Westernové „peklo na kolech“
Není to tak dávno, co jsem s povděkem kvitoval realistický přístup, který k dějinám zvolili tvůrci minisérie Pilíře země. Podobně nyní přistupuje, a snad ještě odvážněji, televize AMC (mj. velmi dobrá komiksová adaptace Walking Dead) k jednomu z nejvýznamnějších mýtů moderní civilizace 20. století, westernu. Dnešní divák, pokud to není vyloženě snílek hledající tradici, se nechce dívat na černobílý svět s hodnými kovboji (svým způsobem nejsou ničím jiným, než přenesením rytířského archetypu blíže naší době), zlými desperáty a vznešenými indiány. Potřebný únik z naší „reálné reality“ může poskytnout i svět, který se – v rámci možností – snaží o co nejpřesnější zobrazení reality minulé.
Spíše než idealizovaný svět filmů V pravé poledne (r. Fred Zinnemann, 1952), Přepadení (r. John Ford, 1939) nebo Sedm statečných (r. Jim Sturges, 1960) tak Hell on Wheels připomíná vizi světa-pekla tak, jak ji prezentuje spisovatel Cormac McCarthy ve svém románu Krvavý poledník. Zůstal vůbec v tomto světě nějaký čistý hrdina hodný následování?
Cullen Bohannon (Anson Mount), veterán americké občanské války, má ke kladnému (a natož čistému) hrdinovi na míle daleko. Alkoholu holduje v nemalém množství a jeho hlavní motivací je pomsta za smrt manželky. Pečlivě si vybírá, komu pomůže a to, že se nechává najmout jako vedoucí stavební skupiny na stavbě železnice, je jen jedním z kroků, které vedou k dokončení jeho osobních cílů. Stavbu železnice financuje Thomas Durant (Colm Meaney), mimo jiné reálná postava, člověk naprosto bez skrupulí, schopný udělat cokoliv, jen aby jeho firma vyhrála závod o dokončení transkontinentální železnice. Společně s vlakem, který co nevidět protne americký kontinent od východu na západ, jde nejen „civilizace“, ale samozřejmě také nemalé vyhlídky na výrazné finanční obohacení.
Okolo těchto dvou protagonistů se pohybuje řada postav a drobných figurek. Některé vedlejší linie protínají tu hlavní poměrně často a jsou pro její vývoj důležité, např. příběh manželky mrtvého projektanta Lily „fair hair maiden of the west“ Bellové (Dominique McElligott), ženy, která stojí mezi dvěma muži, postupný vzestup míšence Elama (Common) z dělníka do vyšších společenských vrstev, či rozpolcenost indiána Josepha „Černého měsíce“ (Eddie Spears), který přešel na křesťanskou víru a to jej postavilo proti jeho vlastním lidem. Řada postav ale není ničím než figurkami, které doplňují sociální mozaiku světa druhé poloviny devatenáctého století.
Hojně zalidněné televizní série potřebují kvalitní herce, aby se tak vyhnuly zmatku v hlavách diváků. Z tohoto pohledu jsou problematické prvé dvě epizody, víceméně postavené na nabalování dalších a dalších postav a na ně navázaných dějových linek. Počet postav se naštěstí ustálí, nepodstatné linie jsou odsunuty do pozadí a zůstává plus mínus deset hlavních hráčů. Ti jsou vizuálně/fyzicky jasně diferencováni (muži/ženy, hubený/tlustý, černoch/běloch, elita/plebs apod.) a ke zmatení tak nedochází.
„Hell on Wheels“ z názvu seriálu je název uměle vytvořeného města lidí, kteří se podílejí na stavbě železnice. Tvůrci seriálu tak mají jedinečnou možnost na relativně malém prostoru vykreslit podstatnou část tehdejší společnosti. Neomezený vládce Durant, vykonavatelé pochybného práva, kněz, dělníci a nádeníci, otroci, kteří si nejsou jistí svou nově nabytou svobodou, i lidé poskytující oddech a rozptýlení těm, kteří si jej zaslouží. Do poslední skupiny patří vedle obligátního baru také laterna magika podnikavých irských bratrů a nevěstinec. Zajímavé, jak poslední jmenované místo bývá v žánru westernu spíše opomíjeno, nebo je jeho pravá funkce taktně zamlčována…
Provizornost celého „města“ je zřejmá zejména z všudypřítomného bahna (samozřejmě i společenského). Možnost vybavit si svůj stan dřevěnou podlahou se vyvažuje zlatem a luxusní bydlení v železničních vagónech s veškerým přepychem si může dovolit jen elita stojící na úplné špici společenského žebříčku. Jak výmluvný je kontrast „Hell on Wheels“, které je plné špíny, a neposkvrněné krajiny kolem, kterou civilizace během pár desítek let bez milosti smete.
Na westernovém půdorysu (často variované motivy pomsty a stavby železnice) je tak vystavěna sonda do ducha doby. Divák má jedinečnou možnost okusit dobývání Ameriky s maximálním možným pocitem autenticity. A dá se očekávat, že ne vždy je tato cesta příjemná. Současná seriálová tvorba si žádá aktualizaci žánru i na stylové rovině. Tradiční pojetí kamery a střihu je v několika dílech nápaditě nahrazeno vyloženě „klipově“ pojatými scénami. Toto může na první pohled působit jako nepovedený vtip a nekalá hra s nepřipraveným divákem. Spojení dvou zdánlivě nesourodých prvků je však překvapivě organické a tyto scény patří k vrcholům seriálu. Za nejlepší příklad tohoto postupu považuji úvodní scénu deváté epizody, v níž křehká, folková píseň Timshel od kapely Mumford & Sons podbarvuje nekompromisně natočenou bitku mezi indiány a vojáky. Poklidné lyrické záběry jsou náhle vystřídány prudkým vpádem doprostřed bitevní vřavy. Obraz masakru je zpomalen, tempo hudby a její text („As Brother we’ll stand…“ jak výstižné pro kontext scény) určují tempo obrazu. Celá scéna se odehrává zpomaleně, rychlost střihu je výrazně nižší, než je u akčních scén zvykem. Několikanásobný kontrast – tempa probíhajícího děje / střihu, nálady písně / obsahu scény – a zároveň souznění na vnitřní rovině – obsah textu – vytváří velice silný emoční dojem.
Tematicky se seriál dotýká, jak už snad částečně vyplynulo z předchozího textu, civilizace jako takové. Svět není černobílý a zlomové období amerických dějin, kdy se národ ještě vzpamatovával z tragického, malichernostmi schovanými za velká slova způsobeného, rozštěpení, může velmi dobře posloužit jako obecně platný model úpadku. Průmyslová společnost vytlačuje společnost spjatou s přírodou, pozitivní hodnoty jsou utopeny pod nánosem „civilizační špíny“ – metaforicky pojato samozřejmě. Úpadek asi nejlépe demonstruje postava reverenda Colea (Tom Noonan): do „Hell on Wheels“ přichází s dobrými úmysly ve snaze vykoupit svou temnou minulost. Ale není tak neobvyklým jevem, že člověku na kluzkém bahně „Hell on Wheels“ podjedou nohy…
Temnota. To je slovo, které nový seriálový počin televize AMC poměrně dobře vystihuje. Pokud se někde objeví světélko naděje (v seriálu jím je nejspíš již zmíněná Lily Bell a také Joseph „Černý měsíc“, komplexní postava ve své přesvědčivé rozpolcenosti), je většinou hodně rychle uhašeno. I když se na konci odjíždí do „zapadajícího slunce“, klasického to symbolu naděje ve věcech budoucích, tady naděje sotva skomírá. Za oranžovým sluncem nad travnatými pláněmi zůstává jen jediná jistota: Jen těžko se změní svět, dokud se nezmění lidé v něm.
Hell on Wheels získává velkou část svých plusových bodů za dosud neokoukaný přístup a boření westernového mýtu. Samozřejmě s výjimkou seriálu Deadwood televize HBO, který tuto pořádnou dávku realismu do westernu přinesl mezi prvními. Kdo ví, zda by vzniklo Hell on Wheels nebýt Deadwoodu? Pokud se tvůrci obracejí k osvědčeným žánrovým klišé, může to znamenat dvojí: Buď je to přiznání žánrovosti celého díla, přihlášení se k velkým vzorům, nebo parodie. Použije-li se stokrát použitá westernová ikonografie, klišé se může proměnit v terč chytrého výsměchu. Pokud se ale budou další filmoví a televizní tvůrci ubírat podobným směrem, je dost pravděpodobné, že se podaří skomírající žánr zachránit i pro další generace diváků. K bezvýhradnému nadšení ze seriálu však něco chybí. Příběh je bohužel dost odhadnutelný, byť některé zvraty a meziepizodické cliffhangery fungují dokonale. Problematické jsou také poněkud nejasné motivace některých postav. Doufejme, že se alespoň některé otazníky podaří vyřešit v již potvrzené druhé sérii.
m
Hell on Wheels
Režie: David Von Aicken
Hudba: David Kiner
Kamera: Elliot Davis
Střih: Todd Desrosiers, Bridget Dumford
Hrají: Anson Mount (Cullen Bohannan), Colm Meaney (Thomas „Doc“ Durant), Common (Elam), Dominique McEllingot (Lily Bell), Tom Noonan (reverend Cole), Eddie Spears (Joseph „Černý měsíc“), Ben Esler (Sean McGinnes), Phil Burke (Mickey McGinnes), Christopher Heyerdahl (The Swede / „Švéd“), Robin McLeavy (Eva), James Dugan (barman Carl), Wes Studi (náčelník „Mnoho koní“) ad.
USA, 2011, AMC, 1 sezona / 10 dílů, 45 min.