Podpořte vznikající film Absence blízkosti
Film ABSENCE BLÍZKOSTI s Janou Plodkovou v hlavní roli se blíží dokončení. Podílet se můžete i vy
Podepsaný plakát, návštěva střižny nebo soukromá projekce filmu za přítomnosti Jany Plodkové – takové (a mnohé další) jsou ceny, které mohou zájemci získat, pokud na portálu HitHit podpoří dokončení projektu Absence blízkosti.
Celovečerní debut Josefa Tuky se natáčel letos v létě především na Karlovarsku a jeho hlavní hrdinkou je mladá matka Hedvika, která prochází životní krizí. Cítí, že má raději svého psa než vlastní tříměsíční dítě a oživit mateřskou náklonnost se pokusí prostřednictvím láskyplných rodičovských deníků svého zesnulého otce. V hlavní roli Jana Plodková, která poprvé ztvárnila postavu matky.
Vybrané peníze tvůrci použijí na obrazovou a zvukovou postprodukci.
„Naším cílem je vybrat peníze na finální postprodukční práce a pustit do světa film, který bude mít ambici odstartovat společenskou diskuzi o tabuizovaném tématu mateřského odcizení,“ vysvětluje autor scénáře a režisér Josef Tuka.
JAK TO CELÉ ZAČALO
Autorovi Josefu Tukovi se dostaly do ruky deníky, které zaznamenával jeho dědeček. V denících nepsal o vlastních osudech, ale o dětství své dcery. Jednalo se o takzvané rodičovské deníky, které byly napsané velmi láskyplným způsobem. Tento nález vzbudil autorovu fantazii a od tohoto momentu už nebylo daleko k napsání první verze filmového scénáře.
O PROJEKTU
Pro celý projekt jsou příznačné kamarádské vazby z dob společných studií – bez nich by se natáčení nikdy nepodařilo dotáhnout do úspěšného konce. Scenáristou a režisérem je Josef Tuka, nedávný absolvent režie na pražské FAMU. Na svém celovečerním debutu pracuje s bývalou spolužačkou Asmarou Beraki, která založila produkční společnost Cinema Belongs To Us. Ostatní tvůrčí profese také zastávají bývalí spolužáci: kameraman Jan Cabalka, zvukař Filip Slavík nebo střihač Šimon Hájek. Hlavní roli ztvárnila Jana Plodková, se kterou se režisér zná z dob předchozích studií na Divadelní fakultě JAMU v Brně.
Tvůrčí tým dlouho zastával názor, že komorní drama je vhodným projektem k financování z veřejných zdrojů. Ale jak práce na filmu pokračovala, postupně vycházelo najevo, že se jedná o mylnou úvahu. Navzdory příznivému bodovému hodnocení, stejně tak většině expertních posudků, která doprovázejí rozhodnutí veřejných institucí… Touha dělat film byla nakonec silnější a po čtyřech letech příprav vedla režiséra k rozhodnutí, že do projektu investuje vlastní finanční prostředky, čímž umožnil natáčení alespoň ve skromných nízkonákladových podmínkách.
JOSEF TUKA (1979)
vystudoval rozhlasovou a TV scenáristiku a dramaturgii na JAMU v Brně, poté hranou režii u Věry Chytilové na pražské FAMU. Upozornil na sebe studentskými filmy Saharské písky a Malý okruh pozornosti, které získaly řadu ocenění na mezinárodních festivalech (Cinemaiubit 2010 nebo River Film Festival 2012). Do projektu České televize televize Čapkovy kapsy natočil povídku podle adaptace manželů Šaškových Případy pana Janíka. V roce 2013 získal jeho scénář Šampaňské s modrou stuhou ocenění v soutěži Filmové nadace RWE & Barrandov Studio.
Natáčení v polních podmínkách štáb nerozhodilo, naopak
„Před natáčením jsem se bál, že v průběhu filmování budou členové štábu podráždění, a budou mít blízko ke vzájemným konfliktům, a to z toho důvodu, že celý projekt vznikal za málo peněz, což mělo samozřejmě vliv i na podobu zázemí pro štáb. Například jsme přespávali ve spacácích nebo v nejlevnějších ubytovnách, já sám jsem ani neměl pomocného režiséra nebo asistenta režie – jen aby se ušetřilo… Ukázalo se ale, že tahle obava byla lichá. Na place panovala skvělá nálada a ještě dneska, když potkám některé členy štábu, tak nezapomenou zmínit, jak rádi vzpomínají na natáčení Absence blízkosti, a že by si to prý s chutí ještě jednou zopakovali. Zdá, se že natáčení se podařilo: střihač Šimon Hájek si natočený materiál pochvaluje a stále jsme ve fázi, že se do střižny pořád těšíme, což mi vůbec nepřijde málo,“ říká Josef Tuka. A přidává perličku z natáčení: „Abychom ušetřili, tak o stravování štábu se starala moje maminka. To, co nejdříve vypadalo jako znouzecnost, se posléze stalo největší devízou. Po natáčení mi chodily od členů štábu emaily, jestli bych nemohl od maminky zjistit recept na „ten úžasný švestkový koláč“…“
Jana Plodková pomáhala i jako skriptka
„Velký díl obětavosti projevila naše hlavní herečka Jana Plodková. Nejen, že byla z hereckého hlediska skvěle připravená, ale ještě příležitostně zastupovala profesi skriptky, kterou jsme si nemohli dovolit. Asi nejvíce vytíženým členem štábu byla naše vizážistka Olga Horáčková. Nejen že se starala o to, aby herci dobře vypadali před kamerou. Ale ještě nám pro natáčení zapůjčila svojí tříměsíční dceru Adélku a také svého psa – stafordku Harly, což sebou samozřejmě přinášelo další a další starosti. Olga byla jednoznačně nejvytíženějším členem štábu a zaslouží si velké poděkování.“
ABSENCE BLÍZKOSTI – SYNOPSE
O rodičovské lásce v hluku lesní samoty
Hedvika (Jana Plodková) je svobodná matka tříměsíční Adélky, která prochází životní krizí. Podvědomě cítí, že má raději svého psa než vlastního potomka, a v pořádku není ani její vztah
s matkou. Po období vnitřního zmatení si uvědomí, že její hlavní problém spočívá v absenci mateřské blízkosti. Když jedné noci nalezne rodičovské deníky svého zesnulého otce, kde zaznamenával rané dětství své dcery, rozhodne se Hedvika jejich láskyplný obsah využít jako terapii. Začne deníky intenzivně číst, jezdit na místa v nich popisovaná, a pomalu začíná vidět některé věci jinak… V dalších rolích se objeví Anna Cónová, Luboš Veselý, Pavla Beretová a Marek Němec.
Více informací o možnosti podpory projektu najdete na stránkách HitHitu.