Finále v úterý: Ledňáček, Chlupáček, Sedláček
Dopoledne třetího festivalového dne = zklamání z filmu Matěje Chlupáčka Bez doteku. Mladý debutant si do svého filmu přizval řadu výborných herců (Ondřej Malý, Adrian Jastraban, Marian Roden), ale pro scénář Jana Mazance je tak talentovaných lidí škoda. Řada dialogů šustí papírem a zavání nevěrohodností, celková struktura příběhu se sice tváří ve finále jako sofistikovaná záležitost, ale mám pocit, že spíš svou podivnou eliptičností zastírá jednoduchost, zmatenost a nevěrohodnost.
Ale k tomu zajímavému, co program Finále přinesl: Jan Gogola ml. se po zpěvákovi Katapultu Oldovi Říhovi (dokument Rock života) „pustil“ do básníka a filmového teoretika Petra Krále. A opět se mu zadařilo. Král nic nedělá je dokument zachycující pět dní, které Král tráví na cestě mezi Prahou, Brnem, Ostravou, Košicemi a Wroclawí během Měsíce autorského čtení v r. 2011. Snímek na ploše 60 minut poodhaluje, z jakých drobností, které nás obklopují, se rodí Královy básně, zachycuje zdroje a momenty jeho inspirace. Na začátku stojí Gogolův nápad, zda by básník během dnů na cestách nezkusil napsat věty, které by považoval za báseň. Režisér klade svým typickým způsobem otázky zdánlivě trumberovské, ale i „na tělo“, konkrétně ho zajímá, proč Král nemá děti nebo jestli je elitář. Velice povedený dokument, který asi v nabité konkurenci dokumentů soutěžících o Zlatého ledňáčka nezíská, ale rozhodně stojí za zhlédnutí, i když třeba vůbec poezii Petra Krále neznáte.
Diskuze moderovaná historikem Petrem Kourou na téma „Jak se točí dějiny“ svedla dohromady německé režiséry Christiana Schwochowa a Volkera Koeppa spolu s českými režiséry Robertem Sedláčkem a Radimem Špačkem. Došlo na otázky ohledně důležitost pramenů a historiků při vzniku filmových děl, míru autenticity (například dobových předmětů denní potřeby) a další. Jedna ze zajímavých informací, které zazněly, byla tato: „Existuje určité napětí mezi režiséry Západního a Východního Neměcka co se týče zobrazení dějin NDR. Protože divácky nejúspěšnější filmy, které pojednávaly o NDR, byly natočeny západoněmeckými režiséry. Východoněmečtí byli trochu uražení, protože to mělo být jejich téma…“ Sestřih toho nejzajímavějšího z diskuze vám přineseme v nejbližších dnech. Minulosti se věnuje také koprodukční film Konfident Juraje Nvoty, který přijela představit delegace včetně hlavního představitele Jiřího Mádla (viz foto).
Tradiční talkshow FIlmy NAšich LEt, ve které si Tomáš Baldýnský tentokrát pozval jako své hosty Roberta Sedláčka a Simonu Babčákovou, byla značně bouřlivá. RS a SB se nachází na opačné straně názorového spektra, co se týče nejrůznějších (nejen) filosofických otázek a celkově pohledu na svět. A není asi ani třeba dodávat, že oba zastávají poměrně nekonformní názory, které se nebojí vyslovit. Ukázky z jejich oblíbených filmů se pohybovaly od Matrixu přes Údolí včel až po Přelet nad kukaččím hnízdem a Muže na Měsíci či Švejka. Diváci se dozvěděli nejen o oblíbenách filmech dvou výrazných osobností českého filmu, ale také o tom, co chystají: SB projekt s Ester Kočičkovou Dámská hnízda, RS dlouhodobě připravuje projekt věnovaný osobnosti Jaroslava Haška. Sestřih talkshow vám nabídneme. Neodpustím si jen dvě poznámky/rýpnutí: 1) Škoda že RS téměř vždy tak brzy utnul názorový proud SB a stočil debatu směrem, kterým chtěl. 2) Překvapilo mě, že Tomáš Baldýnský neví, že RS je spolu s Radimem Procházkou producentem filmů Karla Vachka.