Zde se nacházíte: 25fps » TV » The 100: Návrat do ráje

The 100: Návrat do ráje

The 100: Návrat do ráje

TV– SERIÁL TIP: The 100 – KRISTÝNA MICHALIČKOVÁ –

Strávit většinu života ve stísněných prostorech ocelové vesmírné stanice uprostřed vesmíru s výhledem na lidmi zdevastovanou Zemi, je představa značně depresivní. Zvlášť, když je váš život řízen nejen přídělovými pravidly, ale především lidmi, kteří si jen zdánlivě myslí, že mají vše pod kontrolou. Právě v takovém světě žije „stovka“. Jinak řečeno sto mladistvých vězňů, kteří porušili pravidla Archy – vesmírné lodi, na níž přežívá lidstvo po atomové válce na Zemi.

Americký seriál The 100 stanice The CW představuje nejen sci-fi teen drama, ale především vytváří ojedinělý prostor pro nebývale kritický pohled na společnost. A to bez ohledu na fakt, že se jedná o seriál zasazený do postapokalyptické budoucnosti. Jsou to hlavně morální zásady a jejich porušování, které představují v The 100 jedno z klíčových témat. Jeho projevy v rámci samotného fikčního světa seriálu se objevují v různých podobách. A právě tyto variace a způsob jejich zobrazení stojí za zvýšenou pozornost všech potenciálních diváků a divaček.

Boj o čerstvý vzduch

The 100 -- "Earth Kills" -- Image: HU103b_0392 – Pictured (L-R): Eliza Taylor as Clarke, Eli Goree as Wells, and Thomas McDonell as Finn -- Photo: Cate Cameron/The CW -- © 2014 The CW Network, LLC. All Rights ReservedJak už bylo naznačeno, děj The 100 začíná v okamžiku, kdy je celkem sto mladistvých vězňů posláno na Zem především proto, aby se na Arše alespoň na pár měsíců stabilizovala hladina kyslíku. Kromě toho představuje stovka vězňů jakýsi předvoj, který má ve chvíli nouze zjistit, zda je Země po atomové válce znovu obyvatelná. První sezóna se tak odehrává ve dvou paralelních dějových liniích, kdy sledujeme „stovku“ čelící neznámým a nepřátelským Zemšťanům1, a zároveň marnou snahu obyvatel Archy získat větší množství kyslíku k přežití.

V navazující sezóně se boj o život mění spíše v politickou hru, na jejímž vrcholu stojí další válka mezi lidmi. Konflikt už ale nespočívá pouze mezi Nebeskými lidmi2 a Zemšťany. Po navázání křehké aliance, oba tábory čelí třetímu nepříteli, a sice obyvatelům Mount Weather. Jinak řečeno lidem ukrytým před radiací v atomovém krytu uvnitř hory. Na rozdíl od Nebeských lidí a Zemšťanů, není jejich imunitní systém na radiaci zvyklý, proto se uchylují k drastickým způsobům, jak se jejím důsledkům bránit.

Generační konflikt na vyšší úrovni

Hypable. ‘The 100′ season 2 premiere stills: Clarke meets the Mountain Men, [online]. [cit. 18. 10. 2015]. Dostupné z WWW: http://www.hypable.com/the-100-season-2-episode-1-stills-mountain-men/Tendence klást v The 100 důraz na těžká rozhodnutí a radikální činy jednotlivých postav, je v seriálu velice výrazná. V této souvislosti je ovšem důležité nezapomínat na fakt, že se jedná o teen, a částečně také rodinné drama. Ani zde proto nechybí prvky charakteristické pro tyto žánry. Zdůrazněny jsou především mezigenerační konflikty postav. Vzhledem k tomu, že je děj seriálu zasazen do postapokalyptické budoucnosti jsou ale tyto druhy střetů povýšeny na úroveň, kdy jakákoli volba, čin nebo rozhodnutí nese nezvratné a mnohdy smrtelné následky.

Jako diváci máme možnost sledovat vývoj nezletilých postav v nemilosrdném prostředí, kterému se buď přizpůsobí, nebo podlehnou. Důraz na násilí, těžké rozhodování, explicitně zobrazovanou smrt či mučení je v případě „stovky“ zvýrazněn právě v momentech, kdy se dostává do kontrastu s chováním dospělých. Především pak zástupců Archy. Tyto postavy mnohdy čelí stejným problémům. Jejich způsoby jednání jsou ale zdánlivě omlouvány právě věkem. V konečném důsledku pak tento záměrný kontrast ještě více zvýrazňuje otázky týkající se oprávněného i neoprávněného násilí a morálky vůbec.

Z tohoto hlediska ovšem nelze přehlédnout, že se jedná o jev projevující se pouze u postav spjatých s Archou. V případě Zemšťanů se s tendencí dospělých pokrytecky moralizovat mladistvé nesetkáváme. U lidí z Mount Weather k tomu dochází opět v souvislosti s Nebeskými lidmi, a to především skrze postavu prezidenta Wallace (Raymond J. Barry) v konfrontaci s Clarke (Eliza Taylor), případně s Jasperem (Devon Bostick).

V rámci interních problémů Nebeských lidí tak na jedné straně vidíme tři vůdčí osobnosti Archy – doktorku Abigail Griffin (Paige Turco), radního Marcuse Kana (Henry Ian Cusik) a kancléře Thelonia Jahu (Isaiah Washington), kterak rozhodují, zda kvůli nedostatku kyslíku zregulují počet obyvatel celé stanice o několik stovek životů. Na straně druhé jsou tu zástupci „stovky“ – Clarke a Bellamy (Bob Morley), kteří jsou schopni pro záchranu vlastních lidí doslova čehokoliv. Jádro jejich vzájemných svárů spočívá v utkvělé představě lídrů Archy, že jejich způsob rozhodování se dá omluvit věkovým rozdílem. V případě „stovky“ se ale jedná o vrchol amorálního a zvráceného chování „party“ nedospělých jedinců. V konečném důsledku však vychází najevo prostá skutečnost, a sice „jaký učitel, takový žák“. Na otázku, čí postupy a rozhodnutí jsou z morálního hlediska ty správné, existuje v rámci fikčního světa The 100 jediná odpověď. Jak říká jedna z postav seriálu: „nikdo není bez viny“ a to bez ohledu na věk.

 Ve jménu dobra i zla

Hypable. ‘The 100′ season 2 premiere stills: Clarke meets the Mountain Men, [online]. [cit. 18. 10. 2015]. Dostupné z WWW: http://www.hypable.com/the-100-season-2-episode-1-stills-mountain-men/Generační neshody nejsou jediným výrazným rysem spojeným s explicitním násilím a rozhodováním v extrémních situacích. Otázky života a smrti v souvislosti s morálními zásadami se projevují i bez ohledu na věkové složení postav. V tomto směru jsou podstatné jak dílčí motivace jednotlivců, tak motivace v rámci kolektivu. Charakteristický je důraz na komplexní zobrazení všech hlavních postav. Jejich jednání nesouvisí obvykle s přisouzenými povahovými rysy, ale mnohdy spíše s nutností v daném okamžiku jednat, obvykle s přesvědčením, že je to čin ve jménu dobra. Často se jedná o dilema, kdy morálně správný přístup znamená zemřít a ten nemorální přežít či zachránit ostatní.

V první sezóně sledujeme chování a především rozhodování u celkem dvou výrazných skupin. Jedna z nich je zaměřena na Archu, druhá na „stovku“. Z pohledu zástupců Archy se jeví vyslání stovky nezletilých vězňů do pochybného a možná stále radioaktivního prostředí Země jako ospravedlnitelné, protože Arše dochází kyslík. Pokud nebude regulován počet obyvatel, zemřou všichni. Koho jiného se tedy zbavit, než těch, co porušili pravidla? Vyvstává však otázka, zda je správné poslat v podstatě na smrt sto mladých lidí odsouzených převážně za krádeže jídla, vody a léků. Z pohledu „stovky“ je pochopitelné vnímat rozhodnutí vůdců Archy jako těžkou křivdu.

S nástupem druhé sezóny, kterou signalizuje sestup Alfa stanice3 Archy na Zem a objevení lidí z Mount Weather, se celková nejednoznačnost toho, kdo je vlastně v právu, mnohonásobně komplikuje. Alfa stanice a přeživší „stovky“ se automaticky spojí bez ohledu na předchozí křivdy. Přestože jejich původním nepřítelem jsou Zemšťané, nakonec společně spojí síly proti Mount Weather. A důvod? V hoře jsou vězněni nejen další členové stovky, ale také Zemšťané. Na druhou stranu, co je příčinou jejich uvěznění? Pro lidi z Mount Weather znamená krev Zemšťanů a Nebeských jedinou možnost, jak se zbavit života v krytu. I oni chtějí mít své místo na Zemi potom, co strávili většinu života v betonovém „hrobce“ uvnitř hory. Jejich způsob prosazování vlastních práv je ale zobrazován jednoznačně nehumánním způsobem. Jedná se ale o činy jednotlivců, nikoliv o rozhodnutí všech. Kromě toho řada činů Zemšťanů či Nebeských lidí se jim podobá a opět za nimi stojí jednotlivci. Za zmínku stojí Kaneovo rozhodnutí o další regulaci obyvatel Archy nebo rozhodnutí Clarke a Lexy (Alycia Debnam-Carey) obětovat celou vesnici pro záchranu jednoho člověka.

Nelze jednoznačně rozlišit či pevně stanovit, která strana je ta správná. Velkou roli hraje především individuální úhel pohledu diváků, což samotný seriál výrazně podporuje. Mezi jednotlivými skupinami postav v The 100 je pouze jedna věc podstatná, a sice ta, že v tomto nepřátelském světě mohou přežít či zvítězit vždy jen ti nejsilnější a vůči obecným etickým zásadám odolnější jedinci.

Násilím to nekončí…

Způsob zobrazení (a)morálního jednání postav v The 100 však není jediným specifikem tohoto seriálu. Nepřehlédnutelná je především převaha ženských postav nad mužskými. To, jakým způsobem se v seriálu samotném projevují, si ovšem zaslouží samostatný prostor.

The 100

Tvůrce: Jason Rothenberg
Autorka knižní předlohy: Kass Morgan
Kamera: Philip Linzey, Michael C. Blundell, Nathaniel Goodman
Hudba: Marc Dauer, Evan Frankfort, Liz Phair
Hrají: Eliza Taylor (Clarke Griffin), Bellamy Blake (Bob Morley), Devon Bostick (Jasper Jordan), Thomas McDonell (Finn Collins), Alycia Debnam-Carey (Lexa), Paige Turco (Dr. Abigail Griffin), Henry Ian Cusick (Marcus Kane), Isaiah Washington (Thelonious Jaha), a další.

USA, The CW Television Network (The CW), (2014-?), 1-2 sezóny, 29×43 minut


[1]
[2]
[3]

Print Friendly, PDF & Email
  1.  V originále Grounders. []
  2.  Mezi Nebeský lid (v orginále Sky people) patří všichni členové „stovky“ a přeživší obyvatelé Archy, kterým se podařilo přistát na Zemi. Kromě této skupiny a dále Zemšťanů či obyvatel Mount Weather se v rámci fikčního světa objevují také Reapers, což jsou ovšem bojovníci Zemšťanů, kteří jsou lidmi z Mount Weather prostřednictvím drog zneužíváni k boji proti ostatním. []
  3. Archa je složena z několika dílčích stanic. Přistání na Zemi ovšem zvládne pouze stanice Alfa, na které jsou „překvapivě“ také klíčové postavy spojené s Archou. Výjimku představuje kancléř Jaha, který vesmírnou základnu opustí sám v upravené raketě. []

Autor

Počet článků : 16

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru