Zde se nacházíte: 25fps » Rozhledy » Vampíři s občanskými právy

Vampíři s občanskými právy

SERIÁL: True Blood: Pravá krev – JANA JEDLIČKOVÁ –

Věda dvacátého prvního století pokročila vskutku daleko. Vědci provádějí pokusy s klonováním DNA, lékaři dovedou cíleně ovlivnit pohlaví nenarozeného dítěte, dokonce i uměle prodloužit život. V Japonsku pro změnu vytvořili syntetickou náhražku krve, tzv. Tru Blood. Chutná příšerně, ale zahání hlad. Upíři už nemusí zabíjet lidi, aby se nakrmili, nemusí se skrývat v obavách o „život“ a čile se hlásí o svá práva.

Ne všichni upíři jsou ale mírumilovní a ochotní přistoupit na nová pravidla své existence. To ostatně brzy zjistí nejen Sookie Stackhouse (Anna Paquin)[1], mladá servírka baru Merlotte, ale také zbytek louisianského městečka Bon Temps (v překladu Dobré časy). Nudné vody amerického jihu zčeří veterán občanské války a upír Bill Compton (Stephen Moyer)[2] v jedné osobě. Po jeho příchodu se začínají ve městě vynořovat četná tajemství spojovaná s upíry. A dokonce dojde k vraždám několika bon tempských žen, z nichž je opakovaně obviňován Sookiin starší bratr Jason (Ryan Kwanten).[3]

Seriál True Blood: Pravá krev staví na dnes již klasické několikanásobně zmnožené lynchovské zápletce vražd žen, které se „provinily“ kontaktem s upíry. Rysy detektivky, hororu, noire, melodramatu, černé komedie a fantasy jsou umě kombinované s prvky soap opery a telenovely. Základem je milostná dvojice Sookie a Billa, která čelí nejen nadpřirozeným nástrahám ze strany upírů a tvaroměničů (shapeshifters), ale zejména je nucena vzdorovat lidské netolerantní společnosti plné předsudků.

Od Americké krásy k True Blood

Charleine Harris, autorka knižní předlohy True Blood: Pravá krev, měla řadu nabídek na zfilmování svých upírských románů. Nejvíce ji ale oslovil budoucí scenárista, režisér a producent True Blood Alan Ball. Na Dead Until Dark, knižní předlohu první sezóny True Blood, údajně narazil při čekání u zubaře a příběh si zamiloval tak, že přečetl i zbylé části série The Southern Vampire Mysteries. Podle svých vlastních slov nikdy před tím nečetl žádnou knihu o upírech a neviděl ani Buffy: Přemožitelku upírů (Buffy the Vampire Slayer). Svět Charlaine Harris si ho ale naprosto získal.

Alan E. Ball se narodil v americké Atlantě 13. května 1957. Otec Frank pracoval jako letecký inženýr a matka Marry byla v domácnosti. Když bylo Ballovi 13 let, zemřela při autonehodě jeho starší sestra Mary Ann.[4] O šest let později zemřel na rakovinu i Ballův otec.

Už na střední škole psal do školních novin a zajímal se o divadlo, ze kterého promoval v roce 1980 na Státní univerzitě Florida.[5] Po studiích se přestěhoval do Sarasoty taktéž na Floridě, kde psal hry pro The General Nonsence Theater Company. O šest let později se přestěhoval do New Yorku.[6] Živil se jako výtvarník a pokračoval v psaní. Založil společnost The Alarm Dog Repertory Theatre, která produkovala jeho jednoaktovou hru Bachelor Holiday. Obecné pozornosti a uznání divadelních kritiků se ale dočkala až Ballova další hra Five Women Wearing the Same Dress. Toto drama bylo zlomem jak v osobním, tak profesním životě Alana Balla. Po úspěchu na prknech, co znamenají svět se Ball odhodlal ke coming outu[7] před svou matkou a jeho profesní dráha nabrala zcela nový směr.

Po uvedení hry na Broadwayi si ho totiž všiml hollywoodský hledač talentů a doporučil ho jako scénáristu pro sitkom Grace v jednom kole (Grace under Fire, 1993). Ball se scénáristicky podílel na jedné sérii (na několika dalších jako producent), a ačkoli nasbíral cenné zkušenosti, s prací řemeslníka v televizním průmyslu nebyl nijak spokojen. Nicméně před zlomem v jeho kariéře přesedlal ještě k sitkomu Cybill (1996) a napsal a produkoval sitkom Oh Grow Up (1999).

Znechucen a deprimován televizní mašinérií sepisoval osm měsíců dvě hodiny denně, při stálém zaměstnání televizního výkonného producenta, scénář k Americké kráse.[8] Oskar za scénář ho neminul. A stejně tak ani zájem všech těch, kteří měli co do činění s filmem nebo televizí. Ball se však po předcházejících neslavných zkušenostech scenáristy sitkomů řídil (a dodnes se řídí!) heslem: „Cokoli chcete prodat, uveřejnit, musíte si být nejdříve jisti, že se to líbí vám, že se na to budete chtít dívat vy. Že se postavy líbí vám a ne studiu, trhu…“ A tak se na kanálu HBO doslova zjevilo Odpočívej v pokoji (Six Feet Under, 2001).[9] Disfunkční rodinka Fisherových, která vede pohřební ústav, doslova okouzlila miliony diváků. Po pěti sezónách, kdy se osudy Fisherových naplnily stejně jako osudy jejich klientů, se Ball stanici HBO upsal ještě na následující dva roky, ve kterých měl přijít s další zázračnou show, která by televizi vydělala miliony. A tak Ball stvořil True Blood: Pravou krev.

Vylezte z rakví, upíři

Je poměrně obtížné zavděčit se všem. To zjistil i Alan Ball, když HBO začala vysílat seriálovou adaptaci Charleine Harris. Jedni byli zklamaní, protože jim chyběl svět Odpočívej v pokoji, druzí proto, že True Blood byla prostě příliš divná na seriál o upírech. Hodnota Pravé krve bude přesto asi někde uprostřed. Omezovat se pouze na svět ne-živých, ne-mrtvých neogotických monster by byla chyba. Kvality True Blood totiž leží ve zcela jiné rovině. Pokud bychom si měli u tohoto programu všimnout něčeho jedinečného, bylo by to použití upírů a jejich světa protínajícího se se světem lidí jako metafory na nejrůznější minoritní skupiny. V souvislosti s Ballovou tvorbou si zejména nelze nepovšimnout četných narážek na hnutí za práva homosexuálů. Stejně tak nám ale prostředí jižanské Louisiany umožňuje metaforicky zakusit rasistické atmosféry a náboženský fanatismus hned v několika podobách.

V jednom z rozhovorů Ball prohlásil: „Upíři jsou skvělou metaforou na minoritní skupiny, které bojují za svá práva a uznání. Ale také jsou metaforou na ty Republikány, kteří jsou zlomyslní a krvežízniví a zničí všechno, co se jim postaví do cesty.“ Zobrazení minorit v seriálu je nicméně barvité a zcela ambivalentní. Zlí lidé nestojí proti bezmocným a nevinným bájným bytostem. Každý člověk i ne-člověk má své klady a své četné temné zápory. Všichni se snaží přežít, uhájit si svůj svět, se svou pravdou, všichni jsou do jisté míry pokrytci, všichni jsou něčím „divní“ (zpravidla ti „nejnormálněji“ vypadající lidé mají největší úchylky) a hlavně – všichni patří k nějaké menšině. Sookie je telepatka, její šéf Sam Merotte je tvaroměnič (Sam Trammell), bratr Jason je nevzdělaný nimfoman a příležitostně narkoman ujíždějící na V, upíří krvi, která má pro člověka nejen halucinační účinky, Sookiina afroamerická kamarádka Tara (Rutina Wesley), patrně nejpokrytečtější člověk v True Blood, s oblibou a vášní hájí práva Afroameričanů a žen tím, že diskriminuje druhé – zejména upíry, kuchař Lafayette (Nelsan Ellis) je afroamerický gay, dealer všeho od vicodinu po V, prostitut a „tesák“ (fanghanger) k tomu. Ostatně „tesáci“ jsou poměrně důležitou skupinou lidí v Bon Temps a širém americkém okolí. Skupina lidí, kteří se dobrovolně zaplétají s upíry, a dokonce se jimi nechávají kousnout, je v očích „spořádané“ společnosti odsuzována jako byli kdysi odsuzováni běloši za styk s Afroameričany.

V úvodní scéně první epizody běží v pozadí děje na televizní obrazovce politická debata o schválení Dodatku ústavy o upířích právech.  „Jsme občané. Platíme daně. Zasloužíme si základní práva stejně jako každý jiný.“ Po námitkách vznesených opozicí pokračuje Nan Flanagan (Jessica Tuck), zástupkyně Americké ligy upírů, vyvracením zažitých stereotypů o upírech jako krvelačných bestiích vraždících nevinné lidi. Poukazuje na absenci důkazů o takových činech, na historii lidské rasy jako otrokářů a vynálezců atomové bomby a zejména na existenci umělé krve, která uspokojuje hlad, a lidé tak nemají důvod se upírů nadále bát. „Chceme být součástí většinové společnosti.“ Ovšem jsou i tací, kteří nestojí o takové členství ve většinové společnosti.

Už v úvodní sekvenci seriálu je tak nastolena paralela mezi nejrůznějšími hnutími za lidská práva. Do popředí vystupují zejména LGBT hnutí. Metafora je zřetelná nejen na úrovni narativní, např. několik narážek na svatbu Sookie a Billa, která se nemůže uskutečnit, pokud neprojde zmíněný dodatek ústavy senátem. Alan Ball využívá i podobnosti anglických výrazů fang (tesák) a fag (teplouš). Vzniklá spojení a hesla se nejednou objevují jakoby mimochodem na pozadí hlavního děje. V titulkové sekvenci se v krátkém střihu mihne transparent s nápisem GOD HATES FANGS a v jedenácté epizodě první série visí plakát se stejným nápisem v kanceláři šerifa.[10] Fráze COME OUT OF YOUR COFFINS pro změnu naráží na anglickou frázi come out of the closet, která je spojována s veřejným oznámením homosexuální orientace.[11]

Pověstná kapka krve na závěr

Svět True Blood je z jistého úhlu pohledu jedna velká metafora. Ball ale upozorňuje, že by bylo příliš jednoduché, vidět v ní pouze přirovnání k LGBT hnutím. „Byla by to pěkně homofobní show. Vždyť i upíři zabíjejí nevinné lidi,“ konstatuje. Na druhou stranu se ale True Blood: Pravá krev řadí mezi ty seriály a série, které zobrazují minoritní skupiny jako souhrn mnoha identit, ne pouze ty hyperkladné a hyperzáporné typy, které existují výlučně na filmových plátnech a TV obrazovkách, a ke kterým se ve „skutečném“ životě můžeme pouze vzdáleně přiblížit.

Charlaine Harris do svých románů úmyslně vložila paralelu s hnutím za práva gayů a leseb a chtě nechtě se ve zfilmované podobě tento směr také projevil. O tom, že tato tvrzení nejsou pouhou snůškou fantazií, svědčí i doslovné narážky na George W. Bushe a politiku Republikánské strany v USA, stejně jako tehdejší současné (reálné) dění na poli boje za práva minorit.[12]

Ballova adaptace není zcela jistě dokonalým filmovým počinem. Našli bychom minimálně několik sporných bodů, které by stály za negativní kritiku. Plusem je ale trochu jiný pohled, méně okatý, na společnost lidí, kteří se považují za „přirozenou“, někdy i Bohem vyvolenou většinu.


True Blood

Tvůrce: Allan Ball

Scénář: Allan Ball, Charlaine Harris, Brian Buckner, Raelle Tucker, Alexander Woo, Nancy Oliver, Chris Offutt

Režie: Allan Ball, John Dahl, Michael Lehmann, Scott Winant, Daniel Minahan

Hudba: Nathan Barr

Autorka knižní předlohy: Charlaine Harris (The Southern Vampire Mysteries, 2001)

Hrají: Anna Paquin (Sookie Stackhouse), Ryan Kwanten (Jason Stackhouse), Stephen Moyer (Bill Compton), Sam Trammel (Sam Merlotte), Rutina Wesley (Tara Thornton), Chris Bauer (detektiv Andy Bellefleur), Nelsan Ellis (Lafayette Reynolds), Lizzy Chaplan (Amy Burley), Adina Porter (Letie Mae Thornton), Michael Raymond-James (Rene Lenier), Alexander Skarsgård (Eric Northam), Stephen Root (Eddie), Deborah Ann Woll (Jessica Hamby), Carrie Preston (Arlene Fowler), Jim Parrack (Hoyt Fortenberry), Todd Lowe (Terry Bellefleur), Kristin Bauer (Pam), Lois Smith (Adele Stackhouse)…

USA, HBO

od 7. září 2008

15 epizod/ 55 minut, zatím 2 sezóny

Zdroje:

An Encyklopedia of Gay, Lesbian, Bisexual, Transgender and Queer Culture. Ball, Alan. Dostupné z WWW: http://www.glbtq.com/arts/ball_a.html

Česko-Slovenská filmová databáze. True Blood: Pravá krev. Dostupné z WWW: http://www.csfd.cz/film/241231-true-blood-prava-krev-true-blood/

GIANOULIS, Tina. St. James Encyklopedia of Pop Culture – Gay Liberation Movement. Dostupné z WWW: http://findarticles National Gay and Lesbian Task Force. Act Loccally: Louisiana. Dostupné z WWW: http://www.thetaskforce.org/activist_center/act_locally/louisiana

New Orleans Paranormal and Occult Research Society Ghostly Gallery. Vampires. Dostupné z WWW: http://www.neworleansghosts.com/vampires.htm

SEMECKÝ, Petr. True Blood – Pravá krev. Dostupné z WWW: http://www.filmo.cz/2963-true-blood/review

SHEN, Maxine. Flash and „Blood“: How HBO Series Has Turned Hot Vampires Into Gay-Rights Analogy (New York Post). Dostupné z WWW: http://www.nypost.com/seven/06232009/tv/flesh__blood_175586.htm

The Internet Movie Database. Alan Ball. Dostupné z WWW: http://www.imdb.com/name/nm0050332/bio

The Internet Movie Database. Anna Paquin. Dostupné z WWW:

http://www.imdb.com/name/nm0001593/

The Internet Movie Database. Stephen Moyer. Dostupné z WWW: http://www.imdb.com/name/nm0610459/

The Internet Movie Database. True Blood. Dostupné z WWW: http://www.imdb.com/title/tt0844441/

Wikipedia, The Free Encyklopedia. Alan Ball (Screenwriter). Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Ball_(screenwriter)

Wikipedia, The Free Encyklopedia. Ryan Kwanten. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_Kwanten

Wikipedia, The Free Encyklopedia. The Southern Vampire Mysteries. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Southern_Vampire_Mysteries

Wikipedia, The Free Encyklopedia. True Blood. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/True_Blood

Rozhovory

Amazon.com interview with Alan Ball. Dostupné z WWW: http://www.spiritualteachers.org/alan_ball.htm

ELLIS, Hazel. On the Ball: A Talk with the Screenwriter of American Beauty. Dostupné z WWW: http://www.reel.com/reel.asp?node=features/interviews/ball

JUERGENS, Brian. Interview with Nelsan Ellis from „True Blood“. Dostupné z WWW: http://www.afterelton.com/people/2008/10/nelsanellis?page=0%2C3

PALMER, Tamara. SF Weekly Interview: Alan Ball. Dostupné z WWW: http://blogs.sfweekly.com/shookdown/2008/09/interview_alan_ball.php

WIESELMAN, Jarett. Alan Ball: „True Blood“ Is Not a Show For Children! (New York Post) Dostupné z WWW: http://blogs.nypost.com/popwrap/archives/2009/06/alan_ball_interview.html

Rozhovory  video-online

Alan Ball Speaks with OUTTAKE´s Charlotte Robinson. Dostupné z WWW: http://www.generationq.net/news/uk/alan-ball-speaks-with-charlotte-robinson-070982.shtml

Hollywood 411. True Blood: Ryan Kwanten. Dostupné z WWW: http://www.youtube.com/watch?v=SRxwN3ZF6fc&feature=fvst

True Blood: Alan Ball POV (HBO). Dostupné z WWW: http://www.youtube.com/watch?v=aRIXL4_ulNo&feature=related


[1] Kanadská rodačka Anna Helene Paquin (nar. 1982) vyrůstala na Novém Zélandu. Řadí se mezi nejmladší držitelky Oskara, kterého získala v roce 1993 za roli Flory McGrath ve filmu Jane Campion Piáno (The Piano). U fanoušků série X-Men si získala oblibu jako Rogue a za roli Sookie Stackhouse získala v roce 2008 ocenění Zlatý Glób.

 

[2] Britský divadelní, televizní a filmový herec Stephen John Emery alias Stephen Moyer (nar. 1969) hraje v True Blood 173letého upíra Billa Comptona, který zoufale touží najít rovnováhu mezi chutí na nefalšovanou lidskou krev a snahou začlenit se do lidské společnosti. Kromě filmové a seriálové kariéry si vydobyl jméno i na divadelním jevišti, např. rolí Romea v Shakespearově tragédii, nebo založením vlastní divadelní společnosti The Reject Society.

[3] Australan Ryan Christian Kwanten (nar. 1976) se k herectví dostal omylem. Na castingu jeho bratra, který je v současné době poměrně úspěšným skladatelem, si ho všimli lidé z herecké agentury. Od 16let hrál v několika australských TV seriálech, ale proslavila ho role plavčíka Vinnieho Pattersona v soap opeře Home and Away, která z něj učinila australský sex symbol. Po odchodu z tohoto pořadu si zahrál např. v teen seriálu Kalifornské léto (Summerland), které odvysílala také TV Nova.

[4] Marry Ann zemřela v den svých 22 narozenin, když vezla 13letého Alana na hodinu piana. Během autonehody byli oba sourozenci v autě, ale Alanovi se nic vážného nestalo.

[5] Na střední škole působil Ball v několika spolcích, zastával funkci editora ve školních novinách a pracoval jako kapelník jedné skupiny, ve které se podílel také na choreografii.

[6] V New Yorku žil Ball zhruba osm let. Bydlel v Brooklinu v malém apartmánu s dalšími třemi spolubydlícími. Zkušenosti a zážitky ze společného bydlení později uplatnil ve svých divadelních hrách (např. Bachelor Holiday) a zejména pak v sitkomu Oh Grow Up (1999, FOX Televisione Company) o třech spolubydlících a přátelích – heterosexuálním Hunterovi a Norrisovi a gayi Fordovi. Seriál byl ale kvůli nízké sledovanosti zrušen po 13 epizodách.

[7] Ballova matka byla prý synovou homosexuální orientací nejprve zaskočena, ale stejně jako jeho bratři, svého syna naprosto podporovala. Ball sám získal v roce 2002 cenu GLAAD za seriál Odpočívej v pokoji a postavy gayů a GLBT témata jsou stabilní součástí jeho děl.

[8] Kdo by čirou náhodou neznal tento vskutku krásný americký počin o životem znuděném Lesteru Burnhamovi (Kevin Spacey), jedná se o film z roku 1999, pod režijní taktovkou Sama Mendese, který si z cen Academy Awards odnesl 5 oskarů, na další tři byl nominován a v dalších filmových soutěžích zvítězil v 83 kategoriích a v 74 byl nominován.

[9] Odpočívej v pokoji v ČR sice trochu zapadlo v nočním vysílání ČT2, ale ve světě a zejména pak v Americe vzbudilo obrovský ohlas. A nejen u „obyčejných“ diváků.  Seriál vyhrál 3 Zlaté glóby, v dalších soutěžích zvítězil ve 43 kategoriích a v dalších 117 byl nominován. Jednou z hvězd seriálu byl i shakespearovský herec Michael C. Hall, který v současné době účinkuje v seriálu Dexter stanice Showtime. V Odpočívej v pokoji si příležitostně zahrál i Alan Ball v roli psychiatra Billyho Chenowithe (Jeremy Sisto).

[10] God hates fangs = Bůh nenávidí tesáky. V seriálu hanlivé označení pro upíry. Stejně jako v angličtině slovo fag je hanlivým označením pro gaye. Protestní akce proti homosexuálům jsou bohaté na transparenty s nápisy God hates fags.

[11]Come out of the closet“ má v češtině dva základní významy. Znamená a) mluvit na veřejnosti o něčem, co bylo v minulosti drženo v tajnosti, protože to bylo pro danou osobu ponižující, trapné… b) oznámit lidem svou homosexuální orientaci. „Come out of your coffins“ lze volně přeložit jako „vylezte ze svých rakví“.

[12] Na mysli mám zejména několikrát schválená a opětovaně rušená práva na uzavření registrovaného partnerství v USA a politické uskupení Prop 8, které si na jaře 2009 soudně vymohlo zákaz uzavírání stejnopohlavních sňatků v Kalifornii.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 77

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru