Včerejším dnem v Uherském Hradišti odstartoval 15. ročník
Semináře britského filmu. Na slavnostním zahájení, které se uskutečnilo v prostorách Reduty, se představil nový mladý tým festivalu – programový ředitel
Jan Jendřejek a dramaturgyně
Jana Bébarová. Kromě krátkého seznámení s největšími lákadly semináře přednesli omluvu
Billa Harryho, plánovaného hosta, který se ke svému vlastnímu zklamání nemohl přehlídky zúčastnit. Ačkoli sliboval alespoň podíl na on-line videokonferenci, nakonec sešlo i z ní. Stylové uvedení části
Lennonovy poezie ale vrátilo návštěvníkům úsměv na rty. Projev pořadatelů následoval snímek
Nowhere Boy (2009, r.
Sam Taylor-Wood), který mapuje
Lennonovy (
Aaron Johnson)
první tóny na banjo, bujaré dospívání, jeho problematický vztah k matce i tetě Mimi a osudové setkání s
Paulem McCartneym (
Thomas Sangster). Po filmu mohli návštěvníci pokračovat rautem, o který se postarali regionální výrobci pochutin, a hudebním programem pod názvem
Čtení + Chutě a vůně Slovácka. Zatímco se na plátně v pozadí promítaly tematické fotografie, konverzaci hostů a účastníků doprovázela živá hudba. Známé i méně známé písně kapely
The Beatles zazněly v podání neformálního hudebního sdružení
Mlatevňa. Večerem pokračovalo také scénické čtení
Lennonovy poezie, které si tentokrát vzali na starost žáci a profesoři místní Základní umělecké školy.
Přesto, že se první den neobešel bez (nejen) technických komplikací, jako omylné puštění jiného filmu, nemožnost akreditovat se na místě, či zima v promítacích sálech, pohodová předvánoční atmosféra spojená s duchem jižní Moravy a všudypřítomnými songy The Beatles nad nepříjemnostmi převládly. Vybrané filmy, jež se věnují hudební legendě, jsou aktuální (např. Lennon Naked je vůbec nejnovějším biografickým snímkem o Johnu Lennonovi); dramaturgové se záměrně vyhnuli snímkům, které mohou diváci (zas a znovu) znát z televizních obrazovek.
V průběhu dne mohla zaujmout také přednáška Fenomén Beatles u nás, kterou uvedl Petr Gratias. Utříděné povídání Gratias prokládal hudebními ukázkami převážně českých interpretů, kteří se – jak v 60., tak např. v 90. letech, inspirovali beatlesáckými postupy. Závěrečnou perličkou byl zvukový záznam „svatební noci“ Johna Lennona a Yoko Ono.
www.britskyseminar.cz
Komentáře (1)