Francouzské filmy v Česku po devatenácté
POZVÁNKA na Festival francouzských filmů (23.–30. 11. 2016 v Praze, Brně, Českých Budějovicích a Ostravě) – VÍT POLÁČEK –
Devatenáctka před názvem přehlídky francouzských (a někdy i francouzsky mluvených) filmů naznačuje pozici, kterou má v porovnání s jinými podzimními filmovými událostmi v Česku. Sice jsou už pryč doby, kdy byl Festival francouzských filmů v podstatě jedinou možností, jak vidět na velkém plátně filmy oceňované na velkých festivalech, přesto si uchovává jistou exkluzivitu v prezentovaném programu. Kromě hitů a předpremiér frankofonních snímků, které se vzápětí dostanou do české distribuce, totiž tradičně nabízí i svoji vlastní soutěž „Výběr české kritiky“, kam oslovené osobnosti (letos například scenárista a filmový publicista Jakub Felcman, stálý zpravodaj Českého rozhlasu ve Francii Jan Šmíd nebo divadelní a kulturní kritička Lidových novin Jana Machalická) vybírají své tipy, které se pak utkají o podporu francouzské televizní stanice pro jejich případnou distribuci a odměnu 1 500 Euro. O této ceně hlasují diváci, kteří pak již tradičně mají šanci vyhrát letenky do Francie.
Právě v této sekci festivalu je možné vidět nejspíš nejzajímavější filmy z přehlídky. Španěl Albert Serra, jehož předchozí film Historka o mé smrti zvítězil na festivalu v Locarnu, letos v Cannes představil svůj nový film zacházející opět s tématem smrti. Původně prý plánoval umístit dvorního herce Françoise Truffauta Jeana-Pierra Léauda do skleněné vitríny ve výstavní síni, kde by tento hrál roli na lůžku upoutaného a umírajícího krále Ludvíka XIV. Nakonec se z tohoto konceptu vyvinul radikální celovečerní film, který rozhodně stojí za vidění. S Truffautem souvisí i dokumentární film Hitchcock/Truffaut, v němž režisér Kent Jones rekonstruuje legendární setkání obou autorů, ze kterých pak vyšly vlivné knižní rozhovory. Film slibuje originální pohled na to, co je film a co znamená filmová režie. Na festivalu v Benátkách pak bylo uvedeno soudní a psychologické drama Christiana Vincenta Talár o předsedovi porotního soudu, jehož setkání s dávnou láskou ovlivní jeho do té doby příslovečnou přísnost při posuzování případů.
Festival francouzského filmu se vždy odlišoval i tím, že dokázal do Prahy přivézt řadu hostů, kteří své filmy uváděli a pak o nich diskutovali s diváky. Nezapomenutelné bylo například setkání s Bertrandem Bonellem nad jeho vizí kinematografie jako jakéhosi kabinetu, ještě před tím než ji realizoval v Nevěstinci. Loni zase na projekci svého filmu Cena slávy dorazil Xavier Beauvais, unavený a zničený z tehdejších událostí v Paříži. Letos se slavnostní zahájení festivalu s filmem Tanečnice chystá jeho režisérka Stéphanie Di Giusto. 24. listopadu uvede projekci filmu Spravedlnost pro mou dceru režisér Vincent Garenq. A konečně 28. listopadu dorazí na projekci svého filmu Kameny bolesti natočeného podle románu sardinské spisovatelky Mileny Agusové herečka a režisérka Nicole Garcia. Jak Kameny bolesti, tak Tanečnice byly letos uvedeny v hlavní soutěži v Cannes.
Z dalšího programu sekce distribučních předpremiér bude možné vidět například incestní drama Marguerite a Julien, film s jasným stylem, jenž vyvolal loni v Cannes rozporuplné reakce, dále novinku zmíněného Bertranda Bonella Nocturama, ve kterém známý estét sleduje diverzní akci několika mladých lidí v současné Paříži, nebo animovaný film Červená želva poeticky uvažující o cykličnosti i konečnosti života. Tradičně nebude chybět ani večer krátkých filmů, na který dorazí i režiséři Julie Gourdain a Julien Hallard. Fokus se pak zaměří na nové i starší filmy s Catherine Deneuve. K vidění bude například legendární Truffautovo Poslední metro z roku 1980, ale i sociální drama Hlavu vzhůru, ve kterém Emmanuelle Bercot sleduje dospívání chlapce a jeho kontakt se sociálním pracovníkem a soudkyní. Tento film loni otevíral festival v Cannes. V sekci Filmové hity pak bude možné vidět nový film Xaviera Dolana Je to jen konec světa ověnčený Velkou cenou letošního Cannes, novinku bratří Dardennů Neznámá dívka s Adéle Haenel, nebo černou grotesku Bruna Dumonta Líná zátoka. To je ale jen velmi malý výčet z desítek filmů, které má letošní Festival francouzského filmu ve svém programu. Najdete ho zde.