Soutěže Marienbad Film Festivalu znají své vítěze
Marienbad Film Festival zaměřující se na experimentální film a pohyblivý obraz zná jména letošních vítězů a vítězek. I v letošním roce o vítězství soupeřili autoři a autorky ve dvou kategoriích, a to nejlepší experimentální film a nejlepší audiovizuální esej. V soutěži experimentálních filmů zvítězili Jyoti Mistry, Kateryna Ruzhyna a Sebastian Mihailescu, v soutěži audiovizuálních esejí John Gibbs a Occitane Lacurie.
Do hlavní soutěže se letos přihlásilo sto třicet jedna filmů, ze kterých programový ředitel Tomáš Vobořil vybral dvanáct, z nichž porota ve složení irský dramaturg Daniel Fitzpatrick, audiovizuální umělkyně a filmařka Anna Kryvenko a výtvarný umělec Roman Štětina vybrala tři vítězné snímky. Těmi se staly krátké filmy Loving in Between (Jyoti Mistry), Avitaminóza (Kateryna Ruzhyna) a celovečerní rumunský snímek Mammalia (Sebastian Mihailescu).
Porota ocenila film Loving in Between, „za citlivou a hravou kombinaci archivních materiálů, počítačové grafiky a zvukové narace, která porušuje politická, společenská a kulturní tabu. Je to film o lásce a její absenci, který pomocí asociativní montáže přináší tak dlouho očekávanou emancipaci. Avitaminóza je v dobrém slova smyslu provokativní. Skrze sebevědomý filmový jazyk a osobní zkušenost autorky otevírá složité etické otázky a přináší důležitou reflexi společnosti v době kumulujících se krizí. Film Mammalia jsme ocenili za specifičnost jeho vize, důslednost při budování světa a za způsob, jakým se zdálo, že je utvářen sny, ale že bude utvářet i naše sny.“
Do soutěže audiovizuálních esejí se přihlásilo čtyřicet pět autorů a autorek. Kurátoři sekce Veronika Hanáková a Jiří Anger jich předvybrali patnáct. O jednom vítězi rozhodla porota ve složení experimentální filmař Péter Lichter, audiovizuální umělec Matěj Pavlík a filmová publicistka Štěpánka Ištvánková. V této kategorii se porota rozhodla udělit dvě ceny, a to Johnu Gibbsovi za esej Choosing Death Row Song a Occitane Lacurie za esej Xena’s Body (A Menstrual Autoinvestigation Using an Iphone).
„Audiovizuální esej Choosing Death Row Song je postavena na minimalistickém a přímočarém zkoumání produkčních rozhodnutí a problémů spojených s použitím licencované hudby v kinematografii. Tento pevný základ umožňuje jak hlubokou analýzu, tak i nádech hravosti díky spekulativním prvkům,“ komentuje porota své rozhodnutí. „Audiovizuální esej Xena’s Body (A Menstrual Autoinvestigation Using an Iphone) zaujala díky svému odvážnému přístupu k politizaci dat o menstruaci a ženském těle. Skrolováním digitálním dispozitivem se stává neuchopitelným proudem vědomí, skrze který objevujeme všudypřítomný dohled, jemuž nejde uniknout. Digitální svět se střetává s bohatou historií reprezentace ženského těla v audiovizuální kultuře, jako je Xena a další ikony. Jedná se o provokující dílo, které nelze zapomenout.“
„Experimentální film a experiment obecně nás učí nebát se nepoznaného a tvořit mimo zavedené normy. Zároveň je to ale i lekce v tom, jaké to je být marginální, být na okraji, nebo jinak nebýt v centru. Být na okraji? Spíš být věrný sám sobě a tvořit upřímně, i když to často bolí a jen zřídka přinese peníze a slávu,“ zakončuje letošní ročník výkonná ředitelka festivalu Anna Kopecká.