Reflexe modré fixy
„Abyste zabránili mdlobám, opakujte si: Je to jenom film!“ Pokud ani to nepomůže, zachrání vás už jen rotoskopie!
Tři trailery a jedna fixa, která překresluje kultovní „béčkové“ horory 70. a 80. let do jednodušší a stylizovanější podoby, jsou ve skutečnosti modrobílým příběhem o tom, jak se setkali Wes Craven, Chuck Russel a Sam Raimi s Matějem Smetanou.
Matěj Smetana studoval na brněnské Fakultě výtvarných umění v ateliérech Intermédia a Malba 3 u Petra Kvíčaly. Navazující doktorandské studium zahájil v roce 2008 na Akademii výtvarných umění v Praze v Ateliéru intermediální tvorby II u Jiřího Příhody. Ve své tvůrčí činnosti se věnuje zejména instalacím, objektům či komixům, primárně tedy pohyblivý obraz nevyužívá. Preferuje konceptuální přístup, kritický k uměleckým institucím. K rotoskopii se dostal při stáži v Ateliéru kresby u Josefa Daňka. Klasické pojetí kreslené tvorby jej však nebavilo, a tak se rozhodl obkreslovat.
Horory The Last House on the Left (Poslední dům nalevo), Evil Dead (Lesní duch) a Nightmare on Elm Street 3 (Noční můra v Elm Street 3: Bojovníci ze sna) patří ke snímkům, jejichž jedinou snahou je vylekat diváka. Díky jednoduché lince modré fixy se však podařilo Smetanovi onu děsivou atmosféru do značné míry omezit. Přeci jen nelze tenkými jednobarevnými obrysy zachytit potemnělé prostředí či barevnou poutavost. Horkotěžko také vypotí modrá fixa rudou krev. Červená děsivost se tak mění spíše v distingovaný odstup modrého aristokratismu. A to jak v titulcích k filmu prvnímu, tak v samotném ději druhého traileru. Na straně druhé autor bravurně zachytil mimiku postav a hlavní dějovou linku.
Animace vznikla obkreslením filmových políček z monitoru PC a následným převedením zpět do počítačové podoby. Rotoskopie z dětského pokojíčku, chtělo by se říct. Pejorativní popis však Smetanovi nepřísluší. Volba těchto tří ukázek působí důmyslně, stejně jako jejich stupňující se charakter uspořádání faktoru strachu a násilí. Samotný trailer The Last House on the Left není nikterak traumatizující. Vždyť o tom ubezpečují i démonicky znějící hlasy se svým „It’s only a movie.“ Není však právě tato věta nejsilnějším podnětem k tomu se začít bát? Možná ano, jelikož zlo přichází hned vzápětí. Upoutávka ke snímku Evil Dead je vinna „hororovostí“ v plném rozsahu. Právě postava překreslená z tohoto snímku byla použita na vizuální prezentaci přehlídky videí s názvem Béčko v kurátorské režii Terezie Nekvindové a Slávy Sobotovičové, která nesla podtitul horor – divnosti – násilí – porno – zvrácený sentiment. Poprvé jsem Smetanovy animované trailery zhlédla právě na této přehlídce. Nejsilněji ve mně tehdy rezonovala poslední část videa rotoskopicky převedeného snímku The Nightmare on Elm Street 3. Právě zde je totiž nejhmatatelněji patrné bizarní propojení dětského pohledu a mrazivé hudby, která hraje v hororovém filmu signifikantní roli. Navíc je po celou dobu divák udržován v určitém napětí, které vyvrcholí šokem na samotném konci.
Matěj Smetana dostál názvu svého „projektu“. Rotoskopické ztvárnění se vzdálilo mrazivé atmosféře, díky ponechání původního zvuku z ní však zároveň v dálce zůstalo tiše se ozývající echo strachu. Což přesně odpovídá pocitu nejistoty, který má divák z hlasů odříkavajících větu: „Je to jenom film.“ Na pomoc si vzal fixu, nedbaje výhružek rozzlobených „starých výtvarkářek“, které nám přeci tolikrát vtloukaly do hlavy, že s pastelkou to dotáhneme dál a dokázal jim, že to nemusí být vždycky pravda. Jeho obkreslené kontury, třebaže mohou klamat svou jednoduchostí, se táhnou daleko za hranice základoškolské percepce.