Nový festival Divná Evropa // Weird Europe
TZ: Staňte se (d)obyvateli bizarního filmového kontinentu: 1.–3. dubna v Bio Oko –
Evropa je spořádaný kontinent. Evropa je v krizi. Evropa je v rozkladu. Ve sklepích Evropy se dějí podivné, zneklidňující věci… Zdá se, že nastal ten správný čas, aby na scénu vstoupil nový filmový festival Weird Europe neboli Divná Evropa. První ročník začne stylově na apríla 1. dubna, potrvá do neděle 3. dubna. Během víkendu v kině Bio Oko nabídne 9 filmů, včetně festivalové a distribuční premiéry thrillerové komedie Schneider vs. Bax holandského nonkonformisty Alexe Van Warmerdama a dvou distribučních premiér: rakouského dokumentu Ve sklepě a bulharského sociálního dramatu Lekce. Projekcím bude předcházet zasvěcený úvod k filmům.
V rámci doprovodného programu proběhne i dvojice přednášek dramaturgů a filmových kritiků Aleše Stuchlého a Víta Schmarce na téma brutální neonové univerzum Nicolase Windinga Refna a bizarní experimenty francouzského hudebního producenta a režiséra Quentina Dupieux alias Mr. Oiza. Festival Divná Evropa // Weird Europe pořádá společnost Film Europe a zaštiťuje ho tým zodpovědný za festival Be2Can.
„Weird Europe je festivalem, který s rozkoší sestupuje tam, kam se hlavní proudy kinematografie bojí. Prezentuje filmy bizarní, vyšinuté, výjimečně senzitivní k tomu, co stojí za sílícím pocitem krize. Pro filmy z Weird Europe není nic svaté. Překračují tabu, kterými udržujeme při životě své iluze. Prezentují svérázné autorské poetiky i celé proudy. Jsou sice divné, ale zároveň neztrácejí vysoké ambice, o čemž svědčí i to, že jsou uváděny na prestižních festivalech. Weird Europe odmítá dostupná sedativa. Nebojí se filmů, které podvrací zažité pořádky. Kdy jindy než právě teď nastává čas tázat se, co Evropu spojuje a rozděluje,“ konstatují dramaturgové festivalu Vít Schmarc a Aleš Stuchlý.
Prvním z filmů, které Festival Divná Evropa // Weird Europe uvede v distribuční premiéře, je výstřední thrillerová komedie Schneider vs. Bax (Nizozemsko, 2015, r. Alex van Warmerdam) o nájemném vrahovi Schneiderovi, který přesně v den svých narozenin dostává zakázku na zabití spisovatele Ramona Baxe. Druhým premiérovým titulem bude dokument Ve sklepě (Rakousko, 2014, r. Ulrich Seidl), reflektující zvláštní zálibu Rakušanů v prostorech pod jejich domy – fenomén známý především díky případu Fritzl, ale v Seidlově podání zaměřený spíše na „všední úchylky“. A třetím premiérovým filmem je Lekce (Bulharsko/Řecko, 2014, r. Kristina Grozeva, Petar Valchanov), příběh učitelky, kterou materiální nouze donutí rezignovat na morální zásady, v něž pevně věří.
Vedle aktuálních filmových novinek Divná Evropa // Weird Europe nabídne také průlet celou škálou bizarních a vyšinutých autorských poetik. Vedle sebe budou defilovat figury tak protikladné jako Bronson (Velká Británie, 2008, r. Nicolas Winding Refn), notorický násilník a recidivista, jeden z nejnebezpečnějších vězňů v Británii, jehož agresivní životní misi pojal dánský estét Nicolas Winding Refn jako narcistní a krvavý cirkus, a francouzská sochařka Camille Claudel, jejíž pobyt v léčebně pro mentálně nemocné nekompromisně ztvárnil kontroverzní filmař Bruno Dumont ve snímku Camille Claudel 1915 (Francie, 2013, r. Bruno Dumont).
Součástí festivalového programu je i experimentální hororová metakomedie pojednávající o vraždící telepatické pneumatice jménem Rob – Guma (Francie, 2010, r. Quentin Dupieux), velkolepý comeback enfant terrible francouzského filmu, romantického excentrika Leose Caraxe Holy Motors (Francie/Německo, 2012, r. Leos Carax), ve kterém se rozhodl definitivně zrušit hranici mezi vyprávěním a stylem, vrcholný ambientní snímek-instalace maďarského solitéra Bence Fliegaufa Mléčná dráha (Maďarsko, 2007, r. Bence Fliegauf) a zneklidňující existenciální road movie Paola Sorrentina Tady to musí být (Itálie/Francie/Irsko, 2011, r. Paolo Sorrentino), která ukazuje divnou tvář diváky zbožňovaného italského autora.