Zde se nacházíte: 25fps » TV » Touch – řečí čísel

Touch – řečí čísel

Touch – řečí čísel
SERIÁL – TIP: Touch – JAN VALNOHA 

Varování: Následující text obsahuje spoilery, protože bez nich by to vypadalo, že je seriál dobrý a má smysl.

Filmů zaobírajících se tematikou jedenáctého září není mnoho. Ve větším počtu vznikaly těsně po incidentu – ať už se jedná o filmy, které pojednávají o rozčarovanosti americké společnosti a frustraci (25. hodina), polodokumentární dramata zachycující samotnou katastrofu (Let číslo 93) nebo o propagandistické agitky oslavující hrdinství a oběti novodobých hrdinů – hasičů (Protiúder, World Trade Center). Scénáristé jedenácté září zaklapli do šuplíku pár let po katastrofě.

V televizním průmyslu je však situace poněkud odlišná. Už v roce 2002 začaly vznikat seriály, které se 11. zářím přímo inspirovaly. Teroristické útoky byly buď explicitně přítomny v narativu, nebo se projevovaly a projevují implicitně skrze postapokalyptické zápletky a kritiku vládní politiky (např. Jericho, Battlestar Galactica, Caprica, Sleeper Cell, V, Bratři a sestry, Homeland ad.). Samozřejmostí jsou i „současnost komentující seriály“ jako Simpsonovi, South Park nebo Family Guy, kde ale bylo této tematice vyhrazeno místo pouze v rámci několika epizod (nebo jen scén). Ze seriálů, které si vzaly 9/11 jako stěžejní motiv jmenujme například Aliens in America nebo Rescue Me, které popisují dusnou atmosféru soužití po katastrofě.

Seriál Touch pracuje s konceptem, který se na tuto událost dívá z nadhledu – používá katastrofu jako pozadí pro odbrzdění zápletky. Jak asi mohou vnímat 11. září 2001 děti narozené právě kolem této doby? Hlavní hrdina/vypravěč, jedenáctiletý chlapec Jake (David Mazouz), se narodil těsně před útokem, trpí autismem a nedovolí nikomu, včetně svého otce Martina (Kiefer Sutherland), aby se ho dotkl. Ten k němu jako jediný zbývající rodič nyní musí najít cestu pomocí netradičního způsobu komunikace – skrze čísla, znaky a symboly. Chlapec totiž po dobu celých jedenácti let svého života nepromluvil jediné slovo. A nyní musí společně s otcem zachránit svět. Musí zajistit, aby se potkaly určité osoby. Aby se jejich životy tzv. dotkly.

Na konci ledna roku 2012 byl odvysílán hodinový pilotní díl tohoto seriálu na stanici Fox a další dávka dílů odstartovala na konci března. Tvůrce konceptu Tim Kring za sebou má několik úspěšných projektů, jedním z nich je např. seriál Hrdinové (Heroes). Touch není nepodobný tomuto konceptu – opět se v prologu setkáváme s rozmanitou paletou „hrdinů“ roztroušených po celém světě: bagdádský teenager, japonská slečna, britský manažer – a je jenom otázkou času, kdy a jakým oslím můstkem se tyto postavy dostanou do společného kontaktu.

Díky víceméně neoriginálnímu rainmanovskému konceptu „geniálního autisty“ dokáže Jake komunikovat se svým okolím sepisováním určitých kombinací čísel, které z okolí náhodně vyčítá. Není pak náhodou, že když do svých jedenácti mobilních telefonů zadá magickou kombinaci čísel, hasič, který málem zachránil Jakeovu matku z hořícího Světového obchodního centra, vyhraje právě na tyto čísla miliony v loterii, děti se včas zachrání z hořícího autobusu, bagdádský teenager se také v poslední sekundě (!) neodpálí uprostřed davu, irská zpěvačka nastartuje svoji kariéru a britský businessman uvidí fotografie své dcery na obrovské plazmové obrazovce nad Tokiem.

Takto jednoduše podáno to vypadá jako komediální skeč od Monty Pythonů, ale naštěstí je toto pseudomystické pozadí objasněno „šamanem“ v podání Dannyho Glovera, který rozmrzelému otci vysvětlí, že jeho syn je „evolučním schodkem“, který vidí věci jinak, mimo naše normální chápání. Pomocí mysteriózního tajemna s prvky sci-fi pak vlastně nepotřebujeme „logické vysvětlení“. Proč taky, když máme paranormální dítě, moderní technologie a starobylá Fibonacciho čísla. Směs přece takto musí dávat smysl.

Mysteriózno a mysticismus spočívá v poněkud povrchním způsobu rozehrání několika příběhových linií (všechny vedlejší postavy se v každém díle vyměňují) na různých koncích světa a vypointování celého vyprávění má spočívat v závěrečném kontaktu všech těchto postav, což samo o sobě rozhodně působí tajemně. Za nitky v pozadí tahá právě Jake, který má plnou podporu svého otce a zcela bezstarostně se lidem vloupává do bytů, krade jejich majetek a utíká ze všech výchovných zařízení, které mají moderní Spojené státy k dispozici. Jako záminka k tomuto jednání mu slouží především fakt, že veškeré problémy se dají vyřešit pomocí jednoduché číselné kombinace (ta se každým dílem mění), která je čistě náhodou stejná pro telefonní číslo pana X, číslo jeho pokoje, kombinaci jeho osobní skříňky, a samozřejmě také pro závěrečné číslo sociálního pojištění, protože takové věci přece dodávají na záhadné auře celého dění.

Pokud je Jakeovou úlohou „zachraňovat“ svět tím, že se stará, aby se určití lidé setkali, tato úloha je sama o sobě nedefinovaná a samozvaná. Což by samozřejmě nevadilo, pokud by celý koncept dával smysl. Jakeův otec Martin se do úlohy poskoka svého syna dostává jenom díky tomu, že Jake začíná nekontrolovatelně křičet a dostane záchvat kdykoliv se ho někdo dotkne. Pokud se ho nikdo nedotýká, dělá si, co se mu zachce. Takto spratkovitě působící „superhrdina“ ovlivňuje maličkosti kolem sebe, jako například osvícení zarmouceného člověka, napravení mafiána, shledání otce s dcerou a samozřejmě zachránění několika životů.

Divákovi tak není nabídnuta žádná postava, se kterou by mohl sympatizovat. Ani duchem nepřítomný šaman, ani zmatená slečna ze sociálky nepřidávají dostatečnou směs „chemie“ postav. Není komu držet palce, není s kým soucítit. A navíc pouto, které má charaktery spojovat je velice vratké. Tajemné série čísel, které si chlapec cucá z prstu a následně je podstrkuje svému otci, nepůsobí uvěřitelně ani pro mysteriózní žánr, ve kterém by se něco podobného dalo očekávat. Ani samotné postavy nevědí, kam směřují. Jake chce pravděpodobně zachránit svět a otec Martin samozřejmě touží upevnit svůj vztah se synem. Ale který otec by nechtěl? Pro námět seriálu je to rozhodně málo. Na tomto místě to může znít velice cynicky, ale chybí zde jakýkoliv motiv či cíl – lidé nepotřebují, aby je někdo neustále strkal kupředu a napravoval dokola jejich zkažené životy. Život není fér a jedenáctiletý kluk nemusí zachránit zrovna ten váš.

Touch

Tvůrce: Tim Kring
Režie: Stephen Williams
Scénář: Tim Kring
Hudba: Wendy Melvoin, Lisa Coleman
Hrají: Kiefer Sutherland (Martin Bohm), David Mazouz (Jake Bohm), Gugu Mbatha Raw (Clea Hopkins), Danny Glover (Arthur Teller), Roxana Brusso (Sheri Strepling), May Miyata (Miyoko) ad.
USA, 2012, FOX, 1 sezona/ 7 dílů, 43 min.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Profilový obrázek
Počet článků : 11

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/wp-includes/random_compat/2020318-2-hh-88-p.html viva-awa.com
Zpět nahoru