Zde se nacházíte: 25fps » Aktuality » Bratrství a Čiary mezi oceněnými filmy 25. Ji.hlavy

Bratrství a Čiary mezi oceněnými filmy 25. Ji.hlavy

Bratrství a Čiary mezi oceněnými filmy 25. Ji.hlavy

Pětadvacátá Ji.hlava zná své vítěze. Nejlepším českým dokumentem je Bratrství italského režiséra Francesca Montagnera, cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesly Čiary slovenské režisérky Barbory Sliepkové. V sekci Svědectví ocenila porota například snímek Jak zničit mrak finské režisérky Tuiji Halttunen. Cenu za originální přístup získal čínský režisér Rikun Zhu za film Bez touhy skrývat se. Za celoživotní přínos světové kinematografii byla oceněna režisérka Jana Ševčíková. Festivalovou cenu pětadvacátého ročníku Ji.hlavy navrhl Federico Díaz. A Ji.hlava pokračuje! Online.

Jubilejní pětadvacátá Ji.hlava rozdala ceny, dokumentární radost však zdaleka nekončí. V neděli 31. října v 18 hodin startuje čtrnáctidenní Ji.hlava Online. Ta nabídne více než stovku filmů z programu letošního fyzického ročníku. Diváci budou moci zhlédnout nejen většinu vítězných filmů, ale také to nejzajímavější, co Ji.hlava letos nabídla. Všechny filmy z programu bude možné sledovat až do půlnoci 14. listopadu, výběr filmů bude s českými titulky. Stávající akreditace na fyzickou podobu festivalu platí i online. Samostatná online akreditace vyjde na 400 korun. Filmový program bude možné sledovat pouze na území ČR.

Diváci se mohou těšit také na živé streamy. Do 3. listopadu bude Ji.hlava i nadále vysílat živě. Vysílání nabídne rozhovory, filmové tipy, ale například i online diskuse Inspiračního fóra. Každý den se diváci mohou těšit také na Q&A s tvůrci. První – s ruským režisérem Vitalijem Manským proběhne 31. října ve 20 hodin.

Česká radost: Bratrství

V soutěžních sekcích pětadvacáté Ji.hlavy se setkalo sto dvacet filmů, z toho 64 ve světové, 18 v mezinárodní a 18 v evropské premiéře. Česká radost letos čítala devatenáct dokumentů. Nejlepším z nich je podle poroty Bratrství italského režiséra Francesca Montagnera. „Mikrokosmos rodiny bosenských pastevců překvapivě otevírá témata, která se dotýkají každého z nás. Bez doslovnosti a sebemenších kompromisů v audiovizuálním vyjádření,“ zní zdůvodnění šestičlenné poroty, ve které zasedl například loňský vítěz České radosti Jindřich Andrš nebo novinářka Marie Sýkorová. Autoři vítězného snímku obdrží finanční odměnu dvě stě tisíc korun.

Porota udělila také dvě zvláštní uznání. Ocenila Očistu režisérky Zuzany Piussi. „Zuzana Piussi nám ukazuje, že angažovaná kinematografie má smysl. Kladný Darth Vader československé dokumentaristiky. Ať nás síla provází,“ uvedli porotci. Druhé zvláštní uznání si pak odnesl filmař Milan Klepikov za snímek Přípravy k filmu T. „Zvláštní ocenění porota uděluje filmu s největším počtem konců. Fatalita budoucnosti se zde hravě mísí s lehkostí a podněcuje naši imaginaci.“ Cenu za nejlepší střih získala Jana Vlčková za film Síla režiséra Martina Marečka. „Pečlivá skladba kontrastních významů vytváří debatu, kterou nelze ignorovat. Ať dokumentární střih provází síla.“

Cenu za nejlepší zvuk převzala Viera Marinová za snímek Milý tati režisérky Diany Can Van Nguyen. „Animovaný dokument vyzývá k efektnímu zvukovému ztvárnění. V pojetí Viery Marinové vítězí křehkost, střídmost a tvořivost,“ shodli se porotci. Cenu za nejlepší kameru v sekci Česká radost si odnesl kameraman Prokop Souček za snímek Bratrství. „Filmové obrazy Prokopa Součka nám potvrzují, že je jedním z nejlepších kameramanů své generace. S vizuální intenzitou, která u dokumentárních filmů není obvyklá, nám umožňuje vplynout do světa postav filmu,“ uvedla porota.

Cenu studentské poroty si pak odnesl film Opouštět Počátky Lindy Kallistové Jablonské. „Ze všech snímků, které jsme měli možnost vidět, nás nejvíce oslovil dokument Opouštět Počátky. Film, který dokázal s neuvěřitelnou lehkostí vyprávět jinak tak fascinující příběh o naději a budoucnosti. Skrze kameru jsme měli šanci pohlédnout na svět lidí, kteří touží žít si svobodně svůj sen, od nějž nás často ale dělí nesmírně náročná cesta,“ shodli se studenti.

Opus Bonum: Čiary

Sekce Opus Bonum, která reprezentuje přehlídku současného světového dokumentu, letos uvedla šestnáct snímků. Z nich vybrala šestičlenná porota snímek Čiary Barbory Sliepkové. „Za nevšední způsob, v němž jsou koncepty, jako je krása, intimita a prostor vzájemně propojeny pomocí specifického filmového rámce, který nás jednomyslně přiměl k reflexi vizuálního vyjádření společenských a ekonomických rozporů a vztahů uvnitř městské společnosti,“ uvádí porota. Právě Sliepková získala ocenění i za nejlepší debut. „Za dosažení komplexního a dokonale řemeslně zpracovaného díla,“ dodává porota k filmu Čiary. Autoři vítězného snímku obdrží finanční odměnu deset tisíc dolarů.

Zvláštní uznání v sekci pak získal snímek Když jsi tady se mnou italské režisérky Laury Viezzoli. „Za citlivý a intimní prostor, který je vnímán kamerou na cestě do hloubi lidství mimo rámec přednastavených vzorů myšlení,“ rozhodla porota, ve které zasedl například syrský spisovatel a filmař Orwa Al Mokdad nebo rumunská producentka Anamaria Antoci.

V rámci Opus Bonum udělila letos porota také cenu nejlepšímu filmu z regionu střední a východní Evropy. Získal ji rumunský režisér Sebastian Mihăilescu za snímek Pro mě jsi Ceaușescu. „Za hravou rekonstrukci dějin Rumunska s využitím inscenovaných situací, které využívají rekonstrukčních prostředků k analýze samotných inscenátorů v rámci sebereflektivního vyprávění,“ uvedla porota. Autoři vítězného snímku ze střední a východní Evropy obdrží finanční odměnu tři tisíce euro.

Zvláštní uznání v této kategorii pak získal běloruský režisér Andrei Kutsila za film Když květiny nemlčí. „Za odvahu věnovat se ženským hlasům a podporovat je v jejich vyjádření těžkých a citlivých příběhů lidí, kteří žijí pod útlakem režimu,“ zdůvodnili porotci.

Cenu za nejlepší střih získal v sekci Opus Bonum snímek Cesta za temným světlem mexického režiséra Tina Dirdamala. „Za filmovou pouť, v níž se čas a prostor slévají a za výzvu vůči tradiční dokumentaristické formě.“ Cenu za nejlepší kameru si odnesl Barbu Bălăşoiu za film Pro mě jsi Ceaușescu. „Za vytvoření prostého, živoucího vztahu mezi postavami a jejich okolím, jenž dokázal zachytit velmi obtížné historické a politické dění.“ 

Cenu za originální přístup si za snímek Bez touhy skrývat se odnesl čínský režisér Rikun Zhu. „Za tento film, který nás zasáhl svým syrovým a nekompromisním přístupem k vědomému přiznání nedostatků v intimním životě generace mladých Číňanů.“ Cenu za nejlepší zvukový design si odnesl Michal Horváth za snímek Čiary. „Za způsob kombinace zvuku a hudby, jenž odhaluje tuto městskou symfonii.“ 

Cenu studentské poroty v sekci Opus Bonum získal portugalský režisér Pedro Figueiredo Neto za snímek YOON. „Studentská porota vybrala snímek, který zobrazuje hned několik cest: geografických i mentálních, které protagonista absolvuje. Na cestu nás snímek bere skrze bezprostřední, až téměř neviditelnou kameru, a atmosféru doplňují neutichající hlasové zprávy. Jedná se o snímek, který má cestu i v názvu,“ uvedli studenti.

Fascinace: Oknem dovnitř a ven

Nejzajímavějším světovým experimentálním dokumentem v sekci Fascinace se stal australský snímek Oknem dovnitř a ven tvůrčí dvojice Richard Tuohy a Dianna Barrie. „Omamné vibrace obrazu zaútočí a spustí až fyziologický pocit úzkosti, klaustrofobie, závratě… Autoři filmu nás vrací do doby přísného lockdownu. Je dobré vědět, že film má konec, ať má konec i tato pandemická doba,“ uvedla rodinná porota ve složení filmařka Daria Kashcheeva a filmový dramaturg a střihač Alexander Kashcheev.

Exprmntl.cz: Beautiful Solution

Tím nejlepším z českého experimentu v sekci Fascinace: Exprmntl.cz je film Beautiful Solution režisérky a hudební skladatelky Elišky Cílkové. „Režisérka si klade palčivou environmentální otázku, zda můžeme dosáhnout klimatické rovnováhy bez agresivních postupů. Kompozicí jemných terénních zvukových atmosfér a poetickou obrazovou stavbou díla autorka nabízí možnost harmonického návratu k přirozeným procesům,“ zdůvodnila porota.

Svědectví: Jak zničit mrak

Sekce Svědectví uvedla devatenáct filmů. Jako nejlepší svědectví o přírodě porota ocenila snímek Jak zničit mrak finské režisérky Tuiji Halttunen. „Film moudře propojuje všechny tematické linky sekce Svědectví – příroda, politika a poznání. Skrze příběh finské meteoroložky Hannele Korhonen sledujeme pokusy o ovlivňování přírodních dějů a současně rozporuplný etický rozměr politických a vědeckých dilemat, jež často překračují hranice naší představivosti. Odpovědi na tušené otázky však zůstávají v oblacích,“ uvádí porota.

Zvláštní uznání pak získal film Z divokého moře dánské režisérky Robin Petré„Film citlivou a obrazivou formou připomíná zásadní hodnotu přírody a péče o ni. Sledujeme působivé výjevy ze záchranné stanice pro mořské živočišné druhy a dostáváme se do živého kontaktu s mlčenlivou bolestí zvířat, často zapříčiněnou člověkem,“ uvedla porota.

Zvláštní uznání pro nejlepší svědectví o poznání získal snímek Tmavě červený les čínského režiséra Jin Huaqinga. „Dokument naplněný strhující vizualitou vede diváky k usebrání a otevírá otázky po spirituální cestě za poznáním. Obraz předkládané spirituality nás zve do intimního prostředí tibetských mnišek a jejich jedinečného prožívání duchovní služby. Filmem prostupuje cyklický motiv pomíjivosti a zániku, který vyústí v zásah čínských vládních úředníků a nuceného ukončení existence jednoho z nejstarších ženských klášterů,“ zdůvodňuje porota.

Zvláštní uznání pro nejlepší film o politice si pak za snímek Gorbačov. Ráj odnesl ruský režisér Vitaly Mansky. „Velkoryse klidné, vtahující tempo filmu umožňuje bezprostřední setkání s protagonistou, kterého nevnímáme pouze jako politickou ikonu, ale především jako skutečného stárnoucího muže, jehož pojetí významu moci a smyslu života je inspirativní a pronikavé,“ zní verdikt.

Cenu za přínos světové kinemografii si z Ji.hlavy letos odvezla režisérka Jana Ševčíková, která právě dokončuje svůj osmý film. „Janu Ševčíkovou dříve cenili hlavně v zahraničí,“ upozorňuje ředitel Ji.hlavy Marek Hovorka. Její filmy tak mohli diváci vidět například na festivalech v Berlíně, Rotterdamu, Paříži, Nyonu nebo Lipsku. Její filmy promítla i americká MOMA nebo Harvardova univerzita. A nikdy nechyběla ani v Ji.hlavě: zde získala Cenu diváků za snímek Svěcení jara (2002). „Jana Ševčíková předběhla dobu. Vždy lpěla na vlastní nezávislosti a filmy natáčela výhradně ve vlastní produkci, a to i v době, kdy to zdaleka nebylo běžné. Její hluboká empatie, odevzdanost filmovému tvaru, živelnost i autentický humanismus procházejí celým jejím filmovým dílem a jsou ozdobou nejen českého, a nejen etnografického filmu,“ vysvětluje Hovorka.

Cenu diváků letos získal snímek Nebe režisérské dvojice Adéla Špaljová a Tomáš Etzler.

Ocenění za nejlepší krátkometrážní dokument v sekci Krátká radost si z letošní Ji.hlavy odvezla Otevřená hora režisérky Marii Rojas Arias.

Cenu Silver Eye 2021 pro nejlepší celovečerní film trhu East Silver, kterou Institut dokumentárního filmu uděluje na MFDF Ji.hlava, získal film Mara režisérky Saši Kulak. „Porota se jednomyslně rozhodla udělit ocenění filmu, ve kterém protagonistka využívá mytologie při konfrontaci s naléhavou politickou situací a statečně spojuje boj za svobodu a konstituci krásy,“ uvedla porota ve složení: Rebecca De Pas (Visions du Réel), Maarten Stoltz (Movies That Matter) a Cintia Gil (filmová kurátorka). Zvláštní uznání má Orpheus Vadima Kostrova. „Za zachycení rizika života a natáčení filmů v současném Rusku se porota rozhodla udělit zvláštní cenu filmu Orfeus režiséra Vadima Kostrova,“ uvádí porota.

 V krátkometrážní kategorii uspěl snímek Sounds of Weariness Taymoura Boulose. „Rozhodli jsme se ocenit film, který nám připomíná důležitost existence veřejných prostranství, jež slouží jako místo setkávání a mezilidské komunikace, kde lze sdílet vlastní zkušenosti a nápady s ostatními. Intimní a osobní reflexe je vyprávěna jemným způsobem, jenž přispívá k dnešní debatě o migraci a problémech spojených s duševním zdravím. Estetika vítězného filmu spočívající v plovoucí kameře pomáhá vytvořit celkově mimořádné audiovizuální dílo,“ uvedla porota ve složení Marija Milovanović (Vienna Independent Shorts), Lenka Tyrpáková (Pragueshorts Film Festival) a Emilia Mazik (Short Waves Festival)

Cenu za nejlepší dokumentární knihu získala Zašlá chuť morušek / Cestovní zpráva čarodějova učně Miloslava Nevrlého. „Zašlou chuť morušek a Cestovní zprávu čarodějova učně by bylo snadné redukovat na vzpomínkovou literaturu sepsanou přírodovědcem. Tou ale není. Jedná se o výraznou dokumentární knihu. To, co se může jevit jako lyrismus či romantizace, jsou pro Nevrlého metody, kterými prostředkuje podstatná fakta: dokumentuje proces, kterým zvířecí i rostlinné organismy, morfologie krajiny a meteorologické jevy spoluutvářejí člověka. Přírodovědná erudice ve spojení s literárně precizní introspekcí zprostředkovávají taková ‚data‘, jež by nedokázala vytvořit biologická studie místních ekosystémů, ani sociologická analýza daného prostoru. A proto si letos tato útlá, ale v základu ‚silně zakořeněná‘ kniha zaslouží vyhrát,“ uvádí porota, ve které zasedla dokumentaristka Apolena Rychlíková, nakladatelka Tereza Horváthová, scénárista Lukáš Senft a literární kritik Radim Kopáč. „Nevrlý je tajná legenda. Jeho způsob chození přírodou byl vždy blíž literatuře a poezii, kterou nedílně svazuje s krajinou. Jeho chůze je chůzí člověka, který krajinu odkrývá po jednotlivých vrstvách a nahlíží do ní, a zároveň ji tím ritualizuje. Jeho drobné texty jsou precizním dokumentem o vztahu člověka k přírodě, o době, ve které žil, i o vztahu k sobě samému,“ dodává porota.

Cenu Festival Identity si letos odnesl Filmový festival Jeden svět. Cenu diváků za nejlepší festivalový plakát získal Istanbul Film Festival.

Živá část 25. MFDF Ji.hlava se uzavře v neděli 31. října. Od 18:00 pak festival pokračuje jako Ji.hlava Online a nabídne k přehrání více než 100 filmů pro všechny akreditované účastníky. S již platnou festivalovou akreditací se stačí na webových stránkách Ji.hlavy přihlásit do osobního profilu prostřednictvím účtu na Visitor Page. Ti, kteří akreditaci ještě nemají, ji mohou zakoupit za 400 korun. Filmy bude možné přehrát do půlnoci v neděli 14. 11. Filmy podléhají geoblokaci – budou dostupné pouze na území ČR. Všechny filmy budou dostupné od spuštění programu Ji.hlava Online až do jeho konce. Vybrané filmy jsou opatřeny českými titulky.

Další informace na www.ji-hlava.cz a také na festivalovém Facebooku a Instagramu.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 991

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/2020/corded-handheld-vacuum-cleaner-eraclean-stick-handheld-vacuum/
/25fps.cz
Zpět nahoru