Ji.hlava vyhlásila nejlepší festivalový plakát roku
Součástí doprovodného programu jubilejního 15. ročníku MFDF Jihlava byla i soutěžní výstava festivalových plakátů. V jejím rámci byly uděleny dvě ceny: Cena pro nejkrásnější festivalový plakát 2011, kterou udělují účastníci workshopu Festival Identity, a také Cena diváků. Kromě samotných plakátů mohli návštěvníci výstavy navštívit také Laboratorium, které nabízelo audiovizuální díla či fotografie, vycházející z disparity mezi volným prostranstvím a osobním intimním prostorem.
Výstava byla otevřena po celou dobu konání festivalu, kdy mohli návštěvníci i náhodní kolemjdoucí zavítat do prostor Oblastní galerie Vysočiny, a třeba i dát hlas plakátu, který je nejvíce oslovil. Vybírat mohli z velmi rozmanité nabídky. Zapojily se totiž jak nejznámější mezinárodní filmové akce typu MFF Toronta či Berlinale, tak festivaly z Rumunska, Francie či dokonce Makedonie. Velikou stopu zanechaly na výstavě také české festivaly.
Nutno podotknout, že právě největší áčkové festivaly byly pro návštěvníky zklamáním a ve velmi nápadité konkurenci menších festivalů neměly šanci zaujmout. Daleko nápaditější byli tvůrci plakátu ve francouzském Nyonu. Tamní festival Visions du Réel se prezentoval dvěma plakáty, které měly zdánlivě banální obsah. Na prvním jsou v detailu jezdící schody, na druhém vidíme hlavu dívky na rozmazané, jakoby nepovedené fotografii. Na první pohled nedokonalé dílo ovšem neznamená, že se jedná o dílo špatné. Své o tom vědí také dramaturgové festivalu Visions du Réel, kteří se snaží prezentovat takové filmy, které se vymykají průměrnosti většinové produkce. Podobně se vymezují i jejich plakáty, které přenášejí pozornost od námětu plakátu k samotné textuře fotografického povrchu a reflektují tak samotnou povahu fotografického materiálu. Podobné pokusy se však s nastupující digitalizací stávají čím dál vzácnějšími.
Na samotnou fyzickou podobu filmu odkazují také plakáty pražského Febiofestu. Poslední dva ročníky odkazovaly na hromadu železných krabic s filmovými cívkami, respektive na portréty lidí, kteří mají místo vlasů filmové pásy. Zaujaly ovšem i jiné české festivaly, nejvíce z nich asi série plakátů z posledních tří ročníků PAF Olomouc nebo Anifest v Teplicích. Diváckou cenu ale všem vyfoukl festival krátkých filmů Brněnská 16. Hlavní cena pak putovala do zahraničí, konkrétně do Toronta, kde má své sídlo již po osmnáct let festival Hot Docs.
Kvantitativně největší zastoupení měl ovšem na výstavě jihlavský festival, který zde prezentoval vlastní retrospektivu. Všechny vystavené jihlavské plakáty mají společného jmenovatele, je jím grafik a ilustrátor Juraj Horváth. Ten se podílí na vizualizaci festivalu již od roku 2000. Společným prvkem všech ročníků se stalo heslo „myslet filmem“. Často opakovaným prvkem je proto tvar trychtýře, který slouží jako vodovod informací směrem k přijímateli, ale zároveň jako vysílač poselství do světa. Tohoto sloganu se jihlavský festival drží i nadále, díky čemuž si také profiluje své vlastní publikum. Nezbývá než si přát, aby myšlení skrze film oslovovalo čím dál více lidí a aby se všichni tito diváci za rok sešli na dalším ročníku největšího dokumentárního festivalu u nás.
Soutěžní výstava plakátů filmových festivalů
Oblastní galerie Vysočiny, Masarykovo nám. 24, Jihlava
25. 11. 2011 – 30. 11. 2011
Autoři fotografií: foto č. 1 – Barbora Slezáková, foto č. 5, 6, 7 – Vítězslav Chovanec
Zdroje fotografií: č. 2 – berlinale.de, č. 3 a 4 – visionsdureel.ch, č. 5 – anifest.cz, č. 9 – dokument-festival.cz
Vítězslav Chovanec
Jen bych ještě něco doplnil k tomu, že většina lidí říká, že vyhrály ty nejhnusnější plakáty. Tady je třeba říct, že je soutěž „o nejkrásnější plakát“ špatně nazvána. Lépe by odpovídala soutěž „o nejlepší plakát“, protože se nehodnotí jen estetické kvality plakátu, ale také jeho myšlenka, koncept. Kanadský festival Hot Docs vytvořil plakát s bílými hlavami viděnými z profilu, které až na jednu hledí stejným směrem. Ten jediný rebel má totiž nakreslený mozek a proto nejde se stádem. Koncept plakátu je tak velice blízký motu: „Myslet filmem“, který propaguje jihlavský festival. Naopak festival krátkých filmů Brněnská 16 si vyhrál s významovou přesmyčkou, když se snažil nalákat na výprodej kraťasů. Vzhled plakátu tedy připomíná plakáty na výprodej levného oblečení, protože kdyby byl vizuálně propracovaný, pak by na výprodej nikdo nenaletěl. Stejný koncept provázel i happening spojený se zahájením festivalu, kdy rozvášněný dav nákupu chtivých lidí s rozpaky přijímal informaci, že se jedná o krátké filmy.