Zde se nacházíte: 25fps » TV » Jack Bauer – protiteroristická pancéřová pěst

Jack Bauer – protiteroristická pancéřová pěst

Jack Bauer – protiteroristická pancéřová pěst
SERIÁL – 11. ZÁŘÍ 2001: 24 hodin – RADEK NEUMAN –

Jeho bodycount se blíží třístovce, osm dní ve svém životě měl tak našlapaných, že neměl čas si ani odskočit na záchod a jeho jméno není Chuck Norris… Jack Bauer ze seriálu 24 hodin se stal prototypem amerického hrdiny a vydržel na televizních obrazovkách bezmála deset let. Kromě Jackova charismatu seriál těží z aktuální odezvy teroristických útoků počínaje nechvalně známým datem 11. září 2001. Každá sezona seriálu má 24 šedesátiminutových dílů, čili sleduje dění v jednom vybraném dni. Děj tedy pracuje s iluzí reálného času: pro atraktivitu seriálu se každý díl (rozuměj každá hodina) natahuje na 60 minut projekce. Uměle je syžet jednotlivých epizod přerušován třemi reklamami, přičemž narativ seriálu během přestávek stále pokračuje (= neděje se v něm nic podstatného – postava jede autem z bodu A do bodu B, něco hledá v počítači…). Tato forma vyprávění ihned slavila úspěch a z původního plánu natočit dvanáct dílů se v konečném důsledku stalo 192 epizod. Každá z osmi sezon má svou vlastní fabuli, která je povětšinou uzavřená a funguje v rámci oněch 24 dílů (hodin). Vyprávění se soustřeďuje hned do několika rovin. Mezi ty hlavní patří samotná osoba Jacka Bauera (zvláště ve druhé polovině seriálu), základna CTU (Counter Terrorist Unit, v české mutaci PTO – protiteroristické oddělení), politické zákulisí a aktivity teroristů. V prvních třech sezonách pak hraje důležitou roli i Jackova dcera Kim, která prožívá dobrodružství na vlastní pěst a často se přimotá do většího problému souvisejícího s hlavní dějovou linkou. Časové rozmezí mezi sezonami se liší, v rámci diegeze představují rok až tři roky odstupu.

Teroristé píší scénář

Seriál se začal vysílat několik týdnů po útoku na Světové obchodní centrum v New Yorku (první díl byl odvysílán 6. 11. 2001) a této události využívá prostřednictvím její aktuálnosti a navozením dojmu realističnosti v souvislosti s teroristickými útoky. Jádrem jednotlivých sezon je totiž vždy nějaká teroristická hrozba, která se v průběhu seriálu modifikuje a vytváří neustále přítomné napětí a nejistotu ohledně zakončení příběhu. Diváci tak neustále pochybují o tom, zda se podaří zabránit hrozbě či nikoli. Veškeré dění je navíc umocněno časovou tísní, která se v různých podobách obměňuje a upozorňuje na originální formu seriálu ubíhajícího v „reálném čase“ (pracuje se zde se systémem tzv. deadlineů – např. požadavky teroristů musí být splněny do určité hodiny, bomba má vybuchnout v tolik a tolik hodin, mírová smlouva má být podepsána v poledne atd.). Dočkáme se i několika atentátů a teroristických hrozeb (jaderná, biologická, chemická, kybernetická…). To vše řeší CTU v čele s Jackem Bauerem. Ani 24 hodin však neuniklo klasickému syndromu stále větších pokračování, a pokud jsme v první sérii sledovali únos rodiny hlavní postavy a pokus o atentát na prezidentského kandidáta, ve druhé sezoně je hlavním tématem odpálení jaderné bomby na americké půdě. Akce se nám co sezonu stále stupňuje, mrtvých přibývá a od šesté řady i mnoho témat opakuje.

Bauer napočítal do nekonečna. Třikrát…

Výsadní postavení má v celém vyprávění Jack Bauer, který sice je správný vlastenec, ale jeho boj za vyšší pravdu a odhalení spiknutí často křižují veškeré možné zákony a předpisy. Jako příkladný hrdina se však nikdy nemýlí a pokud to situace vyžaduje, postaví se i proti vlastnímu nadřízenému, přátelům, rodině, prezidentovi… Oslava jeho hrdinství by sice měla strmě stoupat, výsledek je však opačný. Všichni jeho blízcí umírají a nehledě na to, kolikrát již zachránil Spojené státy od zkázy, je považován za vyděděnce společnosti. Díky vševědoucímu pohledu, který se dostává divákovi (víme více než postavy, neustále jsou nám předkládány rekapitulace v rámci tzv. split-screenů…), je ovšem Jackovo jednání často jediným účinným řešením v dané situaci, a přestože se dopouští prohřešků, stále s ním jde přes veškeré dostupné informace sympatizovat. Někdy totiž Jack dělá takové věci, které si nezadají s těmi, kteří jsou na opačné straně tábora (samy za sebe hovoří účinné mučící metody). Kiefer Sutherland disponuje širokou škálou emocí a vdechuje své postavě charisma, tolik potřebné pro hrdinu takových ambivalentních rozměrů.

Politika se nás týká

Přestože je seriál znám pro své vyprávění v „reálném“ čase, pro napínavé situace střídající se s šokujícími momenty, pro pravého amerického hrdinu Jacka Bauera a jeho neortodoxní metody a pro cliffhangery, bylo by nesmyslné nezmínit politické podhoubí a machinace, jež se uvnitř děje vyskytují a které se často vybarví do nejrůznějších odstínů. Exemplárním příkladem budiž řada prezidentů, která se během úřadování Jacka Bauera vystřídala. Nejprve Afroameričan David Palmer se svým bratrem Waynem (prezident tmavé pleti v roce 2001 žánrově spadal spíše do vod sci-fi), poté pocta Richardu Nixonovi v podobě slizkého Charlese Logana a zajímavý výčet uzavírá prezidentka Allison Taylorová. Čeká nás do deseti let žena na americkém prezidentském křesle?

24 hodin v tomto směru předběhlo dobu a snažilo se poukázat na sociologický vývoj společnosti. Tragická událost 11. září zřetelně inspirovala tvůrce ve vymyšlení nových hlavních i vedlejších zápletek, kde jsou do víru terorismu postupně zapleteny všichni od islámských fundamentalistů přes ruskou mafii až po turecké extrémisty. Bauer jako správný protiteroristický agent likviduje všechny možné teroristické buňky a vypořádat se musí i se zradami ve vlastních řadách. Seriál totiž operuje navíc i s vlastizradou, a to nejen na CTU pracovišti, ale i v prezidentském úřadě.

Může se zdát, že je 24 hodin jednou velkou reklamou na americký patriotismus a hrdinství, ale zároveň upozorňuje na zkažený vnitrostátní aparát, kde jsou peníze a moc až na prvním místě. Právě díky této rovnováze seriál neztrácí nic z dramatického oblouku a realistického vzezření daného nejen moderním zpracováním, ale také společensko-kritickou odezvou, jež se příkladně zrcadlí na charakterech a následných řešeních v dobách největší krize.

 

24

Režie: Jon Cassar, Brad Turner, Milan Cheylov, Bryan Spicer, Stephen  Hopkins, Ian Toynton ad.

Scénář: Robert Cochran, Joel Surnow, Howard Gordon, Michael Loceff, Evan Katz ad.

Hudba: Sean Callery

Kamera: Rodney Charters, Jeffrey C. Mygatt, Guy Skinner, Peter Levy

Hrají: Kiefer Sutherland (Jack Bauer), Mary Lynn Rajskub (Chloe O’Brian), Carlos Bernard (Tony Almeida), Dennis Haysbert (David Palmer), Elisha Cuthbert (Kim Bauer), James Morrison (Bill Buchanan), Reiko Aylesworth (Michelle Dessler), Jude Ciccolella (Mike Novick), Kim Raver (Audrey Raines), Glenn Morshower (Aaron Pierce), D. B. Woodside (Wayne Palmer), Roger R. Cross (Curtis Manning), Penny Johnson (Sherry Palmer), Gregory Itzin (Charles Logan), Cherry Jones (Allison Taylor), Annie Wersching (Renee Walker), Sarah Clarke (Nina Myers), Carlo Rota (Morris O’Brian), Xander Berkeley (George Mason), Sarah Wynter (Kate Warner), Leslie Hope (Teri Bauer), James Badge Dale (Chase Edmuns), Freddie Prinze Jr. (Cole Ortiz), Louis Lombardi (Edgar Stiles) ad.

USA, FOX, 2001-2010, 8 sezon/ 192 dílů, 60 min.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 14

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru