Bromance roadmovie
Mladý reportér bulvárního plátku brázdí v dodávce americké silnice a bojuje s démony a paranormálními jevy ve snaze dobrat se pravdy. Takhle nějak měla také vypadat původní verze americké série Lovci duchů (Supernatural). Její tvůrce, scénárista a výkonný producent Eric Kripke na ní pracoval téměř deset let, během kterých zkoumal americké městské legendy a duchařské příběhy, a detailně propracovával scénář pilotního filmu. Ten byl ale několikrát odmítnut, a tak se tvůrce dnes již bezesporu kultovního a v určitém okruhu fanoušků velice populárního hororového a duchařského TV projektu mezitím živil jako scenárista komedií.
Po vybrání série americkou společností Warner Bros. (současná TV stanice The CW) nicméně Lovci duchů prodělali pár zásadních změn, které je dovedly až k dnešní podobě.[1] Z novináře se stali dva bratři, kteří sice brázdí opuštěné americké silnice a navštěvují bohem zapomenutá místa plná podivných událostí, ale z dodávky nakonec Kripke vytvořil, jak sám říká, pitbula mezi auty, Impalu 67. Duchařské příběhy doplnil od třetí a zejména čtvrté série také bohatou křesťanskou mytologií a z jednoduché horor-westernové série okořeněné rockovou hudbou stvořil poměrně komplikovaný a detailně propracovaný subverzní postmoderní TV projekt, který je svou mytologií a fandomem srovnatelný se seriály a sériemi jako je Buffy: Přemožitelka upírů nebo Torchwood.
Lovci duchů začínali s poměrně prostou zápletkou. Dva bratři Sam (Jared Padalecki) a Dean (Jensen Ackles) Winchesterovi se po letech odloučení setkají a spojí své síly, aby našli ztraceného otce, Johna Winchestera (Jeffrey Dean Morgan). Pocházejí z rodiny lovců duchů, žen a mužů, kteří likvidují následky paranormálních jevů a zabíjí zdánlivě legendární a vybájené bytosti, duchy počínaje a démony a upíry konče. Z jednorázové akce se ale stává životní poslání a nikdy nekončící honba za záchranou světa. První dvě série pokračují v duchu žánrů hororu, westernu, road movie a fantasy, přičemž těchto žánrů využívají zejména na tematické úrovni narace jednotlivých epizod, které jsou zastřešeny komplexním narativem hledání otce a vyrovnávání se s jeho náhlou nepřítomností. Od série třetí vzrůstá podíl komplexního narativu a jednotlivé epizody se čím dál tím více zabývají rodinnými vztahy (ne nutně pouze na úrovni bratrů Winchesterových) a psychologizací hlavních a vedlejších postav, která v první a druhé řadě ustupovala příběhům soustředícím se na legendy o démonech a jiných nadpřirozených bytostech. Zejména v počátečních epizodách Lovců duchů se mnozí kritici neubránili srovnávání projektu se seriály a sériemi jako Akta X, Milénium, Faktor PSI nebo Krajní meze. Přestože však tento televizní produkt vychází z výše jmenovaných děl, a přestože se na vzniku Lovců duchů podílejí někteří členové, kteří spolupracovali i na těchto projektech (zejména výkonný producent, scenárista a režisér Robert Singer), moderní western s nádechem hororu si nečiní nejmenší ambice být druhými Akty X. Ani se o to nesnaží… Poměrně vyvážená dávka humorných a naopak zcela vážně míněných scén zabraňuje patetičnosti, která by snad mohla místy vzniknout jak z herecké akce, tak ze samotného scénáře.
Jensen Ackles a Jared Padalecki byli do hlavních rolí obsazeni veskrze náhodně. Oba byli na možnost zahrát si v Lovcích duchů upozorněni svými kolegy a spolupracovníky a nikdo z nich si od těchto partů nesliboval víc než další pracovní příležitost. Padalecki byl v té době známý ze seriálu Gilmorova děvčata, Ackles působil v další divácky úspěšné sérii WB Smallville. Podle Kripkeho vlastních slov si ale po několika prvních epizodách série tvůrce a scénáristé všimli chemie mezi těmito dvěma herci a začali se soustředit také na vztah mezi postavami obou bratrů, což nebylo původně v plánu. Po skončení zřejmě předposlední, páté, řady této série je jasné, že právě domnělý vztah mezi bratry Winchesterovými (tzv. Wincest) a queer čtení vztahu herců Padaleckiho a Acklese (překřtěného fanoušky na J2), potažmo queer čtení vztahu postav Deana a Castiela (Misha Collins) od čtvrté série (tzv. Dastiel), je jedním z prvků, které přispěly k vysoké popularitě série a současně vytvářejí z Lovců duchů poměrně subverzní TV produkt v kontextu současného amerického TV vysílání.
Like Together Together???
Lovci duchů by se bez zaváhání dali označit za pravý postmoderní televizní produkt, který je vytvářen popkulturou, a zároveň z ní čerpá a bohatě se na ni odkazuje. Jako kultovní série se stal jakýmsi prestižním místem pro známé seriálové hvězdy a celebrity z širší oblasti zábavního průmyslu. Nutno dodat, že kultu hvězd a oblíbenosti seriálových postav z jiných produktů umí Supernatural skvěle využít. V jednotlivých epizodách jako guest star účinkovali např. Ted Raimi (Joxer ze série Xena: Princezna bojovnice a bratr Sama Raimiho, režiséra Spidermana), Tricia Helfer (cylonka Caprica Six ze sci-fi seriálu Battlestar Galactica), Callum Keith Rennie (Leoben Conoy z BSG), Mark Sheppard (Romo Lampkin z BSG) nebo Paris Hilton[2] jako starověká bohyně, která vraždí svoje fanoušky.[3] Hvězdy malé obrazovky buď obsadily role charakterově podobné těm, ve kterých jsou seriálovým nadšencům známi (Sheppard, Raimi, Hilton), a nebo byly naopak obsazeny do role, ve které je diváci neznají (zejména Tricia Helfer). Největší prostor a zároveň možnosti propojení dvou velice populárních fikčních světů se ale dostalo Marku Pellegrinovi, který od páté série ztvárňuje vedlejší postavu Lucifera, jenž dost možná ne náhodou připomíná Pellegrinova Jakoba ze seriálu Ztraceni.
Stejně tak Lovci duchů vynikají v tzv. sebereflexivních epizodách, kterými odkazují nejen na jiná díla popkultury, ale zejména sami na sebe a konvence televizní a filmové tvorby fikčních světů jako světů „reálných“. Zatímco v první a druhé sérii byly tyto „speciální“ epizody výjimkou, která ozvláštňovala svět, ve kterém se Supernatural odehrávají, od série třetí počet těchto sebereflexivních příběhů stoupá, a zároveň jsou pevně zakomponované do fikčního světa seriálu. Všechny tyto epizody se odkazují výhradně na svět televize nebo filmu. Současně také všechny tematizují seriály a série (nebo filmy), které se obsahově zaměřují na duchařské a hororové historky. Některé z nich byly natočeny tvůrci u příležitosti Halloweenu nebo jemu podobných svátků. Čím dál častěji se Lovci duchů obracejí sami k sobě a svému fandomu. Celá řada narativních linií se zaměřila na skalní fanoušky Supernatural a na jejich vnímání této série. Epizoda páté řady The Real Ghostbusters (5.09) např. reflektuje fanouškovské setkání uspořádané u příležitosti knih o bratrech Winchesterových, tzv. Winchesterova evangelia (Winchester Gospels).[4] V jiné epizodě, The Changing Channels (5.08), se bratři trikem Archanděla Gabriela dostanou do světa televizních show a musejí plnit své role jako herci jednotlivých pořadů, aby si zachránili život.[5] V epizodě Monster Movie procházejí bratři v jednom podivném městečku od jedné filmové postavy ke druhé ve snaze odhalit vraha mladých dívek. Zákeřný upír Nosferatu s mimikou a gestikou Bély Lugosiho jim nakonec uniká na miniaturním mopedu.[6] Odkazování k sobě samým je vždy v rovině černého humoru a lehké ironie. Postavy Deana a Sama tímto umělým světem triků a filmových kouzel opovrhují a nikdy nezapomenou zdůraznit, že jde pouze o fantazii s hezkými konci a snadnými odpověďmi.[7] Ona relativizace Lovců duchů samotnými tvůrci Lovců duchů přispívá k postmodernímu charakteru tohoto projektu a zároveň zpětně posiluje „realističnost“ jejich fikčního světa.
Mezi těmito epizodami obzvláště vynikají odkazy na slash fiction hlavních postav Supernatural a jejich hereckých představitelů. Sam a Dean jsou sice bratři, fanouškům tato skutečnost ale nijak nepřekáží v „párování“ této dvojice, případně dvojic. Oblíbeným se mezi skalními nadšenci Lovců duchů stala nejen slash fiction Sama a Deana (tzv. Wincest), ale také tzv. J2, slash Jareda Padaleckiho a Jensena Ackelse (doplňovaná místy i Mishou Collinsem), a slash fiction s označením Dastiel, párování Castiela s postavou Deana. Tato specifická fanouškovská fikce se stala natolik populární a rozšířenou, že byla několikrát předmětem hovoru postav Sama a Deana, a současně je také variována v několika epizodách.[8] Tzv. queer čtení není jedinou subverzní taktikou, kterou Supernatural využívá. Žánr westernu a hororu bývá často spojován s dominantními mužskými publiky. Zda-li to tak skutečně je, ponechme stranou. Sam a Dean jsou konstruováni jako postavy maskulinní, zejména Dean nabývá charakteristik drsného rockera, milovníka rychlých a výkonných aut a sukničkáře. Oba bratři cestují spolu a přespávají po motelech vždy v jednom pokoji. Stalo se již tradicí, že je jiné postavy v sérii povařují za partnery, gay muže. Samo o sobě toto chování není zarážející. Neobvyklý je v kontextu amerického TV vysílání způsob, jakým s těmito reakcemi Lovci duchů dále pracují. Obvykle je v seriálu nebo sérii takováto někdy až hypermaskulinní postava/y vystavena potřebě vyjasnit situaci a „dokázat“, že je heterosexuální, aby si udržela svoji roli respektovaného maskulinního muže. Sam a Dean Winchesterovi se z rané fáze překvapení na začátku první série dostali do fáze zcela standardní situace, které nejen že dokážou ničím nezaskočeni využít předstíráním milostného vztahu, ale navíc se nedostaví ani tzv. morální nebo homosexuální panika, kdy má postava (člověk) potřebu se od takového „nařčení“ distancovat. Tento vysoce frekventovaný přístup si vysloužil zvýšenou pozornost organizace GLAAD, stejně jako dalších organizací, které se zabývají reprezentací sexuálních menšin v televizních projektech.
Lovci duchů tak poměrně nenápadným způsobem vzdělávají a informují svá publika. Stanice The CW se zaměřuje především na seriály a série pro dospívající a mladé lidi. Supernatural není výjimkou. Na rozdíl od jiných amerických televizních produktů (např. soap opery) ale v tomto případě didaktičnost, edukativnost a informativnost nepůsobí nápadně. Tyto funkce jsou do jedné naplňovány v každé epizodě, ve většině z nich si jich ale diváci vůbec nevšimnou nebo je při sledování obsahu výrazně neruší. Seznamování publik s americkými legendami nebo vštěpování rodinných hodnot je tím mnohem účinnější než nekonečné proslovy ve školách.
Andělé a démoni
Kromě možnosti číst obsah Lovců duchů z pozice queer, bromance nebo kámošské série, se nabízí další subverzní rovina tohoto produktu popkultury. Za dobu své existence si Supernatural vytvořili rozsáhlou a detailně propracovanou mytologii, která leckdy začala existovat sama o sobě. Informativní a edukativní potenciál ve vztahu k cílovým publikům byl zmíněn výše. Americké legendy o nadpřirozených bytostech už od začátku pracovaly s evergreeny jako poltergeist, duch zemřelé/ho nebo démon. Časem je tvůrce a scenáristé doplnili i o upíry, vlkodlaky a jiné bytosti, které pro epizodní postavy lidí existovaly pouze v pohádkách a strašidelných historkách. První dvě série se striktně držely úzu bytostí, které v „naší realitě“ žijí pouze v nočních můrách a dětských vyprávěních. Spolu s vyváženou dávkou humoru, Deanovými cynickými a nemístnými hláškami, slzami a příjemným mrazivým napětím v hororových dílech, vytvořily dvě první řady celkem odlehčenou a přece někdy vážnou a napínavou podívanou. Od třetí řady se ale děj, stejně jako mytologie, začínají komplikovat a zvážňovat. Záporné epizodní postavy dostávají svou minulost. Tvůrci záměrně polidštili i postavy démonů. Dali jim historii a tím je přiblížili nejen k epizodním kladným postavám, ale také k hlavním a vedlejším postavám. Démony propojili s peklem a současně dali divákovi nápovědu. Démoni kdysi bývali lidé. Tato věta by mohla pro ne-fanouška a ne-znalce Lovců duchů znít celkem hloupě. Nicméně, jedná se o klíčový krok směrem k budoucímu trendu v Supernatural.
První i druhá série stavěly hlavně na dynamickém a jednoduchém ději. Bratři Winchesterovi přijeli do městečka, málem se vlastní chybou nechali zabít démonem nebo nějakou jinou příšerou, a poučeni svým předchozím nezdarem nakonec stvůru zabili. Když jim štěstí přálo, před odjezdem jim do náručí padla místní krasavice. Ještě před západem slunce byl problém vyřešen. Komplexní narativ třetí série však pracuje s možností nekonečného utrpení jednoho z bratrů v pekle poté, co prodá svou duši ďáblu, aby zachránil sourozence. Polidštění démonů a „odtajnění“ pekelné mytologie tak vytváří napětí a očekávání na straně diváka/čky, který/á chtě nechtě musí předpokládat, že jisté věci, které jsou charakteristické pro démony, budou dříve či později přímo ovlivňovat i jednu z hlavních postav. Černobílé dělení postav na dobré a zlé tak mizí zcela. Jestliže se v první a druhé sérii vyskytovalo místy více, místy méně, od třetí série už takřka neexistuje u žádného typu a druhu postav.
Ambivalentní pojetí charakterů a převrácení zažité mytologie zapříčiňuje poměrně kontroverzní a značně subverzní potenciál Lovců duchů v kontextu amerických TV produktů současnosti. Zcela zásadní je v tomto bodě čtvrtá série, do které Kripke a jeho spolupracovníci přivedli kromě démonů, nyní přímo spojovaných s peklem, také anděly, resp. křesťanskou mytologii. Barokní buclaté kloučky s péřovými křidýlky a andělíčky strážníčky z dětských modlitbiček byste čekali marně. Andělé z Lovců duchů jsou vojáci boží a ve jménu rozkazu Pána se neštítí vraždit miliony nevinných, zabíjet se mezi sebou a obětovat lidstvo v zájmu klidu nebeské rodiny.
Závěrem třetí série jeden z bratrů propadá peklu na věčné časy a tak před scenáristy vyvstal problém. Jak vrátit jednu z hlavních postav do děje, aniž by nevybočili z fikčního narativu projektu, a zároveň si zachovali přízeň stále rostoucího a věrnějšího fandomu. A tak Kripke stvořil anděly, resp. stačil jeden, který nebývale zvedl upadající sledovanost Lovců duchů. Misha Collins nepatřil až do role Castiela, anděla Páně, mezi více známé americké herce. Za sebou měl účinkování v epizodních rolích řady amerických populárních seriálů a menší role v několika filmech. Na casting přišel pro roli démona a jako epizodní postava měl účinkovat v cca 6 dílech. Kripke mu po úspěšné performanci sdělil, že nebude hrát démona, nýbrž anděla (scenáristé nechtěli, aby fanoušci předem věděli o křesťanské mytologii) a po několika epizodách byla role Castiela přepsána a upravena tak, aby v sérii zůstala až do konce. Od začátku páté série patří Misha Collins mezi stálé herecké představitele.
Castiela v průběhu čtvrté řady doplnili další andělé a v páté se k nim připojil i Lucifer[9] v podání Marka Pellegrina, Jakoba ze seriálu Ztraceni. Dějově se obě řady zaměřují na události popisované v Knize zjevení, tedy události kolem úniku Lucifera z pekla a vzniku apokalypsy.[10] Ve Spojených státech patří křesťanská náboženství mezi dominantní systémy víry. Naprostá většina kulturních produktů této oblasti, včetně těch televizních, se striktně drží soudobého výkladu křesťanské mytologie. Velice zjednodušeně, Lucifer je záporná postava, andělé a Bůh jsou postavy starostlivé, pečující o lidstvo a jeho blaho. Lovci duchů si v tomto směru troufli na zcela jiný pohled. Kripke nepopírá inspiraci jinými popkulturními díly (např. komiksy o Johnu Konstantinovi) a samotnou Biblí. Andělé, Lucifer a Bůh jsou v mytologii Lovců duchů součástí jedné rozhádané rodiny. Bůh je otec padlého anděla Lucifera a andělů, kteří jsou zároveň jeho vojáci a tudíž musejí poslouchat rozkazy (a nikdy se neptat po jejich smyslu a opodstatnění). Po dva tisíce let nebyli na zemi, ve styku s lidmi, a i proto jim chybí jakákoli míra empatie a emocí. Cítí se lidem nadřazeni a postrádají jakékoli návyky, které jsou člověku vlastní. Jedním z charakterizačních a zároveň humorných prvků anděla Castiela je jeho neschopnost chápat lidské emoce a pravidla soukromého prostoru mezi dvěma lidmi.[11] Humor je mu cizí, stejně jako soucit a pochopení. Vše má svůj (nebeský) řád a vše je rozděleno na dobré a špatné. Nic mezi tím neexistuje.
Tyto charakteristiky se zjemňují a v průběhu série dochází k polidšťování Castiela prostřednictvím vztahu k oběma bratrům, zvláště pak k Deanovi. Lucifer je pro změnu vylíčen jako postava pochopitelná z hlediska motivací, a ačkoli krutá a zákeřná, neprávem vykázaná z nebe za to, že Boha milovala příliš a od ostatních andělů se odlišovala.[12] Neochota slepě plnit Boží příkazy byla příčinou Luciferova pádu do pekel. Démoni jsou chápáni jako Luciferovy děti, kterými on ale opovrhuje a ponižuje je na své sluhy, ačkoli si to sami neuvědomují. Mark Pellegrino k postavě Lucifera dodává, že je to ve své podstatě jedna z nejsympatičtějších postav, protože je jednou z postav neupřímnějších, neprávem souzených a pouze toužících po spravedlnosti.
Supernatural pravidelně především prostřednictvím postavy Castiela připomíná, že Bible je špatně vykládána a že lidé do ní vepsali mnoho chybných informací. Motty posledních dvou sérií by se ve vztahu k využívání křesťanské mytologie mohla stát prohlášení „Přečti si Bibli, Deane. Andělé jsou vojáci Boha!“, „Ďábel je v detailech!“, „Vaše Bible je plná chyb.“ nebo „Sloužím nebi, nesloužím lidu!“. Bůh je otcem a zároveň nejvyšším velitelem armády. Jeho rozkazy, i když často nesmyslné a kruté, se musejí plnit, aniž by je někdo zpochybňoval. Jedním z protežovaných témat je i otázka víry, pochybnosti o ní a její slepé následování. Vrcholem kontroverze Lovců duchů jako amerického seriálu je pochybnost o samotné existenci Boha, kterou má celá řada postav, včetně Castiela a jeho sourozenců. Někteří andělé vyjadřují přesvědčení, že je Bůh mrtvý,[13] jiní věří, že se o svět dávno přestal starat. V páté sérii se Ho Castiel vydává hledat, protože Bůh už není v nebi. Lovce duchů můžeme na této úrovni chápat jako provokativní subverzní kulturní produkt, který nabízí alternativy k dominantnímu výkladu křesťanství, stejně jako projekt, který umě taktizuje na poli získávání publik. Podle Kripkeho slov je série jak pro ateisty, tak pro věřící. Jisté je jedno. Lovci duchů minimálně posouvají a zcela znejasňují hranice kulturních a společenských konstruktů „dobrého“ a „špatného“ a poskytují alternativní interpretace biblických událostí, které zároveň zpřístupňují prostřednictvím televizního produktu širšímu publiku v různých kulturních a společenských oblastech.
GhostFacers zasahují
Jedním ze znaků kultovního kulturního produktu je jeho existence v jiných fikčních světech a vytváření takových fikčních světů, které sami začínají existovat mimo tento produkt. Lovci duchů v tomto bodě nijak nezahálejí. Kromě bohaté sebereflexe v mnoha svých epizodách, a vytvoření svébytné mytologie parazitující na amerických městských a venkovských legendách o podivných tvorech, se vyznačují také stvořením dua GhostFacers[14] nebo občasným přechodem fikčních postav Sama, Deana a Castiela do „naší reality“.
Fikční postavy dvou údajných lovců duchů (klasické „looserovské“ postavy amerických seriálů a sérií) se setkávají s bratry Winchesterovými v několika epizodách, mimo jiné také v GhostFacers (třetí série, 13. epizoda). Touží po slávě, která je zavede až do Hollywoodu a díky unikátním záběrům paranormálních jevů z nich udělá uctívané celebrity. Tato zápletka si získala jak mediální pozornost (nominace na cenu GLAAD pro seriál, který nemá pravidelnou hlavní nebo vedlejší LGBT postavu), tak pozornost tvůrců série. Dvojice zmatkářů Ed Zeddmore (A. J. Buckley) a Harry Spangler (Travis Wester) dostává na konci minipříběhu šanci produkovat svůj vlastní seriál GhostFacers. Eric Kripke byl oblibou této dvojice a epizod natolik překvapen, že přemluvil Buckleyho a Westera k účinkování v krátkých webepizodách svébytné série GhostFacers.[15] Kromě této unikátní fikční reality show vytvořila japonská pobočka studia WB animovanou verzi Lovců duchů Supernatural The Animation,[16] která bude vysílána od ledna 2011 v Japonsku.
Kripke na začátku předpokládal, že Lovci duchů budou narativně rozvrženi do maximálně tří sérií. Nebývalá popularita hlavních představitelů a série samotné však zapříčinila, že se tvůrce pořadu rozhodl pro konečných pět sérií. Třetí v pořadí byla kvůli stávce scenáristů přerušena a po drobných obtížích dokončena s nižším počtem dílů a nízkou sledovaností. Studio nicméně na poslední chvíli rozhodlo, že bude odvysílána i čtvrtá série, která, jak už bylo řečeno výše, znamenala pro Lovce duchů znatelné oživení nejen v oblasti sledovanosti. Současná potenciální publika Lovců se sice opět zmenšují, ale série pokračuje. Poslední, šestá, řada by měla definitivně zakončit historii duchařských příběhů severní Ameriky. Eric Kripke sice odstoupil jako tvůrce (nahradí ho scenáristka Sera Gamble), ale zůstává ve funkci výkonného producenta a scenáristy. Podle jeho vyjádření by se poslední řada měla soustředit zejména na vztah bratrů Winchesterových a na narativní uzavírání dějových linií dalších stálých postav, tj. Castiela a rodinného přítele a lovce Bobbyho (Jim Beaver).
Nezbývá než doufat, že závěr Lovců duchů bude o poznání lepší než pátá série, která byla poměrně nevyvážená, méně propracovaná[17] a postrádala některé klíčové prvky typické pro fikční svět andělů, démonů a bratrů Winchesterových. Obzvláště poslední díl této série by se dal zařadit spíše mezi ty méně povedené v celé historii Supernatural. Zcela pak absentoval klasický klimax, na který byli diváci a divačky připravováni téměř dvě série. Tento efekt byl ale patrně způsoben i faktem, že celý koncept záchrany světa před apokalypsou musel být kvůli ohlášení pokračování projektu přepracován.
Lovci duchů
Supernatural
Tvůrce: Eric Kripke
Výkonný producent: Eric Kripke, Robert Singer, McG, David Nutter, Kim Manners
Hudba: Christopher Lennertz, Jay Gruska
Hrají: Jensen Ackles (Dean Winchester), Jared Padalecki (Sam Winchester), Misha Collins (Castiel/Jimy Novak), Jim Beaver (Bobby Singer), Jeffrey Dean Morgan (John Winchester) a další
USA, The WB (2005-2006) / The CW (2006-současnost)
od 13. září 2005
104 epizod/45 minut, 5 sérií
ZDROJE
KUBICEK, John. Exclusive interview: „Supernatural“ Creator Eric Kripke. Buddy TV. 5. února 2008. Dostupné z WWW: http://www.buddytv.com/articles/supernatural/exclusive-interview-with-super-16374.aspx
LACHONIS, Jon. Supernatural’s Eric Kripke on Bonding, Cute Girls, and Which Winchester Would Win in a Fight. UGO. 5. února 2008. Dostupné z WWW: http://www.ugo.com/tv/supernaturals-eric-kripke-on-bonding-cute-girls-and-which-winchester-would
Supernatural Review Blog. Season 5 Post- Mortem. Dostupné z WWW: http://entil2001.com/blog13/
Wikipedia, The Free Encyklopedia. Castiel (Supernatural). Dostupné z WWW:
http://en.wikipedia.org/wiki/Castiel_(Supernatural)
Wikipedia, The Free Encyklopedia. Supernatural (TV Series). Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Supernatural_(TV_series)
[1] Viz oficiální webové stránky série http://www.cwtv.com/shows/supernatural / http://supernatural.warnerbros.com/[2] Viz scény s Paris Hilton v epizodě Fallen Idols (5.05) http://www.youtube.com/watch?v=pli4YoN-JRw
[3] Jedním z důvodů, proč se v Lovcích duchů objevilo více herců z Battlestar Galactica, mohl být i fakt, že se oba seriály natáčely ve stejné lokalitě – oblasti kolem kanadského Vancouveru, kde jsou filmová studia.
[4] Viz scéna z epizody The Real Ghostbusters (5.09) http://www.youtube.com/watch?v=JKgvXtkyOjc&feature=related. Tato epizoda byla nominována a vyhrála cenu GLAAD pro sérii, ve které pravidelně neúčinkuje hlavní nebo vedlejší LGBT postava/y.
[5] Viz parodické scény z The Changing Channels (5.08) http://www.youtube.com/watch?v=-ZcQpXk4pDs
[6] Viz ukázka z epizody Monster Movie http://www.youtube.com/watch?v=kTK1xvImf-w&feature=related / http://www.youtube.com/watch?v=jaZKRgvaRQY&feature=related / http://www.youtube.com/watch?v=RycODF09M4I
[7] Viz epizoda Hollywood Babylon http://www.youtube.com/watch?v=_vCWyhDcybI
[8] Viz scéna variující slash fiction http://www.youtube.com/watch?v=5Wz2KWCixtE
[9] Rozhovor Marka Pellegrina o rolích Lucifera a Jakoba. Viz http://www.youtube.com/watch?v=5sHd645Vq-M / upoutávka k první epizodě páté řady http://www.youtube.com/watch?v=fXsfO4bKJQo&feature=related
[10] Viz promo k páté sérii Lovců duchů http://www.youtube.com/watch?v=NknqyZGYD4w
[11] Viz scéna z první epizody čtvrté série „Dean se setkává s Castielem“ http://www.youtube.com/watch?v=GZ683xfEcpI&feature=related
[12] Viz scéna z první epizody páté série http://www.youtube.com/watch?v=i0xCjv2JVt4&feature=related
[13] Viz scéna ze čtvrté série „Bůh je mrtvý“ http://www.youtube.com/watch?v=4JZt-SjQUrg
[14] Viz www.ghostfacers.com
[15] Viz epizoda ze série GhostFacers http://www.youtube.com/watch?v=oHaVQo5Js7s&feature=related
[16] Viz trailer k Supernatural The Animation http://www.youtube.com/watch?v=nbYMSd6rOgg&feature=related
[17] Na druhou stranu pátá série vyniká jak v kvantitativním, tak i v kvalitativním zastoupení tzv. sebereflexivních dílů Lovců duchů.
maciii
vyborny clanek