
Úsvit – Miro Šifra
Nejlepší herec
Citlivý člověk – David Prachař
Přišla v noci – Jiří Rendl
Tancuj Matyldo – Karel Roden
Nejlepší herečka
Přišla v noci – Simona Peková
Tancuj Matyldo – Regina Rázlová
Úsvit – Eliška Křenková
Audiovizuální počin
Bod obnovy, scénografie – Ondřej Lipenský
Bod obnovy, vizuální efekty – Michal Křeček
Tonda, Slávka a kouzelné světlo, výtvarné řešení – Filip Pošivač
Cena innogy pro objev roku
Albert Hospodářský – Brutální vedro
Filip Pošivač – Tonda, Slávka a kouzelné světlo
Denis Šafařík – O malých věcech
Mimo kino
#annaismissing – Pavel Soukup, Lucie Kryzová
Dobré ráno, Brno! – Jan Prušinovský
Volha – Jan Pachl
Nejlepší krátký film
Deniska umřela – Philippe Kastner
Electra – Daria Kashcheeva
Přes střepy – Natálie Durchánková