Zde se nacházíte: 25fps » Festivaly a přehlídky » Začíná jubilejní Festival bollywoodského filmu

Začíná jubilejní Festival bollywoodského filmu

Začíná jubilejní Festival bollywoodského filmu

FESTIVALY: Festival bollywoodského filmu v Praze – MIROSLAV LIBICHER –

Festival bollywoodského filmu, který začíná dnes večer v pražském kině Světozor, letos slaví dvojité jubileum. Již 100 let totiž uplynulo od doby, kdy světlo světa spatřil Shree Pundalik (1912), podle mnohých názorů úplně první indický hraný film1. A sám festival, který zatím jako jediný poskytuje českým divákům možnost vidět produkci jedné z nejvýznamnějších a nejplodnějších světových kinematografií na velkém plátně, se pořádá již po desáté.

Jelikož k oslavám výročí nezřídka patří rekapitulace toho nejlepšího z uplynulých let, předcházela festivalu dvoudenní přehlídka klasických indických filmů z minulých dekád, které byly ve své době uvedeny v české distribuci. Do programu samotného festivalu pak byly zařazeny i divácky nejoblíbenější filmy promítané v předchozích ročnících, o nichž pomohli rozhodnout sami fanoušci hlasováním na Facebooku. Diváci tak mohou v kině znovu zhlédnout obrazově i hudebně strhující muzikál Devdas (2002), jenž je po právu řazený k moderní bollywoodské klasice, milovanou i nenáviděnou (ale každopádně velice zábavnou) perzifláž na hollywoodské akční trháky Úder 2 (Dhoom 2, 2006) nebo ikonický romantický snímek Mé srdce blázní (Dil to Pagal Hai, 1997), jímž kdysi režisér Yash Chopra pomohl definovat všechny základní prvky filmového výraziva, jaké jsou dnes na Západě považovány za „typicky bollywoodské“. Již potřetí bude také na festivalu promítnut kultovní debut režisérky Farah Khan Jsem s tebou (Main Hoon Na, 2004), po všech stránkách ukázkový zástupce specifického indického žánru masala-movie, který kombinuje komediální, romantické, dobrodružné, akční i muzikálové prvky.

Dostatek prostoru samozřejmě zbyl i na filmy zcela nové, takže návštěvníci se budou moci na vlastní oči přesvědčit, jak prudkým vývojem v současnosti indický filmový průmysl prochází. Reprezentantem nových trendů je jak svěží nízkorozpočtová komedie Dárce Vicky (Vicky Donor, 2012) snažící se detabuizovat téma umělého oplodnění, tak velkolepé, nákladné a technicky precizní snímky jako je revenge-movie Cesta ohněm (Agneepath, 2012), či teprve v srpnu uvedený blockbuster Krycí jméno Tygr (Ek Tha Tiger, 2012), v němž se medově romantická zápletka snoubí s působivými a moderně natočenými akčními scénami.

Rockstar

Pozornosti by rozhodně nemělo uniknout ani celosvětově úspěšné melodrama Jmenuji se Khan (My Name Is Khan, 2010), jenž je cenné už tím, že v humorně dojemném stylu Forresta Gumpa (1994) nabízí nezápadní pohled na často diskutovanou problematiku předsudečných postojů k muslimům. Nejspíše nejatraktivnější položkou programu je pro našince nicméně rozmáchlá a emotivní muzikálová dramedie Rockstar (2011), neboť ta se z nezanedbatelné části odehrává v Praze a jejím blízkém okolí. Po boku vycházející bollywoodské hvězdy Ranbira Kapoora si v ní navíc zahrála sličná debutantka Nargis Fakhri, jejíž matka je Češka.

Jako již tradičně budou jako alternativa ke komerčním blockbusterům v malém sále Světozoru promítány snímky nezávislých filmařů a dokumenty o pozitivních i negativních stránkách života v Indii. Za hlavní tahák této sekce sami pořadatelé označují zahajující „poetický dokument“ Rasa Yatra (2012), snažící se podchytit spirituální rozměr jedné hinduistické pouti. Zajímavou položku však bezpochyby představuje i mysteriózní thriller z producentské stáje úspěšného nezávislého filmaře Anuraga Kashyapa, který byl v Praze nejen natáčen, ale dokonce nese i její jméno – Prague (2012). Bangladéšský snímek Meharjaan (2011) zase láká na punc kontroverzní podívané, neboť v zemi svého vzniku byl po řadě protestů nakonec zakázán pro svůj údajně příliš smířlivý a manipulativní pohled na armádu někdejšího Západního Pákistánu, která svou brutální snahou zabránit osamostatnění Bangladéše (toho času Východního Pákistánu) v roce 1971 zanechala v kolektivní paměti tamních obyvatel hluboké a krvavé šrámy.

Doprovodný program festivalu cílí jak na zainteresovanější diváky, tak na ty, které do Světozoru táhne především zvědavost a příslib nenáročné exotické zábavy. Ty první může v pátek 19. října potěšit konference Bollywood (R)evolution uspořádaná na půdě Francouzského institutu. Přednášet na ní bude mimo jiné dokumentaristka a znalkyně indické kinematografie Nasreen Munni Kabir či filmový historik a někdejší šéfredaktor věhlasného časopisu Cahiers du Cinéma Charles Tesson. Zejména pro ty druhé je zase nachystaný Bollywoodský jarmark s indickým zbožím a sobotní Bollywoodská párty v P.M. Clubu. Obě skupiny návštěvníků se pak mohou sejít na výstavě indických filmových plakátů v galerii DOX.

Print Friendly, PDF & Email
  1. Shree Pundalik byl nicméně vlastně jen filmovým záznamem divadelní hry a na jeho výrobě se podílel britský kameraman. Z těchto důvodu se občas za první skutečně indický film považuje o rok mladší Raja Harishchandra (1913), za nímž stál slavný průkopník indického filmu Dadasaheb Phalke. []

Autor

Profilový obrázek

Vystudoval Marketingové komunikace na FMK UTB ve Zlíně a Mediální studia na Univerzitě Palackého v Olomouci, kde nyní působí jako doktorand. Zajímá se především o populární tvorbu. V centru jeho pozornosti již několik let stojí kinematografie Indie, od níž si občas zaskočí i ke kinematografiím Blízkého východu a Východní Asie.

Počet článků : 32

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru