Zde se nacházíte: 25fps » TV » Starbuck Galactice: „Oh, frak! Přepínám.“

Starbuck Galactice: „Oh, frak! Přepínám.“

Starbuck Galactice: „Oh, frak! Přepínám.“

TV – MLČÍCÍ „POLOVINA“ LIDSTVA: Battlestar Galactica (2004–2009) – VĚRA BARTALOSOVÁ –

Kara „Starbuck“ Thrace, jedna z nejlepších pilotek Koloniální flotily v seriálu Battlestar Galactica (2004–2009), představuje v rámci sci-fi žánru jednu z nejvýraznějších silných ženských hrdinek. Ne náhodou se stala jednou z hlavních sexuálních fantazií Howarda Wolowitze ze seriálu Teorie velkého třesku (The Big Bang Theory).

Ve zkratce je série Battlestar Galactica o lidech na vesmírných lodích, kteří jako jediní přežili jaderný útok na všech dvanáct známých obyvatelných planet (kolonií). Tito poslední přeživší se vydávají najít legendární planetu Zemi. Bojují přitom nejen s časem ve smyslu záchrany lidské populace, ale také s nesetřesitelnými útočníky, kybernetickou civilizací Cylonů.

Křehké květinky nebrat

Představitelka postavy Katee Sackhoff přitom není prototypem ženské krásy (na rozdíl například od její kamarádky Tricie Helfer, která v seriálu ztvárnila roli cylonky). Pohled na její nohy v minišatech asi v nikom nevyvolá potřebu přirovnání ke gazelám, o jejích pažích pak většina mužů prohlašuje, že jsou svalnatějších než jejich. Zastupuje tedy trochu jiný typ akční hrdinky než křehká Milla Jovovich. Je to dáno jednak tím, že Katee původně pomýšlela na sportovní dráhu (věnovala se plavání, kvůli zranění musela s profesionální úrovní skončit), jednak faktem, že v posledních letech si vybírá herecké party, které souvisí s důkladným výcvikem – ať už je to její role policistky (Longmire, 2012–), lovkyně odměn (Riddick, 2013) nebo třeba dvojité agentky (24 hodin, 2001–2010). O těchto rolích herečka sama prohlašuje, že víc odpovídají její povaze.

Zlom pro ni však znamenala právě Battlestar Galactica. Jedná se přitom o remake stejnojmenného seriálu ze 70. let, ve kterém je postava Starbuck hrána mužem. Tato výrazná změna se přitom ukázala být riskantním a pro realizaci problematickým rozhodnutím. Jednak existovalo velké nebezpečí odmítnutí dané inovace fanoušky předlohy, zadruhé byl problém roli vůbec obsadit. Kupodivu přes výše napsané v té době tvůrcům nepřišla pro roli vhodná ani Katee, protože vypadala příliš „jako holka“. Teprve poté, co zariskovala a sama si ustřihla vlasy, byla obsazena. Po většinu seriálu jsme ji tak mohli vidět s účesem nakrátko. Motiv zkratovitého jednání souvisejícího se stříháním (respektive odřezáním nožem) vlasů se pak v seriálu zopakuje, když vzdání se svých dlouhých blond vlasů pro Starbuck představuje jisté symbolické ukončení období, kdy příliš „vyměkla“.

http://www.comicvine.com/starbuck/4005-8170/Protože se seriál, spadající do subžánru military sci-fi, odehrává na bitevní lodi, Kara na sobě neustále nosí vojenské oblečení, a to i ve volném čase. Její střih vlasů a absolutní absence make-upu z ní zejména v první sérii dělají vzhledově více chlapce, kterému ještě nezačaly růst vousy, než ženu. Kouří nikoli cigarety, ale rovnou doutníky, karbaní, nadává (právě slovo „frak“ je pro ni typické, v seriálu se používalo jako náhražka v angličtině podobně znějícího vulgárního výrazu), pere se, a kdo by se odvážil jít s ní do závodu v pití, měl by si zajistit parťáka, který ho potom odnese do postele. Kara totiž nejenže soutěž vyhraje, ale odejde po svých, a navíc nechá oponenta bez zájmu ležet pod stolem. Je ironická i drzá a nejlépe se cítí v mužském kolektivu, kam svým chováním perfektně zapadá.

Jako správný voják ctí výrazný smysl pro povinnost a dbá na dodržení cílů zadané mise, přestože tak často činí velmi svéhlavě, riskantně a s pomocí nebezpečných vybočení ze stanovených postupů – pro většinu Kařiných spolubojovníků by takové chování znamenalo jistou smrt. Mimořádné nadání pro létání a také instinkty jí nejednou zachrání život, nezastavila ji ani situace, kdy se musela ve velmi omezeném čase naučit ovládat stíhačku se zcela odlišnou technologií, než na jakou byla zvyklá. Pro ocenění míry jejího citu pro létání je nutné zdůraznit, že v tomto případě se nejednalo o jednu z těch úsměvných scén z některých snímků, kdy problémem je „pouhá“ absence srozumitelných znaků na ovládacím panelu.

Válečný duch

http://www.fanforum.com/f256/starbuck-helo-friendship-1-because-they-workout-together-62791007/Zatímco většina dalších postav touží po možnosti odejít z lodě a bezpečně se usadit na nějaké obyvatelné planetě, Starbuck vyhovuje být neustále ve službě, být připravena a kdykoliv čelit útoku nepřátel, omezit své soukromí na prostor postele ve sdílené kajutě a obsah jedné plechové skříňky. Když v seriálu uvidíme její původní domov, zjistíme, že Kara ho používala spíš jako noclehárnu v době volna. Také v soukromí měla vojenské auto a nejlíp se cítila ve staré vojenské bundě. Přála samozřejmě lidstvu jako celku, aby se mu sen o běžném životě splnil, sama si však nedokázala představit, co bude v době míru dělat. Plány na postavení domu, pěstování zeleniny a procházky v přírodě jí byly vzdálenější než cokoliv jiného.

Život v poklidu bez jasného rozkazu od jiných, co má nadále dělat, byl pro ni vlastně jen čekáním na další povolání do služby. Jasně to ukazuje, že od svého života nic neočekává, nemá vlastní plány a ambice do budoucna a spíše čeká, co se kolem bude dít. I kdyby jediný smysl rozkazu bylo to, že se mu vzepřela, poskytoval jí nejen útěchu v tom, že nemusí myslet sama na sebe, ale také jí poskytoval něco, proti čemu mohla bojovat. A že Kara potřebovala bojovat pořád.

Kontury jejích motivací jsou přitom jasně vyostřené. Jako většina silných postav má za sebou dramatickou minulost, která z ní udělala „drsňačku“. Karu opustil její umělecky založený otec, takže vyrůstala pouze s matkou, která také sloužila u armády a která ji vychovávala v duchu, že utrpení nás posiluje a bolest je nezbytnou součástí života (rentgeny rukou Kary, kde jsou vidět zhojené zlomeniny všech prstů, nejsou nejlepším důkazem milujícího zázemí). Když se ve flashbacku dostaneme do posledního rozhovoru Kary s její matkou, zjistíme, že reakcí na její ukončení studia na akademii byla výtka, že přes svůj nesporný talent pro létání absolvovala až jako šestnáctá v ročníku. Když se Kara ohradí, že sice šestnáctá, ale ze sto sedmnácti, není jí to nic platné. Podle své matky měla schopnosti na to být první a všechny je promrhala leností a prací na dlouhém seznamu kázeňských prohřešků.

Starbuck představuje stereotyp „zeleného mozku“, který selhává v sociálních interakcích s nevojáky. Vojenská disciplína a řád jí na jedné straně poskytují jasné hranice a pravidla komunikace, na druhé straně má, jak už je u těchto postav zvykem, problém s autoritami. Jako správný vojenský spratek se stěhovala po základnách se svojí matkou, což jí také znemožnilo vytvořit si hlubší přátelské vztahy. U této postavy tedy není divu, že se nikdy neobjevil „přítel z mládí“, který by nějak zasáhl do děje (naopak „hříchů z mládí“ se připomnělo hodně).

http://www.ugo.com/tv/battlestar-galactica-contest-recap-trivial-pursuitsKlíčovou je pro ni situace, kdy se má postarat o dítě, ale vůbec neví, co s ním má dělat, velmi důrazně jej nazývá „to“ a ignoruje ho. Teprve když se dané dítě ocitne ve velkém nebezpečí, projeví se u ní, řekneme, lidská stránka, čímž se ukáže, že spíše než o absenci citů se u ní jedná o dlouho vnucované a matkou vyžadované potlačování emocí, které sama od matky nezažila. Také v partnerských vztazích se jí nedaří a není schopná si je udržet, a to i přes nepopiratelně existující citové pouto. Její povaha a názor, že být šťastnou je něco pro ni nevhodného, jí to znemožňují. Dokáže bojovat po boku svých partnerů, dokáže z nich vymlátit duši v ringu, ale představa, že se vedle nich každý den probouzí a má s nimi „normální“ život, ji budí ze spaní. Zde je mimochodem potřeba ocenit, že tvůrci seriálů nesáhli po docela častém neduhu a zjednodušení svých kolegů/konkurentů, kteří mají ve zvyku prezentovat silnou hrdinku (snad až automaticky a násilně) jako lesbu, což se stalo i jiné postavě Katee Sackhoff ve filmu Riddick (2013). Naopak se autorům seriálu podařilo vytvořit dostatečně pestrou a přesto reálnou škálu postav a charakterů, takže k podobným stereotypům a snahám zastoupit jednou osobou co nejvíce menšin, nemuselo docházet.

Víra tvá tě uzdraví…

Zatímco všechno doposud napsané Karu spíše omezuje, existují také věci, které ji naopak pohánějí kupředu. Krom naznačeného rebelství je to její možná až paradoxně silné náboženské založení, které se projeví i ve scénách hrdinčina dezertérství za cílem získat důležitý náboženský artefakt, jehož praktický význam je v momentě jejího zběhnutí velmi sporný. Aniž by bylo nutné vyzrazovat děj a závěr seriálu, je nesporné, že přes výborné letecké a obecně vojenské schopnosti Kary je nakonec význam její postavy prezentován skutečně spíše ve spirituální a symbolické rovině. Zpětně se ukáže, že tvrdá výchova její matky ji celou dobu měla připravit na speciální poslání, které bylo Kaře přisouzeno a pro něž bylo potřeba mladou ženu zocelit. Z původní rebelky, která tvrdí, že se nebojí smrti, až zbytečně riskuje a na ničem jí nezáleží, se proměňuje v dospělou osobu, která je tak připravená a odhodlaná k sebeobětování v zájmu ostatních. Její neúcta k vlastnímu životu se pak přeměnila v úctu k životu ostatních, byť i za cenu toho jejího. A nejedná se přitom o žádný paradox. Je to spíše důkaz celistvosti této nevšední postavy.

Samozřejmě lze spekulovat o tom, do jaké míry se jedná o následek faktu, že seriál dosáhl finálního počtu pětasedmdesáti epizod ve čtyřech sezónách a za tu dobu se do značné míry odchýlil od původního žánrového prismatu. Mnozí fanoušci mají dodnes problém přijmout poslední epizody, protože příliš „zvážněly“ a přestaly být pouhou vesmírnou řeží. Ovšem nic to nemění na tom, že scenáristé dopřáli Kaře „Starbuck“ Thrace bohatý vnitřní vývoj a možnost jak osobní evoluce, tak upevňování již daných charakterových rysů. A právě tohle všechno z ní udělalo jednu z nejvýraznějších a nejoblíbenějších postav Battlestar Galactiky a podle kritiků jednu z nejkomplexnějších hrdinek nejen TV tvorby. Bez uzardění tak může stát jak po boku jak žánrových kolegyň typu Ellen Ripley (Vetřelec) či Sarah Connor (Terminátor), tak všech ostatních výjimečných žen, jež svými činy určovaly a určují chod audiovizuálního mediálního světa.

Battlestar Galactica

Tvůrce: Glen A. Larson
Režie: Michael Rymer, Michael Nankin, Rod Hardy , Sergio Mimica-Gezzan, atd.Scénář: Ronald D. Moore, Mark Verheiden, Anne Cofell Sanders, Jane Espenson.
Hudba: Bear McCreary
Hrají: Edward James Olmos (adm, William Adama), Mary McDonnell (prezidentka Laura Roslin), Jamie Bamber (kap. Lee „Apollo“ Adama), Kattee Sackhoff (kap. Kara „Starbuck“ Thrace), James Callis (dr. Gaius Baltar), Tricia Helfer (Šestka), Grace Park (por. Sharon „Boomer“ Valerii), atd.
USA/Br, BSkyB, Sci-Fi Channel (dnes SyFy) (2004-2009) 75 epizod/4 sezóny, 45 min

Print Friendly

Autor

Počet článků : 1

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru