Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Všichni ti divní mladí muži a ženy

Všichni ti divní mladí muži a ženy

Všichni ti divní mladí muži a ženy
RECENZE: Kebab a Horoskop (Grzegorz Jaroszuk, 2014) – VÍTĚZSLAV CHOVANEC –

V rámci ozvěn MFF Karlovy Vary v Praze se 16. a 17. července v kině Světozor promítá také soutěžní snímek ze sekce Na východ od západu s názvem Kebab a Horoskop. Jedná se o debut polského režiséra Grzegorze Jaroszuka, autora úspěšného krátkého filmu Příběhy z chladírny (2011), který byl promítán na festivalech v Locarnu, Sundance či na Festivalu krátkých filmů v Praze. S režisérem a kameramanem filmu si můžete přečíst rozhovor zde.

Film Kebab a Horoskop svádí dohromady skupinku podivínů, kteří se snaží pozvednout skomírající obchod s koberci. Na pomoc si přizvou dva marketingové specialisty, kteří se marketingu samozřejmě nikdy předtím nevěnovali. Jeden pracoval ve fast foodu, dokud si ve svém horoskopu nepřečetl, že má opustit svoji současnou práci. Autor horoskopů zase dostal výpověď a náhoda je svedla dohromady. I kdyby byli skutečnými odborníky na marketing, bandičku zoufalců v opuštěném obchodně by zřejmě stejně nezachránili.

Film pracuje s větší množinou hlavních postav, než je v celovečerní produkci běžné. Šéf obchodu se více než o byznys zajímá o činky a když dostanou pracovníci za úkol obhájit svou pozici a svůj přínos společnosti, pak jako jediný selže. Pohledná prodavačka v podání Justyny Wasilewské nemá žádnou motivaci ani životní cíl. Jako jediná ovšem úspěšně prodá koberec, když ho začne nabízet, jako by se jednalo o erotické zboží. Postarší uklízeč nemá co uklízet, neboť do prodejny nikdy nikdo nezavítá a v obchodu zaměstnaný elektrikář (!) se zase bojí elektřiny.

Jednotlivé charaktery jsou výrazně odlišné vizuálně i vystupováním a slouží především k vytváření gagů. Jejich základní charakteristika je od začátku do konce filmu neměnná a spíše než by tvůrci pracovali s figurami do hloubky, hledají v jejich protikladech gagy a stroze stylizované dialogy. Příběh, gagy i postavy jsou vybalancovány tak, aby žádná z těchto veličin výrazně nepřevažovala. Zároveň tím snímek působí ve výsledku dojmem, že trošku hledá, kterým směrem se má vydat. Za 72 minut smíchu to ale autorům snadno odpustíte.

kebab12

Díky většímu množství postav vidíme často více herců v jednom záběru, z nichž drtivá většina je statická. Střídají se převážně jen celky a detaily, jen málokdy je střih zjemněn o dva velikostně bližší záběry. Viditelné až protikladné spojení záběrů, které se spíše sráží, než aby neznatelně vyprávěly, velice dobře zapadá do konceptu protikladných postav filmu. Ty na sebe také narážejí trochu náhodou a v jejich životech věci poněkud „nepasují“. Postavy uvízly v dospělém světě, na který nejsou připraveny, a jsou až příliš pasivní, aby šly skutečně za štěstím. V detailech herci mluví do kamery zpravidla frontálně, spíše než zcizovákem jsou tyto záběry malým soukromým vězením každé postavy, která je osamělá i ve společnosti dalších lidí. Zoufale těmto anti-hrdinům nejdou jen kšefty, ale také mezilidské vztahy. V těch navíc hrají prim často vedlejší postavy.

Přítelkyně elektrikáře se zdá být živější postavou, přestože je v ději upozaděná. Svému partnerovi čte fotbalové knížky na dobrou noc a celý svůj smutný život podřizuje jen jemu. Do chvíle než pochopí, že její láska není opětována. Matka se nastěhuje do bytu zoufalé prodavačky, dokud nenajde lásku svého života. Své dceři nezapomene připomenout, že mít děti byla chyba, kterou by znovu neudělala. Pokladní se na internetu seznamuje s podivíny, jako je nejsmutnější Japonec na světě, který si vybral Polsko coby ideální místo pro sebevraždu.

I přesto že jsou postavy výrazně stylizované, najdou si k nim diváci emocionální vztah. Jejich vlastnosti jsou mnohdy vyhnány ad absurdum, stále však nejsou nepodobné těm, se kterými se setkáváme běžně a které možná pozorujeme i sami na sobě. V tomto bude Kebab a Horoskop většině lidem blízký, stejně jako univerzálním humorem, srozumitelným mezinárodnímu publiku.

 

Kebab a Horoskop

Režie: Grzegorz Jaroszuk
Scénář: Grzegorz Jaroszuk
Kamera: John Magnus Borge
Hudba: Wojciech Mazolewski
Střih: Aleksandra Gowin
Hrají: Tomasz Schuchardt, Bartlomiej Topa, Andrzej Zielinski, Agnieszka Wagner a další
Polsko, 2014, 72 min.

 

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 14

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru