Zlatého ledňáčka na 29. Finále Plzeň získal Rodinný film režiséra Olma Omerzua
TZ: Výsledky Zlatého ledňáčka (29. ročník Finále Plzeň) –
Filmový festival Finále Plzeň dnes vyhlásil výsledky 29. ročníku ocenění Zlatý ledňáček. O vítězích rozhodovali mezinárodní porotci v čele s Mikem Reissem, scenáristou amerického seriálu Simpsonovi. Hlavní cenu, Zlatého ledňáčka, v kategorii Nejlepší celovečerní hraný nebo animovaný film odborná porota udělila dramatu Rodinný film režiséra Olma Omerzua. Zlatého ledňáčka za Nejlepší dokumentární film získal snímek V paprscích slunce od režiséra Vitalije Manského. Vítězem Nejlepšího televizního a internetového projektu v kategorii cyklická tvorba je seriál Mamon v režii Vladimíra Michálka. Ocenění za Nejlepší televizní a internetový projekt v kategorii necyklická tvorba si odnesla pohádka Jiřího Stracha Svatojánský věneček. Novinkou letošního slavnostního udílení cen byly skleněné trofeje Zlatého ledňáčka v barvách festivalu navržené designéry Adélou Přibáňovou a Vítem Zavadilem.
„Během Finále Plzeň jsem viděl 14 filmů a všechny jsem si opravdu užil. Vítězný Rodinný film jsem zhlédl před 3 dny a musím se přiznat, že od té doby o něm přemýšlím. Má skvělý příběh, výborné herecké výkony a je velmi dobře zrežírovaný a vizuálně zajímavý,“ řekl scenárista Simpsonových a předseda mezinárodní celovečerní poroty Američan Mike Reiss.
Filmy hodnotili odborníci, kteří zasedli ve třech mezinárodních porotách pro kategorie Nejlepší celovečerní hraný nebo animovaný film, Nejlepší dokumentární film a Nejlepší televizní tvorba. O Zlatého ledňáčka soupeřilo v kategorii celovečerních hraných nebo animovaných filmů celkem 13 snímků. V kategorii dokumentárních filmů soutěžilo 12 nominovaných dokumentů a v kategorii televizní tvorby se do soutěže dostalo celkem 8 děl v kategorii cyklická a 4 v kategorii necyklická televizní tvorba.
Nestatutární ceny udělily soutěžním filmům také poroty složené ze studentů Západočeské univerzity v Plzni. V kategorii Nejlepší celovečerní hraný nebo animovaný film si studentské ocenění odnáší loutkový film Malý Pán v režii Radka Berana. V kategorii Nejlepší dokumentární film pak cenu získal Nebezpečný svět Rajka Dolečka režisérky Kristýny Bartošové. Z televizních projektů v kategorii Nejlepší televizní a internetový projekt – cyklická tvorba u studentů zvítězil Labyrint v režii Jiřího Stracha. Cenu za Nejlepší televizní a internetový projekt – necyklická tvorba studenti udělili snímku True Štúr od režisérů Michala Baláže a Nora Držiaka.
„Z výsledků udílení cen mám radost, složení poroty je letos opravdu vydařené, a proto jsem i já byla zvědavá, jak vše dopadne. Nový start festivalu se povedl, děkujeme za přízeň a ohlasy všech, kteří nás podporují. Návštěvníků oproti uplynulým ročníkům přibylo a prodalo se o tři tisíce více lístků než loni,“ zhodnotila letošní 29. ročník ředitelka festivalu Eva Veruňková Košařová.
Slavnostní vyhlášení oceněných Zlatým ledňáčkem proběhlo ve čtvrtek 21. dubna od 19:45 ve velkém sálu Měšťanské besedy v Plzni. Od 20:20 bylo udílení cen živě vysíláno na ČT Art, večerem opět provázel moderátor Jakub Žáček. Příští 30. ročník festivalu Finále Plzeň se uskuteční 21.–26. dubna 2017.
VÝSLEDKY OCENĚNÍ ZLATÝ LEDŇÁČEK 2015:
Statutární ceny – Mezinárodní porota
Celovečerní porota: Mike Reiss, Mariola Wiktor, Juan Torres, Bill Guentzler, Martin Hradecký
Televizní porota: Jeffrey Bowers, Alessandro De Rosa, Eliška Křenková
Dokumentární porota: Mohammadreza Farzad, Teodora Mihai, Kamila Zlatušková
Nejlepší celovečerní hraný nebo animovaný film
Rodinný film – Olmo Omerzu
Rodinné drama plné vizuální magie, šťastných konců s hlubokou melancholií a nejlepším hereckým výkonem desetiletí… v podání psa.
Nejlepší dokumentární film
V paprscích slunce – Vitalij Manskij
Dokument odvážně ukazuje, co se skrývá pod povrchem, a také odhaluje zadní vrátka do reality, která je přísně střežena generacemi cenzorů. Filmaři dokázali obrátit překážky ve svůj prospěch a to s citlivostí, elegancí a špetkou humoru i navzdory srdcervoucímu závěru.
Nejlepší televizní a internetový projekt v kategorii „cyklická tvorba“
Mamon – 5. díl – Vladimír Michálek
Mysteriózní thriller na vysoké úrovni, povýšený ještě o hladinu české politické scény. Příběh nás polapil od první scény. Ostře řezaný scénář přinesl nebezpečný příběh finanční korupce.
Nejlepší televizní a internetový projekt v kategorii „necyklická tvorba“
Svatojánský věneček – Jiří Strach
V žánru pohádek se velmi těžko hledá způsob, jak sdělit něco nového, avšak tento film nabízí překvapivě svěží pohled na tradiční postavy, což je rozhodně nečekané. Směs klasických vtípků, grotesky a ironie v každé roli dovolila zasmát se i temné stránce. Všechny prvky dohromady vytvářejí kontrast k tomu, co se v tomto žánru stalo standardem.
Nestatutární ceny – studentská porota
Celovečerní porota: Kateřina Benešová, Simona Egriová, Petra Krajčovičová, Albert Hrubý, Michal Drhovský
Televizní porota: Adam Koloušek, Kristýna Vozková, Adéla Kovačiková
Dokumentární porota: Vladimír Váchal, Nikol Hejlíčková, Kamila Hovorková
Nejlepší celovečerní hraný nebo animovaný film
Malý Pán – Radek Beran
Film si zasloužil cenu za celkovou koherenci snímku – od výpravy, až po výtvarné schéma a hudební podkres a vydařenou interpretaci příběhu.
Nejlepší dokumentární film
Nebezpečný svět Rajka Dolečka – Kristýna Bartošová
Film nenutí diváka do vyhraněné názorové pozice, je velmi poutavě zpracován.
Nejlepší televizní a internetový projekt v kategorii „cyklická tvorba“
Labyrint – 3. díl – Jiří Strach
Dílo je nekompromisním a syrovým obrazem mysteriózního kriminálního příběhu.
Nejlepší televizní a internetový projekt v kategorii „necyklická tvorba“
True Štúr – Michal Baláž, Noro Držiak
Film inovativně a poutavě zpracovává jednu z významných etap slovenské historie a neopomíná ani edukativní úhel pohledu.
Zvláštní uznání
Celovečerní porota
Domácí péče – Slávek Horák
Dokonalý protiklad vítěznému filmu. Hluboký tragický příběh, zvládnutý s lehkostí a humorem.
Dokumentární porota
Koudelka fotografuje Svatou zemi – Gilad Baram
Nádherně umělecky zpracovaný film, který nám zprostředkovává setkání s mistrem a poskytuje intimní pohled na jeho kreativní tvorbu.