Zde se nacházíte: 25fps » Festivaly a přehlídky » Kamerou, tužkou, perem, ale hlavně krátce!

Kamerou, tužkou, perem, ale hlavně krátce!

Kamerou, tužkou, perem, ale hlavně krátce!

REFLEXE: Krátké animované a hrané filmy nominované na Oscara (iShorts – 24. a 25. 2. v Praze, 2. 3. v Bratislavě, Brně, Olomouci, Ostravě, Zlíně a 3. 3. v Jablonci nad Nisou) – KLÁRA FEIKUSOVÁ –

Střet náboženství a kultury, rodina, válka, přátelství. Tato témata lze najít mezi deseti krátkými animovanými a hranými filmy, které jsou letos nominovány na Oscara. Vzhledem k událostem loňského roku je téma střetu kultur a náboženství více než symbolické. Naznačuje posun ve společnosti, kdy je nutné uznat, že multikulturalismus není jen oblíbené slovo politicky angažovaných pseudointelektuálů, ale nevyhnutelná skutečnost dnešního světa. Ale od politiky zpět ke kinematografii.

AVE_MARIAKulturně-náboženský střet se odehrává na cizím území. Doslova, jako v jednom z hraných snímků Ave Maria. Jeho zápletka zní jako vtip: židovská rodina nabourá při začátku sabatu u kláštera palestinských jeptišek. A taky si komický tón udržuje po celou dobu a zachovává i archetypy věčně si stěžující tchýně a hádavé manželky. Krom odlehčeného pohledu na krkolomné vztahy mezi odlišnými vírami snímek ironicky upozorňuje na nepraktičnost pravidel náboženství, ať už židovského či křesťanského. Komediální vyznění doplňuje také rouhačská symbolika, skrytá v záběrech dekapitované Panny Marie.

DAY_ONETematicky podobný, ale žánrově zcela opačný je americký film Day One, odehrávající se v Afghánistánu. Jak v úvodních a závěrečných titulcích ostentativně ukazuje, jedná se o příběh založený na skutečné události. Překladatelka Feda během prvního dne v americké armádě zkouší nejen limity stanovené kulturou, ale i sama sebe, když musí asistovat při porodu v terénu. Život se zde stává přednějším než patriotismus. Intenzivní drama jasně upozorňuje na hranice stanovené náboženstvím i kulturní a genderovou příslušností. Režisér Henry Hughes skutečně v armádě sloužil a postavu Fedy inspirovala tlumočnice z jeho jednotky. Po návratu domů se objevil v pořadu „Standing Up For Heroes“, kde bývá válečným veteránům přidělen školitel, aby mohli začít novou kariéru. Pro Hughese to byl George Lucas a Day One naznačuje, že od něj pochytil cit pro akční scény.

SHOKVálka, tentokrát v Kosovu, je podkladem i pro Shok (Friend). Ve flashbacku hlavní hrdina vzpomíná na toto nešťastné období, kdy byl nucen s rodinou emigrovat. Příběh o přátelství a svědomí je víc mrazivý než patetický, čemuž dopomáhájí i tlumené barvy a práce se střihem. Podobně jako Day One je zápletka inspirována vzpomínkami jednoho z tvůrců.

Německý snímek Alles Wird Gut (Everything Will Be Okay) má sice velmi optimistický název, příběh tomu však neodpovídá. Rozvedený Michael se bojí, že přijde o svou osmiletou dceru, a tak se ji rozhodne unést. Věci však nevyjdou přesně podle jeho plánu. Film je natočen dokumentárně laděným stylem s ruční kamerou, což mu dodává na realističnosti a syrovosti a vytváří o to silnější příběh.

STUTTERERMůže se zdát, že plejáda letošních nominací na nejlepší krátký film je veskrze depresivní či přinejmenším cynická, vymezuje se tomu ale poslední z nich, Stutterer. Oproti ostatním má jednoznačně optimistický tón. Hlavní hrdina Greenwood trpí koktavostí, kvůli níž se izoluje od ostatního světa. Radši předstírá, že je němý, a vyhledává online přátelství. Například s Ellie, s níž si píše už půl roku. Když mu Ellie napíše, že se ho rozhodla překvapit a přijela do Londýna, ocitá se hrdina před těžkým rozhodnutím. Stutterer představuje ve své jednoduchosti milý, svěží a něžný příběh, kterému svědčí jeho krátkometrážní forma. Režisér také bystře pracuje s interním a externím diegetickým zvukem, rezonujícím Greenwoodův problém a snahu ho překonat.

SANJAYS_SUPER_TEAMTéma přátelství, náboženství či války se objevuje i v pětici animovaných snímků, pro které jsou tato témata příznačnější, zvláště co se kulturního střetu týče. Nejvýrazněji je vyobrazen v krátkém sedmiminutovém filmu Sanjay’s Super Team od studia Pixar. Sanjay miluje komiksy a televizní animované seriály. Jeho otec dbá na hinduistické tradice, ale ty Sanjaye jen otravují. Během jedné modlitby začne fantazírovat a zjistí, že jeho superhrdinové a otcovi bohové nejsou zase tak odlišní. Jednoduchá, ale sympatická pointa příběhu, který je chytře a kreativně konstruován, odkazuje k tomu nejlepšímu z pixarovského studia. Režisér filmu Sanjay Patel patří k jeho předním animátorům a ve své režisérské prvotině se – jak název napovídá – inspiroval vlastním dětstvím.

WORLD_OF_TOMORROWWorld of Tomorrow vytváří k Sanjay’s Super Team poněkud cynický kontrast. I zde je hlavní postavou dítě, maličká Emily – její naivita však funguje jako kontrapunkt k děsivým vizím budoucnosti, jež ji doslova přináší její starší klon. Zatímco starší Emily vykresluje svět plný robotů věčně obcházejících opuštěná vědecká stanoviska a lidí neschopných se vyrovnat s vlastní smrtelností, malá Emily poskakuje a prohání motýly. Dětinská kresba jakoby vzniklá v lepší verzi windowsového programu Malování pak tento kontrapunkt a cynismus skvěle podtrhuje. Vykreslené hrozby budoucnosti úzce spjaté s digitální érou nutí k ironickému smíchu.

WE_CANT_LIVE WITHOUT_COSMOSHistoria de un oso (Bear Story) a We Can’t Live Without Cosmos tematizují rodinu a přátelství a oba vyznívají tragicky. První vyniká propracovanou animací, která kombinuje prvky 2D, 3D a stop motion animace. Opuštěný medvěd vypráví svůj životní příběh skrz důmyslnou diorámu, jejíž prostorové vystavění a práce detailem je fascinující na pohled. Stejně jako druhý jmenovaný film spoléhá na obraz a neobsahuje žádné dialogy. We Can’t Live Without Cosmos z ruské produkce se soustředí na přátelství dvou kosmonautů, z nichž jeden zemře při misi. Absence dialogů podtrhuje tragický tón, zároveň vytváří téměř mystickou atmosféru, což trefně doplňuje až surrealný vývoj příběhu.

PROLOGUEPoslední a nejkratší snímek Prologue popisuje dávný příběh z Peloponéské války. Zachycuje střet dvou Atéňanů a dvou Sparťanů v krvavém souboji, a to v jednom dlouhém, působivém záběru. Díky zoomování tím připomíná pistolnické zápasy z westernů Sergia Leoneho. V detailní kresbě je rozhýbané každé stéblo trávy. Černobílou paletu obrazu narušuje kolorizace některých prvků jakými je krev, oči válečníků apod. Vizuální stránka filmu kreativností a pečlivým zaměřením na detail vynahrazuje primitivnost zápletky. Ta však ve své živelnosti a dramatičnmosti působí až archetypálně a mysticky. Celý film vytvořil oscarový režisér Richard Williams (Who Framed Roger Rabbit) během práce na jiných projektech v rámci několika let.

Jak se zdá, krátkometrážní film přináší mnoho symptomatického pro soudobou společnost. Možná je to právě jeho forma, jež to dovoluje. Malá stopáž však nijak neubírá na výstižnosti příběhům. Zhlédnout je můžete tento týden v pražském kině Bio Oko – hrané ve středu 24. a animované čtvrtek 25. února. Který z nich v noci z neděle na pondělí nominaci promění, si lze zatím jen tipovat. Za pozornost však stojí každý z nich. I kdyby krátkou.

Web iShorts
FB iShorts

Projekce iShorts v jednotlivých městech:

Čtvrtek 25. 2. 2016, 20:30, BIO OKO, Praha
Středa 2. 3. 2016, 17:00, KINO FILM EUROPE, Bratislava
Středa 2. 3. 2016, 18:00, PREMIERE CINEMAS OLOMOUC
Středa 2. 3. 2016, 18:00, STUDIO KAREL, Ostrava
Středa 2. 3. 2016, 18 :00, VELKÉ KINO, Zlín
Středa 2. 3. 2016, 18:00, KINO ART, Brno
Čtvrtek 3. 3. 2016, 20:00, KINO JUNIOR, Jablonec nad Nisou

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Profilový obrázek
Počet článků : 26

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/wp-includes/random_compat/2020318-2-hh-88-p.html viva-awa.com
Zpět nahoru