V+W: V zajetí filmu a filmových historiků
RECENZE: 2 DVD Pudr a benzín (Jindřich Honzl, 1931), Peníze nebo život (Jindřich Honzl, 1932) – VĚRA ADINA ŠEFRANÁ
V závěru loňského roku rozšířil Filmexport – opět ve spolupráci s Národním filmovým archivem – řady své edice Zlatý fond české kinematografie, a to dvěma filmovými tituly autorské dvojice V + W Pudr a benzín a Peníze nebo život, oba v režii divadelníka Jindřicha Honzla.
Oba snímky rozhodně nepatří mezi zapomenuté či opomíjené. Naopak i navzdory svému vročení a nedokonalému filmovému zpracování se stále těší zvýšenému zájmu publika, o jehož přízeň a často i vášnivé debaty typu „mám radši/víc se mi líbí“ by se rády ucházely tituly, kterým by spíše náleželo onálepkování zlatého fondu než těmto pokusům o filmovou podívanou dle gusta dvou nadšených cinefilů z Osvobozeného divadla.
Přesto důvody pro vydání obou komedií na DVD jsou zcela pochopitelné a jejich výčet by jen evokoval středoškolákovy zápisky na přípravu maturitní zkoušky z češtiny pro okruh otázek týkajících se české meziválečné divadelní scény. Domnívám se rovněž, že shrnutí děje obou filmů či do nekonečna otrocky omílané definování těchto snímků k následujícím snahám V + W o ovládnutí desáté múzy, tentokrát pod režijní taktovkou Martina Friče (Hej rup!; Svět patří nám), by bylo pouhým nošením sov do Athén.
Zaměřme se proto především na to, co tato mini edice přináší navíc oproti běžnému vysílání filmů na českých televizních kanálech a hned v úvodu si odpovězme, že mnoho toho nebude. Začněme nejprve tím, co na discích nenajdeme – jsou to rozhovory, avizované v případě filmu Pudr a benzín na přebalu disku, což považuji za faux pas ze strany vydavatele.
Ovšem mnohem více zásadním a zneklidňujícím přešlapem je neochota či neschopnost prezentovat divákovi informace vztahující se k oběma filmům ve smyslu jeho komparace s ostatní českou filmovou produkcí těchto let, recepci filmů, srozumitelnou analýzu, zkrátka poskytnout smysluplnější sdělení, než jen konstatování, že: V + W měli rádi filmy, chodili do kina na filmy, chtěli točit vlastní filmy, natočili vlastní filmy… Narážím tak na zcela zbytečnou bonusovou vsuvku „Slovo historika“, v obou případech v podání Pavla Taussiga, jehož čtvrthodinky jsou jen nenápaditou audiovizuální prezentací historek a citací poznámek vypsaných ze sekundární literatury, které nějakým způsobem souvisí s realizací obou filmů. Formát těchto vstupů nejen obsahově, ale i formálně je již značně zastaralým a nedostačujícím, zasvěcenému divákovi – který především bude konečným příjemcem těchto DVD – nepřinese nic nového, spíše jen pobaví kouzlem nechtěného, minimálně při Taussigově pokusu o zhodnocení práce s filmovou rekvizitou v případě filmu Peníze nebo život: „Tak v tom filmu si museli kolikrát s rekvizitou vypomoci (myšleni V + W – pozn. V. A. Š.), protože řekněme si to na rovinu, je to velmi, velmi účinné a vždycky je to zdrojem – když se s tím dobře nakládá – je to vždycky zdrojem těch komických situací.“
Co však v rámci bonusů nadbývá, jsou zdvojené, zcela totožné biografické a filmografické profily Jiřího Voskovce a Jana Wericha jak v kolonce Tvůrci, tak v kolonce Herci. Námitka, že novější filmové teorie mohou za tvůrce filmu považovat i herce, zřejmě neobstojí. Pikantním je to zvláště v tomto případě, kdy autorský vklad obou pánů je nezpochybnitelný. Namísto toho mohli redaktoři disků vložit profily dalších herců, obzvlášť v případě hereckého obsazení druhého snímku se to vyloženě nabízelo – osobnosti jako Hana Vítová, Ljuba Hermanová či Marie Grossová by si jistě tuto pozornost zasloužily. Pochvalme však za profil Elišky Pleyové, pro niž byla role manželky v komedii Peníze nebo život nejvýraznější filmovou příležitostí za celou její desetiletou filmovou kariéru.
Součástí bonusů jsou rovněž soudobé dokumentace, prezentované i v podobě DVD-ROM. Potěší obzvlášť poměrně bohatá fotodokumentace, za jedinou nevýhodu považuji příliš krátké načasování jejich prezentace. Oba disky jsou taktéž vybaveny anglickými titulky, včetně českých titulků pro neslyšící, avšak i v tomto případě si dovolím výtku, neboť na discích nejsou sjednoceny ve dvoujazyčných verzích všechny doprovodné informační materiály, obzvlášť u biografických profilů alespoň v kratší podobě by to rozhodně nebylo na škodu.
V každém případě vkusně vyvedená speciální edice prvních společných filmů dvojice V + W potěší každého příznivce jejich humoru. Všechny výše uvedené výtky tak směřuji spíše odpovědným redaktorům k možnému zamýšlení se nad přípravou dalších titulů pod hlavičkou zlatého fondu. Milovníci a obdivovatelé poetiky V + W zajisté blahosklonně nad těmito přehmaty zamhouří oko a rádi „napnou“ své DVD knihovny k dalšímu místečku pro tmavomodré (resp. tmavokarmínové) poklady.
Disk 1
Pudr a benzín
režie: Jindřich Honzl
scénář: Jiří Voskovec, Jan Werich, Jindřich Honzl
námět: Jiří Voskovec, Jan Werich
kamera: Václav Vích
hudba: Jaroslav Ježek
hrají: Jiří Voskovec, Jan Werich, Ela Šárková, Bohuš Záhorský, Vojta Plachý-Tůma, Josef Skřivan, Joe Jenčík, Miloš Nedbal, Jan Sviták, Alexander Třebovský, JosefKotalík, Vladimír Majer, Emil Dlesk
ČR, 1931, 89 min., čb
premiéra: 15. 1. 1932Disk 2
Peníze nebo život
režie: Jindřich Honzl
scénář: Jindřich Honzl, Jiří Voskovec, Jan Werich
námět: Jindřich Honzl, Jiří Voskovec, Jan Werich
kamera: Václav Vích
hrají: Jiří Voskovec, Jan Werich, Hana Vítová, Ljuba Hermanová, Eliška Pleyová, Theodor Pištěk, Theo Amady, Jaroslav Vojta, Jaroslav Hurt, Marie Grossová, Vladimír Majer
ČR, 1932, 94 min., čb
premiéra: 14. 10. 19322xDVD9, 4:3 PAL, Dolby Digital 2.0
Titulky: české pro neslyšící, anglické
Plastová a papírová krabička, bez bookletu
Cena: 2×149 Kč