Zde se nacházíte: 25fps » TV » Broad City, buchtí město plné humoru a každodenního feminismu

Broad City, buchtí město plné humoru a každodenního feminismu

Broad City, buchtí město plné humoru a každodenního feminismu
TV ANALÝZA: Broad City (2014-?) – BARBORA KALOUSKOVÁ –

Broad City je mimořádně humorná série Comedy Central, ukazující každodenní život dvou Newyorčanek a nejlepších kamarádek – Abbi a Ilany. Přestože se Broad City odehrává v Brooklynu, má toho mnoho co nabídnout i české divačce / českému divákovi. Ilana a Abi jsou realistickým, i když občas trochu přemrštěným obrazem dnešních mladých lidí (ať už je budeme nazývat generací Y, mileniány, nebo u nás oblíbeným slovním spojením „pražská kavárna“), kteří jsou inteligentní a liberální. Ilana a Abbi kouří bezstarostně trávu, používají Tinder či Grinder, dělají si srandu z namyšlených hipsterů, extrémně hnědých veganů, korporátní kultury a charakteru lidí, kteří jsou jí oddaní.

Dvojici kamarádek výborně doplňují postavy, se kterými se každodenně setkávají. Tyto charaktery jsou stejně jako Ilana a Abbi kvalitně napsané a dobře vystihují určité typy osob, se kterými se setkává každý z nás, ať už je to flegmatický a nepořádný spolubydlící Abbi – Bevers, pozitivní trenér Trey z posilovny, kde Abbi pracuje jako uklízečka, či známí, za něž se obvykle stydíme, jako Tyler z improvizačního divadla, popřípadě Elliot s přítelkyní, jež hrdinky potkají v restauraci. Tyto postavy pak dotvářejí obraz hrdinek a dovolují nám tak více se s hlavními protagonistkami ztotožnit. Tvůrci často užívají takzvaný cringe humor, tedy navozují takové situace, v nichž se  jako diváci za někoho cítíme trapně. Zároveň se ovšem této trapnosti vysmíváme, a to nejčastěji skrze postavu Treye, který zastupuje skupinu lidí se specifickým smyslem pro humor, jejž často přebírá z klasických televizních show, a některé hlášky používá i dlouho po tom, co z vtipnosti přešly do rutinizované otravnosti („bazinga“, „suit up“ apod.).

Fetišizace menšin

Broad City ovšem není jen vtipné a trefné, ale ukazuje nám i relativně věrný obraz nejrůznějších lidských identit. Hlavní hrdinky nemají problém se sexem na jednu noc (ať už s muži či ženami) a nejsou rasistické ani homofobní – právě naopak. Některé scény reflektují i potřebu podobných lidí manifestovat veřejně svůj názor a ukazovat svůj liberální postoj ke všem možným menšinám, někdy až přehnaným způsobem, který může být paradoxně urážlivý. Příkladem je situace, v níž Ilanin spolubydlící a kamarád Jaime, který je gay a imigrant, vysvětluje Ilaně, co je to „cultural appropriation“:

Ilano, ty náušnice s nápisem „Latina“ ti vážně moc sluší, ale nejsi Latinoameričanka. A mohla bys prosím přestat používat Grinder? Je tak trochu náš.

Malý/velký feminismus

Série je rovněž skvělou ukázkou tzv. každodenního (současného) feminismu (everyday feminism), který hrdinky nemanifestují velkými gesty jako Beyoncé nebo Emma Watson, ale zkrátka podle něj jaksi „podvědomě“ žijí. Nejčastěji můžeme projevy tohoto „latentního feminismu“ zachytit v dialozích, jež stojí jaksi mimo hlavní dějovou linii a nikam dál příběh neposouvají, pouze doplňují náš obrázek o charakterech postav. Ilana a Abbi se bez jakéhokoliv studu baví o holení pozadí, o tom, jaké sexuální partnery si vybírají, porovnávají svá oblíbená porno videa, masturbují, sedí na záchodě, nemají problém se ohradit proti cat callingu (a samy občas pokřikují na muže, což zde slouží jako jakési humorné poukázání na absurdnost cat callingu), chodí nahé a nestydí  se své tělo ukázat ani před ostatními, čímž částečně redefinují ženskou mediální identitu i zaběhlý mýtus krásy.

Broad City nakonec velmi zajímavě posouvá mediální stereotypy o mužích. To, co je obyčejně v populárních pořadech u mužů považováno za ženské či zženštilé, je tady zobrazováno jako zcela běžné a obyčejné. Gay postavy zde neslouží jako vtipné dekorativní prvky a muži, kteří projevují city či přebírají tzv. „ženské role“, nejsou žádné psychicky narušené postavy. Lincoln je dobře zajištěný zubař, který rád vaří a chtěl by být ve vážném vztahu s Ilanou, ta chce naopak vztah otevřený. Jerremy je zase velmi maskulinně vyhlížející heterosexuální muž, který má rád anální sex – zde je třeba podotknout, že on sám je rád penetrován. Nic z toho však neslouží primárně jako vtip, ale jako zobrazení nejrůznějších reálných identit muže, které v televizi vídáme minimálně nebo vůbec.

Broad City se setkáváme ještě s jedním „televizním tabu“, a to se sexualitou starší generace. Téma otevírají Ilanini rodiče otevřeně diskutující o nových sexuálních praktikách, jež se nebojí sami zkoušet (troufám si tvrdit, že to je asi poprvé, co se na televizních obrazovkách objevuje postava heterosexuálního muže ve věku 50+, který je otevřený tomu, aby jej penetrovala jeho žena). Situace však opětovně neslouží jako prostředek pobavení publika, ale jako obyčejný způsob života konkrétních jedinců.

Začalo to na YouTube

Samotné Broad City vzniklo už v roce 2009, a to na portálu YouTube. První amatérsky natočené díly mohou diváci doposud zhlédnout na kanálu Broad City, kde si jich všimli i v Comedy Central a v roce 2014 vypustili profesionálně natočené epizody na televizní obrazovky. Vidíme tak důkaz toho, že i z iniciativy „obyčejných“ žen může vzniknout dílo, které je vtipné pro všechny různé genderové, rasové a další identity, boří předsudky a ukazuje, že ani pro vytvoření komedie nepotřebujeme stále dokola sázet na zesměšňování menšin a zdůrazňování domnělých rozdílu mezi muži a ženami.

Broad City

Režie:  Ilana Glazer, Abbi Jacobson, Lucia Aniello
Scénář: Ilana Glazer, Abbi Jacobson
Hrají: Ilana Glazer (Ilana Wexer), Abbi Jacobson (Abbi Abrams), Hannibal Buress (Lincoln Rice), Arturo Castro (Jaime Castro), Paul W. Downs (Trey Pucker)

USA, Comedy Central (2014-?), 3 řady, 30 dílů / 22 minut

Print Friendly

Autor

Počet článků : 1

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru