Zde se nacházíte: 25fps » Festivaly a přehlídky » Noir Film Festival: Nejen Orson Welles, ale také „utajený“ Charles Laughton

Noir Film Festival: Nejen Orson Welles, ale také „utajený“ Charles Laughton

Noir Film Festival: Nejen Orson Welles, ale také „utajený“ Charles Laughton

POZVÁNKA na Noir Film Festival (20.–23. 8., královský hrad Křivoklát) – JAROSLAV STUCHLÝ –

Dramaturgové letošního Noir Film Festivalu v těchto dnech odhalili (až na jedinou výjimku) kompletní programovou sestavu, takže si upřesněme, co diváka v prostorách křivoklátského hradu koncem srpna čeká.

V rámci Wellesova výročí se hodně vsází na malou retrospektivu tohoto titána, který podobu kinematografie ovlivnil v minulém století jako málokdo. Vedle několikrát avizovaného Doteku zla a Dámy ze Šanghaje bude promítnut ještě Cizinec a adaptace Kafkova Procesu.

Gotický noir má zastoupení v Plynových lampách s okouzlující Ingrid Bergmanovou a Náměstí kocoviny (Hangover Square) si díky přítomnosti Lindy Darnellové dozajista nespletete s nevkusnou trilogií „komediálních“ Phillipsových pařeb. Snímek Jmenuji se Julia Ross jsem neviděl, takže nemůžu sloužit žádným erudovaným postřehem, ale pokud by vás tato údajná hitchcockovská variace náhodou nebavila, vězte, že trvá pouhých pětašedesát minut. Zahájení festivalu obstará vynikající Noc lovce, známá z televizního uvedení spíše jako Lovcova noc, jediný samostatný (a ve své době nedoceněný) režijní počin herce Charlese Laughtona s démonickým Robertem Mitchumem. Kdo ještě neviděl, musí si doplnit vzdělání.

V sekci remaky se můžeme těšit na dvojice filmů Noc a město (1950/1992), Velké hodiny (1948) a Bez východiska (1987) nebo Křížem krážem (1949) a Skryté zlo (1995). Není třeba dodávat, že ani v jednom případě nedošlo k tomu, že by snad remake předčil kvalitou originál, i když pohled na mladičkého Kevina Costnera na pokraji slávy některé divačky jistě ocení. My ostatní zase oceníme fakt, že ve stejném filmu (tedy Bez východiska) hraje spolehlivý Gene Hackman roli, kterou ve Velkých hodinách ztvárnil – Charles Laughton!

hackman_costner_bw_spot

V noirových parodiích samozřejmě nesmí chybět Mrtví muži nenosí skotskou sukni. Zajímalo by mě, kolik běžných tuzemských diváků v době uvedení této svérázné (střihové) pocty noirovým snímkům v socialistických kinech dokázalo rozpoznat, že hlavní hrdina v podání Steva Martina telefonuje s Joan Crawfordovou, škrtí Bette Davisovou, je postřelen Alanem Laddem či volá na pomoc Humphreyho Bogarta. Osobně bych rád vypíchl přítomnost Charlese Laughtona s vtipnou narážkou na jeho titulní roli ve Zvoníku od Matky Boží (1939). Nevěrně tvá Prestona Sturgese opět představí jednu z hereček, pro niž mám slabost, Lindu Darnellovou, a není bez zajímavosti, že i tato komedie byla v 80. letech „předělána“. Dobře si pamatuji, jak v remaku řádil Dudley Moore v gumové prasečí (a posléze jakési rohaté) masce. Falešná hra s králíkem Rogerem ukáže režiséra Roberta Zemeckise ve vrcholné formě a loni zesnulého herce Boba Hoskinse v báječné interakci s nejrůznějšími kreslenými hrdiny.

Český, potažmo československý noir pouze telegraficky: kriminální a psychologické drama (Vrah skrývá tvář a Zde jsou lvi) doplní tři televizní filmy – Sám proti městu, Muž v osidlech a Podezřelé okolnosti. Výběru stojí za to věnovat pozornost už kvůli Karlu Högerovi.

Poněkud nevyužitá zdá se být sekce francouzských noirů, kde vedle klasické Rvačky mezi muži uvidíme jen Clouzotovy filmy Havran a Nábřeží zlatníků. Ale to už ze mě mluví nejspíš nějaká rozmlsanost.

Pocty jsou, jak už víme, dvě. V Náhlém strachu září Joan Crawfordová, v Bodu zlomu John Garfield, který hraje stejnou roli jako v předchozí adaptaci Hemingwayova románu, Hawksově Mít a nemít, Humphrey Bogart.

breakingpoint

Možná se teď ptáte, do které sekce spadá ono poslední festivalové překvapení. Ano, do projekcí HBO. V jejich rámci se chystá jednak čtyřdílná minisérie Olive Kitteridge (2014), jednak další seriál, jehož titul bude oznámen do konce července. Zapomenout nesmíme ani na projekci delonovského Tonyho Arzenta (1973) a na loňském berlínském festivalu oceněný čínsko-hongkongský krimithriller Černé uhlí, tenký led. Nečekejte ale žádnou zběsilou akci, spíš vláčný pohled na odvrácenou stranu čínského „hospodářského zázraku“.

Zvláštní vydání máme sice občas asi všichni, ale zvláštní uvedení jen Noir Film Festival. Humoreska spadá díky přítomnosti Joan Crawfordové do letošní pocty této herečce, Raluca zase do českého noiru.

A kdo už by projekce nezvládal, může navštívit Leni, představení Divadla v Řeznické. Nejde o Leni ze známé dětské knížky Zdeňky Bezděkové (Říkali mi Leni), nýbrž o Hitlerovu dvorní režisérku Riefenstahlovou. Dále tu máme moderovanou diskusi s patrony festivalu nebo seminář o Orsonu Wellesovi. Tím se kruh dnešního příspěvku uzavřel, a protože mě nenapadá, jak sem ještě pokud možno nenásilně dostat Charlese Laughtona, vystačím si s přáním, aby co nejvíc našich čtenářů našlo mezi 20. a 23. srpnem cestu na Křivoklát.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Profilový obrázek
Počet článků : 273

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

sex toy in india
Zpět nahoru