Zde se nacházíte: 25fps » Festivaly a přehlídky » Locarno ve znamení dvojího ocenění

Locarno ve znamení dvojího ocenění

Locarno ve znamení dvojího ocenění
REFLEXE výsledků Mezinárodního filmového festivalu v Locarnu 2015 – VÍT POLÁČEK –

Tradičně už stranou zájmu českých medií skončil 13. srpna ve švýcarském italsky mluvícím městě Locarno jeden z nejprestižnějších světových filmových festivalů. Festival, který v roce 1964 ocenil Miloše Formana Zlatým leopardem za režii filmu Černý Petr a v roce 2001 udělil hlavní cenu filmu režiséra Jana Němce Noční hovory s matkou, se letos nakonec konal bez účasti českého filmu v oficiálním výběru.                  

Porota v čele s německým hercem a režisérem Udo Kierem vybírala z 19 filmů v hlavní soutěži, ve které se objevily jak slibná, tak zvučná jména. Své nové filmy u Lago Maggiore uvedli například ve Francii žijící Gruzínec Otar Iosseliani, belgická autorka Chantal Akerman nebo nizozemský král černého humoru Alex van Warmerdam. Locarno je známé i častým výběrem neevropských filmů. Letos jich do hlavní soutěže organizátoři vybrali celkem osm.                                                         

A právě mezi nimi porota velmi často vybírala oceněné. Zvláštní ocenění obdržel japonský film Happy Hour režiséra Hamaguchiho Ryusuke. Film sleduje příběh čtyř žen, které si myslí, že si mohou důvěřovat. Po prohraném soudním rozvodovém procesu jedné z nich, Jun, se vypraví na společný výlet, kde ale Jun nečekaně zmizí. Ztvárnění hrdinky porota ocenila i cenou za nejlepší ženský herecký výkon.

locarno2

režisér filmu Tikkun s cenou

Druhé zvláštní ocenění poroty potom obdržel kameraman Shai Goldman za svůj přínos vizuální podobě izraelského snímku Tikkun, který se odehrává v ortodoxní židovské komunitě. V černobílém snímku otec zázračně oživí svého zemřelého syna, ale zázrak v rodině vyvolá spíše depresi, než radost. Nebývá zvykem, aby festival varoval „citlivější“ diváky, že u nich může obraz na plátně vyvolat šok, ale porota se z intenzivního zážitku (ne)vzpamatovala natolik, že filmu režiséra Avishaie Sivana přiřkla i druhé nejvyšší ocenění, tzv. Grand prix.

V jakémsi dvojoceňování filmů pokračovala porota i u vítězného korejského filmu Right Now, Wrong Then (Jigeumeun matgo geuttaeneun teullida) režiséra Honga Sang-Sooa, kde navíc udělila i cenu za nejlepší mužský herecký výkon. Film sleduje filmového režiséra, který omylem dorazí na svoji projekci o den dříve a díky tomu se seznámí s malířkou. Stráví spolu příjemný den prohlížením obrazů a společným jídlem, ale na malířku večer čeká trpké zklamání.

Cenu za nejlepší režii převzal polský režisér Andrzej Zulawski za svůj film Cosmos natočený ve francouzsko-portugalské koprodukci. Film je adaptací stejnojmenného románu geniálního polského spisovatele Witolda Gombrowicze, ve kterém dvojice mladých mužů přijíždí na rodinné sídlo. Setkávají se zde s dvěma ženami, které od sebe odlišují především jejich ústa. Na adaptaci Gombrowicze už si vylámal zuby ledaskdo, takže bude nesmírně zajímavé zjistit, jak si s výsostně stylizovaným textem poradil právě Zulawski.      

Nestatutární ekumenická porota udělila svoji hlavní cenu íránskému filmu Ráj (Ma dar behesht, režie Sina Ataeian Dena). Film ukazuje rutinní život mladé učitelky, kterou ubíjí dojíždění za prací i souboj s byrokracií o to, aby mohla učit blíže svému bydlišti. Setkání s tragédií ale ukáže její problémy trochu v jiném světle. Zvláštní ocenění poroty potom získal opět korejský film Right Now, Wrong Then a italský film Bella e perduta (režie Pietro Marcello), road-movie o bláznivém sluhovi Pulcinellovi, který se vydává na cestu současnou Kampanií za doprovodu buvola.

Ve vedlejší sekci Cineasti del presente získal hlavní cenu indický film Thithi, který ukazuje reakci tří generací synů na smrt patriarchy rodu, zesnulého ve 101 letech. Navíc mu byla udělena ještě cena za nejlepší debut. Ve druhé vedlejší sekci Pardi di domani získal ceny gruzínský krátký film Mama (režie David Pirtskhalava) a francouzský krátký snímek Fils du Loup (režie Lola Quiovoron)                     

Cenu publika UBS získal německý film Der Staat gegen Fritz Bauer (režie Lars Kraume). Jeho hlavní hrdina získá informaci, kde se v roce 1957 skrývá  jeden ze strůjců holocaustu Adolf Eichmann a když neuspěje u německé justice, rozhodne se obrátit na izrealskou tajnou službu Mossad.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 57

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru