Zde se nacházíte: 25fps » Český film » „Má Milada nebude černobílou postavou“

„Má Milada nebude černobílou postavou“

„Má Milada nebude černobílou postavou“
ROZHOVOR s režisérem Davidem Mrnkou o připravovaném filmu Milada – IVO MICHALÍK –

Milada bude prvním celovečerním filmem o Miladě Horákové. Ženě, která se stala symbolem boje za svobodu. Natáčení se rozjede začátkem dubna v Terezíně. Režisér, scenárista a producent David Mrnka realizaci svého debutu chystá od roku 2007. Vzhledem k záměru natočit film v angličtině, v autentických lokalitách a se špičkovými zahraničními a českými herci půjde o jeden z nejnákladnějších tuzemských filmů. Další podrobnosti přiblížil autor sám.

David Mrnka byl ještě nedávno pro většinu českých filmových fanoušků velkou neznámou. Teď se to pomalu mění. Mohl byste prosím stručně představit svou osobní i profesní minulost?

Vystudoval jsem Biskupské gymnázium v Hradci Králové. Pak jsem odešel do Austrálie, kde jsem studoval ekonomii, později filmovou školu a od roku 2002 navštěvoval mezinárodní vzdělávací institut v mediální oblasti, obor režie/produkce.
Již na filmové škole jsem začal pracovat jako producent pro americkou show Extra. Se spolužáky z ročníku jsem založil produkční firmu LVE, která bude produkovat i Miladu. Natáčeli jsme také své vlastní věci, které vysílali na Channel 7,9,10 v Austrálii.
V roce 2005 jsem se přestěhoval do Los Angeles, od roku 2006 spolupracuji s americkými TV networky jako producent, hlavně zpráv z Austrálie a Asie.

Jak trochu opožděný růst zájmu o vaši osobu v zemi, kde jste se narodil, vnímáte?
Velmi příjemně. Nerad se zviditelňuji a propaguji. Kéž by se pozornost upřela především na náš film. V dnešní době však sebeprezentace znamená nutnou součást marketingu při jeho vzniku, takže to vnímám jako součást své práce.

Proč jste odešel právě do Austrálie? Kolik vám tehdy bylo let?
Po gymnáziu jsem chtěl vycestovat do zahraničí, což nebylo v té době ještě úplně běžné. Austrálie nabízela univerzitní vzdělání, které jsem chtěl spolu s pracovním povolením. Bylo to těsně po gymplu. Měl jsem štěstí, v Sydney jsem strávil téměř třetinu života a mohl tam dospět. A díky tomu jsem asi zrovna tak ovlivněn českou kulturou jako australskou nebo americkou, kde žiji mnoho let. To mi dává asi trochu jinou perspektivu při vnímání světa kolem mě.

Jak dlouho už se zajímáte o osud Milady Horákové? Vzpomenete si, kdy jste o ní slyšel poprvé?
O Miladě jsme se učili na gymnáziu. Ale podrobněji jsem se o ni začal zajímat tak před deseti lety, když jsem se rozhodl natočit stejnojmenný film. Pro mne je to jedna z nejvíce fascinujících osobností naší i světové historie. Její osud byl stěžejní v zastrašení komunistické opozice v Československu. Její smrt, smrt Jana Masaryka a další události v tom období nás definovaly jako národ až do současnosti. Komunismus a to, co přinesl, negativně ovlivnil náš národ.

MILADAFILM-19

Které tři vlastnosti ji podle vás nejlépe charakterizují?
Pracovitost, tvrdohlavost někdy na úkor druhých a zároveň laskavost. Nikdo není černobílý a i v tom leží někdy rozpolcenost hlavní hrdinky filmu.

Upomínat na skutečné osobnosti minulosti se v Česku příliš nenosí. A když, tak mám osobně pocit, že velmi černobíle. Formou jednorozměrných televizních dokumentů apod. Předpokládám, že podobně kontraproduktivní přístup vás neláká.
To máte pravdu, neláká. Je dobré vést alespoň nějakou formu diskuze o naší minulosti. Myslím, že ta v současném klimatu vůbec neexistuje a je na naší generaci, aby se to změnilo. Pokud se nevyrovnáme s tím, co bylo, dáme prostor morálnímu marasmu. A umožníme některým lidem začít měnit fakta o naší minulosti bez povšimnutí. Komunismus nepřišel ze dne na den. Byla to dlouhá nemoc, která se formovala léta před Únorem 1948 až se lži, které se propagovaly po válce, staly fakty a společnost byla natolik oslabena, že na další boj už neměla sílu.

V této souvislosti mě napadá otázka, zda jste sledoval seriál České století, kde se mimo jiné i Milada Horáková objeví. A aby cinefilní zvídavosti nebylo málo, jaký je Váš tvůrčí názor na filmy typu …a pozdravuji vlaštovky a Zastihla mě noc na jedné straně a Lidice nebo Hořící keř na druhé?
Seriál České století jsem nesledoval. Myslím, že jsem viděl asi půl epizody s Gottwaldem. Žiji v zahraničí, moc se k českému televiznímu vysílání nedostanu a nemám příliš času. Takže na to názor nemám. Seriál Hořící keř a film Lidice byly zajímavě zpracovány. Líbilo se mi řešení některých technických aspektů a je dobře, když alespoň nějaké filmy o naší minulosti vznikají.

V čem bude právě Milada při nazírání života hlavní hrdinky specifická?
Chceme ukázat více z Miladina osobního života. Mně nejde o politickou historii, tehdejší doba bude nastíněná spíše na pozadí. Jedná se o historicky film, založený na pravdivém příběhu, ale lidé by neměli očekávat dokument ani historické vyložení či popis tehdejší doby. Já jsem se snažil ukázat Miladu z rodinného pohledu a toho, co ji motivovalo.

Jak rozsáhlou etapu jejího života postihnete?
Chceme ukázat konec První republiky, prosperity a to všechno, co jsme v této zemi měli. Ale film se poté zaměří hlavně na poválečné období.

Sledoval jste mediální kauzy kolem financování památníku na pražském náměstí Hrdinů a uvěznění bývalé prokurátorky Ludmily Brožové-Polednové?
Pouze okrajově, ale sledoval.

Objeví se ve filmu také Jan Buchal, Záviš Kalandra a Oldřich Pelcl, které komunisté popravili společně s Horákovou?
Tito pánové budou součástí filmu pouze z perspektivy posledního soudního procesu. Ve filmu se koncentrujeme hlavně na privátní život hrdinky.

milada-horakova-s-edvardem-benesem-17

Chopil jste se nejen role producenta a režiséra, ale pracovat budete i na základě vlastního scénáře. Jak dlouho vznikal a ze kterých pramenů jste primárně vycházel?
Scénář se upravuje do poslední chvíle před natáčením. Vznikal zhruba sedm let a má za sebou hodně přepisů. Ale to není nic neobvyklého. Podklady a prameny, které byly v rešerši využity, jsou z Národního archivu, memoárů manžela Milady, publikací, které o Miladě vyšly, a od Jany Kánské, hrdinčiny dcery.

Téměř okamžitě se rozběhly spekulace o obsazení klíčových postav, což bývá nejen u nás koneckonců dobrým zvykem. Už je jisté, že titulní úlohu neztvární Češka? Předpokládáte, že tímto směrem budou směřovat nacionálně zabarvené výtky?
Nejsem si úplně jistý, co nastane, ale možná lidé budou rádi, že tato role zaujala i zahraniční herečky. V Česku máme dobré herce, ale typově mi do této role nikdo nepasoval.

Se kterými herci už počítáte takzvaně na sto procent?
Seznam herců bude odhalen na začátku dubna. Některá jména se již v médiích objevila a přibudou další. Slibuji, že budete jedni z prvních, kteří ten seznam dostanou.

Kameramanem bude Antonio Riestra, který stojí za stylizací obrazu zmíněných Lidic, Normalu, Czech Made Mana nebo nedávného hororu Mama. Proč je právě on tím pravým?
Antonio má zajímavý styl a pochopil přesně, co si pro Miladu představuji. Oslovil jsem před ním pár dalších kameramanů, ale je složité skloubit harmonogram natáčení s jejich časovými možnostmi a dalšími zakázkami.

Počítáte se zahraniční distribucí. Myslíte, že bude příběh zasazený do konkrétního středoevropského časoprostoru rezonovat například v Americe?
Bude záležet na konečném výsledku. Ale tady se nejedná o to, že je to příběh geograficky vzdálený od Ameriky. Je to příběh, který má univerzální rysy, které budou blízké divákům kdekoliv. To, že se to na pozadí odehrává v Evropě, může filmu jen pomoci a prospět.

david mrnka

Foto: Adéla Vedralová

 

David Mrnka (*1978) vystudoval Biskupské gymnázium Bohuslava Balbína v Hradci Králové. V mládí odešel do Austrálie, kde studoval ekonomii, později filmovou školu a od roku 2002 navštěvoval SAE INSTITUTE AUSTRALIA – špičkový mezinárodní vzdělávací institut v mediální oblasti, obor režie/produkce. V letech 2003/2004 absolvoval kurzy herectví a práce s herci v Actors Center v Sydney. Během studií v roce 2003 začal pracovat pro EXTRA – show o showbyznysu (senior producent pro Asii a Austrálii). V roce 2005 se přestěhoval do Los Angeles, vedle produkční práce pro EXTRA (do roku 2010) od roku 2006 spolupracuje s CNN, BBC – pořady Larry King Live, World Report a další. V letech 2013/14 byl producentem v CNN – International.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 31

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru