Česká republika vyšle do boje o Oscara film Il Boemo Petra Václava
Hlasování o kandidáta na Oscara probíhalo od 29. srpna do 9. září a akademici a akademičky vybírali z 15 českých hraných a dokumentárních filmů, přihlášených jejich producenty a producentkami. Za filmem Petra Václava se umístily snímky Oběť režiséra Michala Blaška a Světlonoc v režii Terezy Nvotové (v abecedním pořadí). Oscarový shortlist 15 zahraničních filmů bude zveřejněn 21. prosince 2022 a nominace budou vyhlášeny 24. ledna 2023. Datum slavnostního ceremoniálu v pořadí 95. ročníku cen americké Akademie filmového umění a věd je stanoveno na 12. března 2023.
Režisér Petr Václav připravoval film Il Boemo více než deset let a je zároveň i autorem jeho scénáře. Přibližuje osudy jednoho z nejslavnějších českých skladatelů Josefa Myslivečka, který se ve své době dokázal prosadit v obrovské konkurenci italských skladatelů. Vedle Vojtěcha Dyka do hlavních rolí obsadil herečky Barbaru Ronchi, Elenu Radonicich nebo Lanu Vlady. O autentické provedení Myslivečkových operních árií se ve filmu za hudebního doprovodu předního českého barokního orchestru Collegium 1704 pod vedením dirigenta Václava Lukse zasloužili přední světoví operní sólisté, jako například Philippe Jaroussky, Simona Šaturová, Raffaella Milanesi nebo Emőke Baráth. Film se natáčel v České republice i Itálii a vznikl v česko-italsko-slovenské koprodukci.
Režisér a scenárista Petr Václav je absolventem pražské FAMU. Již jeho celovečerní debut Marian získal v roce 1996 řadu cen v zahraničí, mj. Stříbrného leoparda na MFF v Locarnu, cenu za režii v Angers, Belfortu, Teheránu, Bratislavě a byl nominován na Českého lva. V roce 2001 jej následoval snímek Paralelní světy, který se dostal do finále scenáristické soutěže Sundance Institute/NHK Award a byl promítán v soutěžní sekci festivalu v San Sebastianu. Jeho další film Cesta ven byl uveden v roce 2014 na Filmovém festivalu v Cannes, v sekci ACID a stal se tak po 23 letech první českou premiérou na tomto nejvýznamnějším filmovém festivalu. Získal sedm Českých lvů, včetně kategorií nejlepší film, scénář a režie. Drama Nikdy nejsme sami (2016) získalo diváckou cenu Tagesspiegel Award na Festivalu Berlinale a cenu za umělecký přínos na MFF v Káhiře. Jeho posledním filmem uvedeným v českých kinech je roadmovie Skokan z roku 2017.
V loňském roce vyslali akademici a akademičky do boje o Oscara film Davida Ondříčka Zátopek. Zlatou sošku americké Akademie filmového umění a věd zatím získaly pouze dva československé a jeden český film. V roce 1965 Obchod na korze Jána Kádára a Elmara Klose, o dva roky později Ostře sledované vlaky Jiřího Menzela a v roce 1996 Kolja Jana Svěráka. Šestice dalších filmů se pak probojovala do nominačního výběru: Lásky jedné plavovlásky (1966) a Hoří má panenko Miloše Formana (1968), Vesničko má středisková Jiřího Menzela (1986), Obecná škola Jana Svěráka (1991), Musíme si pomáhat Jana Hřebejka (2000) a naposledy Želary Ondřeje Trojana (2003).
Režisér Petr Václav připravoval film Il Boemo více než deset let a je zároveň i autorem jeho scénáře. Přibližuje osudy jednoho z nejslavnějších českých skladatelů Josefa Myslivečka, který se ve své době dokázal prosadit v obrovské konkurenci italských skladatelů. Vedle Vojtěcha Dyka do hlavních rolí obsadil herečky Barbaru Ronchi, Elenu Radonicich nebo Lanu Vlady. O autentické provedení Myslivečkových operních árií se ve filmu za hudebního doprovodu předního českého barokního orchestru Collegium 1704 pod vedením dirigenta Václava Lukse zasloužili přední světoví operní sólisté, jako například Philippe Jaroussky, Simona Šaturová, Raffaella Milanesi nebo Emőke Baráth. Film se natáčel v České republice i Itálii a vznikl v česko-italsko-slovenské koprodukci.
Režisér a scenárista Petr Václav je absolventem pražské FAMU. Již jeho celovečerní debut Marian získal v roce 1996 řadu cen v zahraničí, mj. Stříbrného leoparda na MFF v Locarnu, cenu za režii v Angers, Belfortu, Teheránu, Bratislavě a byl nominován na Českého lva. V roce 2001 jej následoval snímek Paralelní světy, který se dostal do finále scenáristické soutěže Sundance Institute/NHK Award a byl promítán v soutěžní sekci festivalu v San Sebastianu. Jeho další film Cesta ven byl uveden v roce 2014 na Filmovém festivalu v Cannes, v sekci ACID a stal se tak po 23 letech první českou premiérou na tomto nejvýznamnějším filmovém festivalu. Získal sedm Českých lvů, včetně kategorií nejlepší film, scénář a režie. Drama Nikdy nejsme sami (2016) získalo diváckou cenu Tagesspiegel Award na Festivalu Berlinale a cenu za umělecký přínos na MFF v Káhiře. Jeho posledním filmem uvedeným v českých kinech je roadmovie Skokan z roku 2017.
V loňském roce vyslali akademici a akademičky do boje o Oscara film Davida Ondříčka Zátopek. Zlatou sošku americké Akademie filmového umění a věd zatím získaly pouze dva československé a jeden český film. V roce 1965 Obchod na korze Jána Kádára a Elmara Klose, o dva roky později Ostře sledované vlaky Jiřího Menzela a v roce 1996 Kolja Jana Svěráka. Šestice dalších filmů se pak probojovala do nominačního výběru: Lásky jedné plavovlásky (1966) a Hoří má panenko Miloše Formana (1968), Vesničko má středisková Jiřího Menzela (1986), Obecná škola Jana Svěráka (1991), Musíme si pomáhat Jana Hřebejka (2000) a naposledy Želary Ondřeje Trojana (2003).