Od Argentiny po Valencii, od komedie po sci-fi – příští týden začíná LA PELÍCULA
POZVÁNKA La Película (14. – 24. 2., kino Světozor; 16. – 19. 2, kino Scala; 20. – 22. 2., Minikino; 22. – 24. 2. Bio Central)
Třetí únorový týden se již tradičně stane svátkem nejen pro všechny milovníky španělského jazyka a španělských filmů – od 14. do 24. února ovládne česká a moravská kina festival La Película. Oblíbená filmová přehlídka nabídne pečlivě umíchaný koktejl bez mála dvou desítek španělských snímků všech možných žánrů, okořeněný o zajímavé počiny argentinské, mexické, kubánské či venezuelské kinematografie.
Slavnostní zahájení letos připadá na úterý 14. února a první festivalová projekce bude patřit snímku NOC, KDY MOJE MATKA ZABILA MÉHO OTCE (La noche que mi madre mató a mi padre), jenž nabídne divákům možnost strávit příjemný večer ve společnosti pořádné dávky typického španělského humoru. Zahajovací snímek je zároveň součástí programové sekce „Filmy z Valencie“.
Od 14. do 19. února bude španělština znít z plátna pražského kina Světozor, mezi 16. a 19. únorem ovládne také brněnské kino Scala, od 20. do 22. února se přesune do ostravského Minikina a od 22. do 24. února se výběr snímků představí v hradeckém Bio Central. Kompletní program je k dispozici na webu a na facebooku. Festival pořádají Velvyslanectví Španělska v Praze, Institut Cervantes a kino Světozor.
La Película jako vždy nabízí nejzajímavější výběr aktuálních španělských filmů, mezi které patří i snímek ÚNOS (Secuestro) režisérky Mar Taragony. Ačkoliv jde o na první pohled běžný thriller, režisérka na problematiku nahlíží jako žena a matka a zpochybňuje skrz dramatické vyústění příběhu možnost jediného správného řešení. To, že zdání může klamat, potvrzuje další snímek STO LET ODPUŠTĚNÍ (Cien años de perdón). Zdánlivě obyčejné přepadení banky se v režii Daniela Calparsora postupně mění v napínavý příběh, do něhož jsou zapleteny i nejvyšší politické kruhy.
Za pozornost stojí nízkorozpočtový snímek ŽÍT A JINÉ PŘÍBĚHY (Vivir y otras ficciones), jehož ústředním tématem je otázka „normality“ v současné společnosti. Podnětem ke vzniku byla potřeba poukázat na celospolečenské téma sexuality tělesně postižených, které je neustále tabuizováno.
Program dále nabídne neobyčejně svěží thriller méně známého španělského režiséra Carlese Torrasse CALLBACK, který se natáčel v USA. Poetická dokufikce AKADEMIE MÚZ (La academia de las musas) je zatím posledním filmem výjimečné osobnosti současného španělského filmu Luise Guerína.
Zvláštní programová sekce je věnována snímkům z autonomní oblasti Valencie. Kromě zahajovacího filmu budou diváci moci zhlédnout také drama MATKA (La madre), které je jedním z výrazných úspěchů španělské kinematografie posledních let, zajímavé experimentální sci-fi NOEMOVA ARCHA (El arca de Noé) nebo velmi ceněný a především silně autentický snímek WILAYA, který nás zavede do utečeneckého tábora na Sahaře. Do jiné části Afriky, konkrétně do Mosambiku, přenese diváky film KANIMAMBO. Obyvatelé se tu potýkají s následky občanské války, hladem, epidemiemi a my sledujeme životy obyčejných lidí, kteří se v těchto podmínkách stávají hrdiny každodennosti.
Všechny milovníky napětí a tajemna potěší postapokalyptické sci-fi KONEC (Fin) režiséra Jorge Torregrossa. V rámci letošního valencijského výběru nabídne dramaturgie i další jeho celovečerní snímek NEČEKANÝ ŽIVOT (La vida inesperada). Za pozornost stojí dokument ORSON WEST o méně známém projektu slavného Orsona Wellese.
V programu nechybí ani filmová tvorba zemí Latinské Ameriky. Za všechny zmiňme irsko-kubánskou koprodukci VIVA, která mimo jiné reprezentovala Irsko v bojích o Oscara, nebo mistrně natočenou komedii KRÁL ČTVRTI ONCE (El rey del Once), ve které poznáme svět argentinských židů. Řadu ocenění a nominaci na španělskou výroční cenu Goya má na svém kontě venezuelsko-mexický film ZDALEKA (Desde allá).
Z Latinské Ameriky je také film CO NEJVĚTŠÍ VZDÁLENOST (La distancia más larga). Tento lyrický, něžný i drsný příběh o cestě za láskou, smrtí a porozuměním sbírá ocenění na filmových festivalech (Cena za nejlepší režii v Montrealu a v Clevelandu).