„I could see more in the dark than I could in color“
Tento článek je přehledem několika osobitých stylistických postupů kameramana Johna Altona demonstrovaných zejména na filmech noir, které natočil s režisérem Anthonym Mannem.
ÚSPORNÉ SPODNÍ SVÍCENÍ
Altonův tradiční postup, při němž zdroj světla umisťuje na podlahu. Tento typ svícení je zpravidla spojován s postavami kriminálníků – osvícením jejich tváří z neobvyklého úhlu dociluje deformace obličejových rysů. Navíc tak efektivně evokuje i klaustrofóbičnost noirového světa.
BIZARNÍ KOMPOZICE
Typické pro noirovou stylistiku. Jejich účelem je vyvolat v divákovi pocity dezorientace a tím je přiblížit dojmům filmových hrdinů. Alton rovněž často snímá scénu přes rozličné objekty a jeho záběrové kompozice se často vyznačují dvojitým rámováním, jež asociuje svízelnou situaci hrdinů a jejich chycení se do pasti osudu.
EXTRÉMNÍ PODHLEDY
Často se užívají k naddimenzování postav a vyjádření jejich převahy nad druhými. Antonovi mj. dále umožňují snímat reakce a chování několika postav simultánně beze střihu v jednom záběru. V kombinaci se spodním svícením za užití širokoúhlého objektivu dociluje zmiňované deformace tělesných rysů přítomných postav.
HLOUBKA POLE
Alton často komponuje scénu do hloubky a jeho záběry zahrnují několik plánů.
ZADNÍ SVĚTLO ROZPTÝLENÉ V MLZE
Poznávací znamení práce Johna Altona. Potlačením hlavního a doplňkového světla tříbodového systému osvětlení dociluje toho, že na přesvětleném pozadí vidíme pouze temné siluety postav. V kombinaci s mlžným oparem je tento stylistický postup opět spojen s pocitem klaustrofobie a současně je efektivním vyjádřením fatalismu spjatého s noirovým světem.
ZRCADLO JAKO PROSTŘEDEK PRO SNÍMÁNÍ AKCE MIMO ZORNÝ ÚHEL KAMERY
Osobitý stylistický prvek, patrný zejména pro Alanovy filmy režírované Anthonym Mannem. Úsporný a sofistikovaný postup, který rovněž umožňuje snímat akci simultánně bez užití střihu. Některé postavy se v záběrových kompozicích objevují prostřednictvím svého zrcadlového odrazu, jindy je takto snímána celá scéna.
LOW-KEY SVÍCENÍ
Typické noirové svícení. Doplňkové světlo tříbodového systému osvětlení je potlačeno nebo zcela eliminována. Low-key svícení deformuje obličejové rysy, vytváří světelné kontrasty, vrhá na tvář postav temné stíny a asociuje tak jejich pokřivený charakter, tápání či emocionální rozpoložení.