Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Arie pro Sofyi

Arie pro Sofyi

RECENZE: The Last Station (r: Michael Hoffman, 2009) – JANA JEDLIČKOVÁ –

Život a dílo Lva Nikolajeviče Tolstého se nejednou stalo a jistě ještě stane předmětem filmového a televizního zpracování. Jedním z posledních pokusů přiblížit divákům tohoto ruského génia je kostýmní drama amerického režiséra narozeného na Havaji Michaela Hoffmana. Nutno ovšem hned na začátek podotknout, že navzdory všem trailerům, upoutávkám a recenzím na tento snímek The Last Station není ani tak příběhem o samotném spisovateli jako spíše místy bizarní poctou jeho manželce Sofyi. Chtě nechtě je to totiž na samotném konci příběhu ona a její představitelka Helen Mirren, komu vzdáváte hold…

Manželský pár Lev Nikolajevič a Sofya http://www.internationalfilmguide.com

The Last Station je bezesporu bohatým historickým kostýmním dramatem s nádechem dramatu romantického. Jedním z hlavních motivů a témat je láska, její různorodé podoby a paradoxně zejména její nedostatek. Sázka na romantickou jistotu je potvrzena také výběrem zkušeného představitele touhou a vášní rozervaných milovníků Jamese McAvoye jako průvodce dějem a jednoho z láskou polapených nešťastníků Ruska v čase Tolstého. I přes snahu The Last Station směřovat i na mainstreamové publikum lačnící po dalším romantickém příběhu heterosexuální dvojice hledající navzdory nepřízni osudu ruku v ruce šťastné zítřky, má Hoffmanův film o trochu vyšší ambice.

Hned v úvodu nás titulky seznámí se samotnou postavou Lva Nikolajeviče Tolstého, který je vykreslen jako geniální spisovatel a zakladatel hnutí, jež staví na křesťanství a za svá hlavní dogmata považuje mír a lásku. Tato pasáž na první pohled působí výlučně informačním dojmem, nicméně ve filmu funguje také jako prostředek ironizace Tolstého postavy v podání Christophera Plummera. Klasická lineární narace kostýmních snímků není ani u Hoffmana narušena. Příběh plyne pomalu, dynamické pasáže spojené zejména s příjezdy a odjezdy vlaku a koňského povozu se vyskytují zřídka. Jednou z prvních rychlejších sekvencí je příjezd Valentina Bulgakova (James McAvoy), který u Tolstého nastupuje jako sekretář a ve své podstatě také jako špeh Vladimira Chertkovova (Paul Giamatti). Bulgakov je pozorovatelem okolního dění a mnohdy supluje úlohu vypravěče. Sice je mu dopřána milostná aféra s Mašou (Kerry Condon), jednou z Tolstého příznivkyň, nicméně na rozdíl od zmiňovaných filmových upoutávek je odsunut na druhou kolej.

Hlavní hrdinkou příběhu spisovatelova života je Sofya v podání ostřílené britské herečky Helen Mirren. Hoffman ji nahlíží z několika různých pohledů. Především dává vyniknout její tragické úloze ve společném soužití s Tolstým. Mirren ztělesňuje ženu plně oddanou svému muži, avšak natolik inteligentní a nezávislou, aby byla schopna oponovat jeho přesvědčení. Přestože The Last Station oplývá skvělým hereckým obsazením, je to právě Helen Mirren, která všechny aktéry včetně Christophera Plummera paradoxně zastiňuje. Giamatti a McAvoy ve scénách s Mirren téměř zanikají, ač se jejich výkonům nedá po profesionální stránce mnohé vytknout. Pestřejší a propracovanější herectví nalezneme zejména u Jamese McAvoye, u kterého lze ale občas vysledovat opakování jeho rozervaných tragických hrdinů z předešlých kostýmních dramat.

Paul Giamatti jako Chertkov a Valentin Bulgakov v podání Jamese McAvoye (zleva doprava).

Fabule The Last Station je adaptací stejnojmenné knižní předlohy Jaye Pariniho vycházející krom jiných informačních zdrojů i z deníků samotné Sofyi Tolstojevny. Pro porozumění a příjemné zhlédnutí Hoffmanova snímku není třeba znát ani knižní předlohu, ani život a dílo manželů Tolstých. Nicméně pokud je třeba něco vyzdvihnout a upozornit na některé elementy filmu, bude to kromě poetizující kamery a nenápadné a přesto výrazné instrumentální hudby také důraz na detail na úrovni narativu a schopnost hereckých představitelů v čele s jmenovanými Mirren, Plummerem a McAvoyem tyto detaily pro diváky a divačky oživit. Sofya byla milovnicí opery, a proto Hoffman využívá operní hudbu k dramatizaci manželských scén a zejména hysterických výstupů Tolstého manželky, ve kterých Mirren zcela herecky dominuje. Stává se klasickou operní hrdinkou, která trpí před zraky svého publika. Jediná osoba, která Mirren v těchto okamžicích překonává, je její fiktivní hrdinka Sofya. Dalším klíčovým detailem je motiv deníků jako prostředku k zachycení pravdy. Snímek velice podrobně a pečlivě zobrazuje Tolstého jako jednu z vůbec prvních mediálních celebrit. Dozvědět se pravdu o této personě je velice obtížné, ba až nemožné, jak The Last Station nejednou naznačuje. Deníky jednotlivých postav mají upozornit jednak na odlišné chápání úlohy Tolstého v ruské společnosti, jednak na osobní postoj ke spisovateli jako celebritě, životní lásce, otci a spirituálnímu vůdci.

Lev Nikolajevič Tolstov v podání Christophera Plummera

Výraznou slabinou The Last Station jsou její postavy a snaha vykreslit Tolstého osobnost v co nejširším kontextu. Milostná zápletka Valentina Bulgakova a zejména její filmové zakončení také nepůsobí příliš pravděpodobně a uvěřitelně v kontextu celého filmu. Nejpropracovanějším charakterem je Sofya, ostatní postavy jsou spíše naznačeny a povrchově vykresleny. Ačkoli je snaha hereckých aktérů postavy ztvárnit s psychologickou hloubkou viditelná, evidentně nestačí k představení motivů většiny fiktivních aktérů. Postava Tolstého je vsazena do řady náhodných epizodních situací, které ovšem postrádají detailnější propojení.

The Last Station se řadí mezi nadprůměrná, formálně i stylově výrazná kostýmní a romantická dramata. Herecký výkon hlavních představitelů v čele s Helen Mirren a oscarové nominace pro herce v hlavních a vedlejších rolích (Mirren a Plummer) jen dokazují, že Michael Hoffman natočil kvalitní snímek, u kterého lze bez obav strávit příjemný večer. Výrazné vybočení z trendů hollywoodské mainstreamové kinematografie, oproštění od klasických romantických stereotypů a zápletek a duchovní obohacení na závěr však nečekejte.


The Last Station

Režie: Michael Hoffman

Scénář: Michael Hoffman

Knižní předloha: Jay Parini

Kamera: Sebastian Edschmid

Střih: Patricia Rommel

Hudba: Sergei Yevtushenko

Hrají: Helen Mirren (Sofya Tolstojevna), Christopher Plummer (Lev Nikolajevič Tolstoj), James McAvoy (Valentin Bulgakov), Paul Giamatti (Vladimir Chertkov), Anne-Marie Duff (Saša Tolstojevna), Kerry Condon (Maša)…

Německo/ Rusko/ Velká Británie, 2009, barevný, 112 minut

ODKAZY:

Oficiální stránky filmu http://www.sonyclassics.com/thelaststation/

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 76

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru