Zde se nacházíte: 25fps » Festivaly a přehlídky » Vyklánět se z (filmových) oken povoleno!

Vyklánět se z (filmových) oken povoleno!

Vyklánět se z (filmových) oken povoleno!

REPORTÁŽ z Festivalu otrlého diváka – ŠTĚPÁNKA IŠTVÁNKOVÁ –

Už pár let operujeme v kulturním prostředí s pojmem přidaná hodnota a ze všech sil se ji snažíme naplňovat. Pokaždé ale přijde uvědomění, že se dá dělat ještě víc. Za příklad si určitě můžeme vzít nadstandardní přístup pražského kina Aero a Festivalu otrlého diváka, jehož letošní ročník proběhl ve dnech 3. až 8. 3. 2015.

Se smutnou vzpomínkou na letní školní direktivy se člověk vždy vnitřně usměje, když může volně vstoupit s nějakým tím kelímkem do sálu. O to víc, pokud mu k tomu uvaděčka s bryndákem vloží do druhé ruky očíslovaný papírový arch plný vůní (a „nevůní“), který při filmu aktivně využije.

V tomto případě je řeč o snímku Polyester (1981, John Waters), hořko-humorném filmu stírajícím pachové zábrany a vysmívajícím se americkému snu, který byl v rámci letošního Festivalu otrlého diváka promítán v sobotu 7. března. Satira na alkoholismus, rozpadající se rodinné vazby, drogová dospívání, sňatkové podvody i „food fetish“; vše je obsaženo. Stejně jako známý baltimorský transvestita Divine v hlavní roli hroutící se matky. Zmiňovaná přidaná hodnota je pak cítit celým sálem v podobě Odoramy, očíslované kartičky, která dle průvodních instrukcí filmu slouží jako stírací los, jenž vždy ve správnou chvíli, tedy když se na plátně objeví požadované číslo, odkryje voňavou výhru.

Obrázek 1

Zde tedy mluvíme o nadstandardu samotného filmu. Co ale dokázal tým festivalu zabudovat jako hodnotu navíc do celého svého průběhu, tento film nevyjímaje, je hra s titulky a dabingem. U Polyesteru se stal v titulcích otec rodiny Elmer Fishpaw (David Samson) majitelem porno kina Aero a nepovedený synáček Dexter (Ken King) lámal nohy ženám tzv. Žižkovským dupákem. Přenesení významů do důvěrně známého prostředí a společensko-kulturního kontextu pak bravurně zafungovalo především při projekci osmdesátkového karamelového pokladu Odysea rockových mimozemšťanů (1984, James Fargo). Tlumočnické duo se zde rozhodlo podat z kabiny nadpozemský výkon odpovídající projevu filmových protagonistů. Jelikož je film muzikálem, doplňuje zde bizarní vizuální výjevy a jazykové projevy o to bizarnější hudební doprovod. Ano, hlavní protagonistka Pia Zadora je nejen herečkou, ale především zpěvačkou onoho blaženého „synťákového“ hitu „When The Rain Begins To Fall“. A také mnoha dalších! Dabérské duo se tak s vervou a úsměvem na rtech pustilo také do zpěvu. Texty převedli do češtiny a odevzdaně se do nich vžili. Ústřední hereckou dvojici přejmenovali na Dádu a Felixe, úsměvný odkaz na porno Dádu v kosmickém oblečku (neplést s tou s Jůlinkou na rameni) a jejího muže se saxofonem byl tedy zřejmý už od samého počátku. Láska této dvojice reprezentuje dobový kýč i nedobytnost šéfa party. Proto je zapotřebí lekce, která přichází prostřednictvím mimozemské invaze. Film je založen na řadě těchto opozitních střetů. Krom mimozemské a zemské roviny se zde vypořádává s konfliktem také nově příchozí elektronická hudba alá „We are the robots“ s klasickým rockabilly, motorová pila s laskavou ženskou emancipací a příroda s chemickými zásahy budícími místní monstrózní chobotnici. Vše se v rychlém sledu hodnotných vjemů dobere pozitivního konce a hurónského potlesku publika.

Atmosféra, která po dobu projekce v sálu panovala, je těžko přenositelná, ale můžeme ji bez nadsázky připodobnit jízdě na horské dráze s bouřlivými záchvaty smíchu a ovací. Bohužel nevyústila v plánovaný společný zpěv, ale i tak se stala nezapomenutelnou. Sál se uvolnil v dospívajícím rauši odpovídajícím energii školních výletů. Což byl záměr stanovený již samotným tématem letošního ročníku: Návrat do dětství.

Tematické výzvy akce dostála. Jak barevně děsivou výzdobou v předsálí, sbírkou plyšových skvostů na oknech, zmiňovanými bryndáky uvaděček, tak samotnými tématy filmů. Dětské radosti i strachy se promítly do celého programu. O víkendu je pak nejsilněji zastoupil Santa Claus. Čímž nemyslím toho „reálného“, který se objevil na pódiu před projekcí a byl spíše nevydařeným pokusem o netradiční úvod, ale toho filmového. Především Santu z hororově laděného snímku 3615 volejte Santovi (1989, René Manzor), sugestivního thrilleru o konci dospívání, který spojuje odkaz na Sám doma s poctou hrdinům bojujícím i přes svá oslabení až do úmoru a poklonou nastupujícím počítačovým technologiím.

obrázek 2

Tenhle Santa si utřel zkrvavené čelo do ručníku a pověsil ho v rámci přidaných vizuálních hodnot na nádvoří kina Aero. To abychom s ním mohli trávit víc času při pojídání mrkve v rohlíku (vegetariánské varianty párku v rohlíku, která tu opravdu byla k dostání). Na všech místech tak byla cítit schopnost festivalového týmu vypořádat se s nadsázkou jak se samotnými vjemy na filmovém plátně, tak sám se sebou.

Nebylo tomu jinak ani při tradiční projekci filmu s mexickým maskotem festivalu – El Santo a orlice (1973, Alfredo B. Crevenna). Céčkovým zástupcem vláčných sedmdesátek s nepochopitelnými bitkami, neuchopitelným vývojem situací a neukojitelně dominantní ženskou hrdinkou. Dostavili se věrní fanoušci v maskách. A nechyběl ani tradiční simultánní překlad, který by ve srovnání s výkonem tlumočníků Odysey neobstál, kvalitu mu ale upřít nelze. Což se o samotném filmu plně říct nedá. Jediná možnost, jak se s tímto snímkem vypořádat, je uchopit jej jako nutné zlo, s jehož tupostí v konečném důsledku přeci jen přichází smích. A ten zachraňuje.

„Otrlec“ tak opět přišel s okrajovým konceptem otevřeným široké veřejnosti, která jej se stejně otevřenou náručí přijala. Opakovaně plně obsazeným sálem se vypořádal s možnými pochybnostmi zvenčí a zřetelně zodpověděl otázku: Jak dělat kino? – Otrle a divácky vstřícně! Zkuste to také!

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 636

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/2020/corded-handheld-vacuum-cleaner-eraclean-stick-handheld-vacuum/
/25fps.cz
Zpět nahoru