O rodinných věcech
RECENZE – KOMIKS: Wonder Woman: Krev (Brian Azzarello & Cliff Chiang & Tony Akins) – JAROSLAV STUCHLÝ –
Natašu Romanovovou zná pod superhrdinským jménem Black Widow každý, kdo zakopl o filmové adaptace marvelovských comicsů, v nichž vystupují Avengers. Frontální útok Ligy spravedlnosti, resp. příběh o tom, jak se tato skupina superhrdinů sdružených pod logem DC Comics dala dohromady, se v hrané podobě chystá na plátna kin už příští rok. V jejích řadách bude jistě k nepřehlédnutí ztepilá Amazonka Wonder Woman (s tváří Gal Gadotové). Tuzemský comicsový čtenář se už s touto postavou mohl seznámit především v sérii Liga spravedlnosti 1–3 (scénář Geoff Johns), pokud si vzpomínám, sehrála cameo i v Ennisově Hitmanovi. Nyní přichází BB/art se sólovým představením, kterého se v rámci projektu The New 52 ujal respektovaný scenárista Brian Azzarello.
Dianu alias Wonder Woman vymyslel a do comicsového světa uvedl v roce 1941 William Moulton Marston. Její zrod měla na svědomí královna Amazonek Hippolyta, jež si dítě, po němž zoufale toužila, vyrobila z hlíny. Bohové odpověděli na její modlitby a vdechli do hliněného „novorozence“ skutečný život. Azzarello koncept zdánlivě opráší, ale vzápětí ho roztrhá na kusy. Diana se dozví pravdu o svém původu (není žádnou Hlínou) a toto poznání jí otřese. Velmi rychle se dostane do centra mocenské hry, kterou rozpoutali bohové starořeckého panteonu o uprázdněný Diův trůn. Navíc musí chránit farmářskou dívku Zolu před žárlivou Hérou. Ta totiž likviduje všechny nemanželské děti svého záletného manžela a Zola nosí pod srdcem Diovo dítě. V této snaze Dianě pomáhá posel bohů Hermés, ani on však nedokáže zabránit tomu, aby se Rajský ostrov, domov Amazonek, nestal sídlem hadů.
Brian Azzarello je v našich končinách známý především díky noirové sérii 100 nábojů, kultovnímu Jokerovi a Hellblazerovi. V jeho pojetí nepůsobí Wonder Woman jako princezna-mírotvůrkyně, připomíná spíše bojovnici Xenu vhozenou do světa Percyho Jacksona, v němž také dochází k prostupování světa řeckých bohů s dysfunkčními rodinnými vztahy a moderní lidské společnosti. Dialogy jsou břitké a místy docela vtipné, scénář pracuje s obdobou filmových zvukových můstků, kdy slova náležející ještě k předchozí scéně jsou součástí panelu scény následující. Jednotlivé božské aktéry příběhu charakterizuje v mistrovské zkratce kresba Cliffa Chianga (Héřin plášť z pavích per, Hermovy ptačí nohy), jehož vystřídání Tonym Akinsem v posledních dvou sešitech jsem nesl se značnou nelibostí- byť Poseidon v podobě leviatana či „slepý“ prcek Hádes s hořícími svícemi na hlavě jsou také svěží nápady, nabourávající vžité představy. Ale přiznejme, že v závěru nějak ztratil dech i scenárista a londýnské výjevy působí oproti těm z Rajského ostrova trochu nesoudržně.
Ačkoli mám silné ženské hrdinky rád, zmíněný televizní seriál Xena byste našli v mé seriálové TOP 10 a scény odehrávající se mezi Amazonkami považuji za výtečné, přemýšlím, kdo tuhle slibnou sérii čtenářsky podrží. Fanoušci Ligy spravedlnosti? Ti, kteří musejí mít doma všechno, pod čím je podepsán Brian Azzarello? Eva Hauserová s Olgou Sommerovou? Trochu se obávám, aby čerstvě zrozená hrdinka neměla jepičí život a vydavatel Wonder Woman po dvou knihách nezařízl způsobem, proti kterému jí nepomůže ani kouzelné laso. Banda by o tom mohla vyprávět…
Brian Azzarello & Cliff Chiang & Tony Akins
Wonder Woman: Krev
Nakladatelství BB/art, Praha 2015
160 stran
399 Kč