Doktorka Quinnová: Sama proti všem navzdory času
Seriál, na který se nezapomíná. Už jen melodie úvodní znělky utkvěla v paměti snad každého, kdo alespoň jednou zhlédl příběh odvážné a vzdělané lékařky doktorky Quinnové, která se na vlastní pěst vydala do města Colorado Springs, aby zde zahájila svou lékařskou praxi a především nový život, naprosto odlišný od toho předchozího v Bostonu.
Přes šest sezón seriálu sledujeme nejen Michaelino postupné a mnohdy velmi náročné sbližování s obyvateli města, ale především celou řadu tematizovaných společenských problémů, a to nejen těch, které byly typické pro dobu, v níž se seriál odehrává (období bezprostředně po válce severu proti jihu), ale také problémů, jež přetrvávají do současnosti. Jedním z nejvýraznějších témat je bezpochyby postavení ženy ve společnosti devatenáctého století. Tato skutečnost je pak z velké části zdrojem všech zásadních zápletek v rámci jednotlivých epizod. Od prvotního sebeprosazování Michaely Quinnové jako lékařky po její snahu „civilizovat“ a hlavně moralizovat ostatní obyvatele Colorada Springs.
Není názor jako názor
Malé městečko, kam se Michaela neohroženě přistěhuje, je z velké části plné obyvatel urputně zastávajících zastaralé názory, mnohdy umocněné celou řadou předsudků až nenávistných postojů ke každému, kdo má tu odvahu vyčnívat nad přijatelný průměr, být jiné národnosti nebo odlišné barvy pleti.
Jako lékařka to tak Michaela rozhodně nemá jednoduché. V průběhu první sezóny dominuje především její snaha prosadit se jako uznávaná doktorka. Mnohdy je nucena doslova přemlouvat obyvatele Colorada, aby se nechali vyšetřit. V tomto směru v seriálu velmi dobře funguje ironické přísloví „Kdo si počká, ten se dočká“. Vždy totiž dojde na doktorčina slova, zarputilý občan vzdá své marné pokusy vzdorovat a nechá se doktorkou vyléčit. Díky tomu si Michaela nakonec získá respekt. Zobrazení jejích lékařských postupů pak divákům umožňuje částečně se seznámit s tehdejšími postupy soudobé medicíny, přestože mnohdy je řada z nich značně nadnesená a dalece přesahuje tehdejší možnosti.
Nové lékařské metody opět představují možnost pro důsledné morální ponaučení, které se v seriálu projevuje na mnoha místech. Je to především problematika předsudků nejen vůči neznámým a novým postupům, ale i skutečnosti, že osoba, která je obyvatelům Colorada Springs zprostředkuje, je vystudovaná žena. Patrně se rovněž projevuje tematika rasistických a celkově nesnášenlivých postojů vůči indiánům, což sice vzhledem k historickému zasazení seriálu není nic neobvyklého, ale mnohdy je možné sledovat neblahý přesah do současného společenského smýšlení. I přesto nejvíce dominuje především skutečnost, že novým městským lékařem není muž. Teprve s příchodem Michaely se rozvíří a dostanou na světlo další společenské problémy. Kromě rasismu a nesnášenlivosti vůči přistěhovalcům je to také otázka víry, ať už křesťanské nebo té indiánské. S tím souvisí i propagace darwinistických myšlenek. Dále je to otázka „vhodné“ a „nevhodné“ literatury, případně sebeprosazování žen v převážně mužské společnosti.
Doktorka Quinnová pak vždy figuruje jako zastánkyně progresivních společenských názorů. Obvykle musí sama čelit vzdorující většině, ale podobně jako je to v její lékařské praxi, i v těchto situacích je to nakonec ona, kdo mívá pravdu.
Vzdělaná a svobodná
S příjezdem Michaely do města se vše výrazně mění nejen pro ni, ale i pro jeho obyvatele. Původní idealizované představy Michaely okamžitě narazí na krutou realitu v podobě značně nepřívětivého přístupu obyvatelstva vůči její osobě. Osazenstvo městečka značně pochybuje nejen o jejím vzdělání, ale také o ní jakožto osobě, rozumějme ženě. Je přece minimálně podezřelé, aby žena, která je vzdělaná v ryze mužském oboru a ještě ke všemu bezdětná a především svobodná, chtěla žít zcela nezávisle ve městě, kde v rozhodování dominují muži a poslušné ženy se starají o děti, pečují o domácnost a maximálně si vyrazí do oblíbeného dámského spolku šití.
V tomto ohledu představuje postava doktorky radikální impulz pro změnu tohoto způsobu života. Díky její tvrdohlavosti a odhodlání prosadit své názory a také lékařským schopnostem, kterými si získá značný respekt, přesvědčí mnohdy ostatní o změně názoru v různých oblastech. Některé záležitosti však přesto zůstávají na dlouhou dobu nepřekonatelným problémem. A to nejen pro Michaelu samotnou, ale i pro její okolí. Jedná se především o fakt, že jako pětatřicetiletá žena žije neprovdaná s dětmi, které nejsou její, bez jakýchkoli náznaků zásnub, o sňatku nemluvě. Přestože se to z dnešního pohledu může zdát úsměvné, není třeba dodávat, že i v dnešní době je toto „podivné“ chování žen důvodem pro udivené a zmatené pohledy či otázky blízkého okolí. Vzhledem k vyjmenovaným atributům tak dle očekávání získává Michaela od svých sousedů „titul“ stará panna. V současnosti bývá vrcholem tohoto nepochopení mylné vysvětlení, že taková žena je homosexuální orientace. V rámci seriálu k ničemu takovému nedojde a i zmiňované negativně vnímané označení Michaely, která mate své okolí pouze tím, že věnovala čas sobě a nikoli brzkým vdavkám, je nakonec „šťastně“ odejmuto díky přítomnosti zdánlivě nepostradatelného mužského hrdiny.
Ve dvou se to lépe táhne
Již od první epizody se Michaela pohybuje převážně v mužské společnosti. Jak už jsem zmínila, její vztahy s muži nejsou z počátku příliš přátelské. Spíše naopak. Jakmile se jí podaří překonat počáteční nedůvěru, kterou budí jako lékařka, objeví se řada dalších konfliktů, ve kterých obvykle stojí sama proti mužské přesile. Navzdory tomu je to však v řadě případů právě ona, kdo z těchto svárů odchází jako vítěz. Tím si postupně získává čím dál větší uznání právě ze strany svých protivníků, což je ve většině případů skupinka tvořená obchodníkem Brayem, barmanem Hankem a holičem Jakem.
Ani v tomto seriálu však nechybí tradiční ryze kladný mužský hrdina. V tomto případě Byron Sully, který jako samotářský lovec a přítel indiánů rozhodně nepostrádá charisma. Koho by také nezajímal dlouhovlasý mlčenlivý zálesák, který je přes svou pochybnou pověst samozřejmě bezúhonný a v jádru dobrý člověk? Jako jediný z celého města stojí od počátku na straně doktorky Quinnové. Částečně i proto, že na své okolí působí stejně podivínsky jako ona sama. Společně nakonec vytvoří nerozlučnou dvojici. Kromě toho, že působí hlavně jako spojenci, začne se v průběhu prvních sezón rozvíjet také jejich milostný vztah, což je předpovídatelné již po několika epizodách první sezóny. V tomto směru se sice částečně narušuje dříve zmiňovaná samostatnost hlavní hrdinky, ale ani očekávaný sňatek ji nepřipraví o její odhodlání prosazovat své názory.
Bez ohledu na tuto romantickou zápletku, které samozřejmě nechybí řada komplikací v rámci jednotlivých sezón, si však celý seriál udržuje své nesporné kvality spočívající právě ve skutečnosti, že hlavní postavou je vzdělaná žena s nevšedním zaměstnáním, která odhodlaně řeší řadu lékařských i nelékařských problémů, jež byly typické nejen pro dané historické období v rámci amerických dějin, ale které přetrvávají i do současnosti. I přesto, že v průběhu všech šesti sezón sledujeme totožně koncipované epizody, je i s několikaletým odstupem stále patrná aktuálnost seriálu spočívající právě v tematizování široké škály problémů, které se z dnešního pohledu mohou mylně zdát jako dávno vyřešené a tedy nedůležité.
Dr. Quinn Medicine Woman
Tvůrce: Beth Sullivan
Režie: Chuck Bowman, James Keach, Jerry Arner, Terrence O´Hara
Scénář: Beth Sullivan, Sara Davidson, Carl Binder
Hudba: William Olvis, David Bell
Hrají: Jane Seymour (Dr. Michaela Quinnová), Joe Lando (Byron Sully), Chad Allen (Mathew Cooper), Shawn Toovey (Brian Cooper), Erika Flores/Jessica Bowman (Coleen Cooper), Orson Bean (Loren Bray), Jim Knobeloch (Jake Slicker), William Shockley (Hank Lawson)
USA, Columbia Broadcasting Systém (CBS), Sullivan Company, (1993-1998), 28 epizod x 6 sezón, 60 min.