Zde se nacházíte: 25fps » Aktuality » Institut dokumentárního filmu v Ji.hlavě udělil ceny Silver Eye třem výjimečným snímkům

Institut dokumentárního filmu v Ji.hlavě udělil ceny Silver Eye třem výjimečným snímkům

Institut dokumentárního filmu v Ji.hlavě udělil ceny Silver Eye třem výjimečným snímkům
Institut dokumentárního filmu již tradičně spolupořádal na MFDF Ji.hlava Industry sekci. Podeváté byly vyhlášeny ceny Silver Eye, nejlepší dokumentární snímky z trhu East Silver ve třech kategoriích. Filmovým profesionálům byl věnován vzdělávací program Ex Oriente Film a pro širokou veřejnost i unikátní projekce s diskuzí s režisérem v prostředí jihlavského kostela pod hlavičkou projektu KineDok.

Trh East Silver

Institut dokumentárního filmu na MFDF Ji.hlava pravidelně pořádá trh East Silver, kde se prezentuje výběr nových dokumentů ze střední a východní Evropy. Do 14. ročníku se přihlásilo rekordních 700 dokumentů a industry hosté festivalu, především filmoví dramaturgové, měli možnost přímo na místě ve videotéce zhlédnout celkem 317 snímků trhu. Díky záštitě programu MEDIA / Creative Europe se opět udělovaly ceny Silver Eye, s cílem pomoci snímkům s další propagací, získat distributora či uvedení na mezinárodních filmových festivalech a v televizích. Finanční odměnu ve výši 1500 EUR a celoroční festivalovou podporu East Silver Karavany získaly vítězné snímky ve 3 kategoriích – krátký, středometrážní a celovečerní dokument. Cenu v kategorii krátkometrážní dokument si odnesl polský snímek Dust režiséra Jakuba Radeje. Cenu ve středometrážní kategorii získal dokument ruské autorky Inny Omelchenko Paper Stars a celovečerní kategorii ovládl rakouský snímek Sand and Blood Matthiase Kreppa.

Krátký dokument / V této kategorii byl oceněn polský snímek Dust režiséra Jakuba Radeje sledující cestu lidského těla od úmrtí po pohřeb. Porota snímek zhodnotila těmito slovy: „Ačkoliv se v soutěži objevily vysoce kvalitní filmy, Dust vynikal jako pečlivě promyšlený dokument. Oceňujeme Dust za jeho emoční nestrannost, konceptuální přístup k tématu smrti a za nádhernou práci kamery a vybroušený střih.“

Středometrážní dokument / Mezinárodní porotu zaujal loňský snímek ruské autorky Inny Omelchenko Paper Stars a svůj výběr vysvětlila: „Film si pohrává s tématem velmi poeticky a zachází s postavami jemně a s úctou. Plynulá kamera se ponoří do života 13letých dívek a ukazuje krásný, přesto velmi křehký a zranitelný moment dospívání. Prostřednictvím zachycení vztahů mezi jednotlivcem a skupinou film současně odhaluje i politický rozměr vzdělávání a fenoménu letních táborů pro teenagery.

Celovečerní dokument / Ve velké konkurenci dalších snímků se letošním vítězem celovečerní kategorie stal rakouský dokument Sand and Blood. Během závěrečného festivalového ceremoniálu cenu Silver Eye osobně převzal režisér Matthias Krepp a producentka filmu Leni Gruber. Porota složená ze zástupců mezinárodních filmových festivalů se ke snímku vyjádřila následovně: „Pomocí záběrů z mobilních telefonů a domácích videí vypráví film příběhy lidí ve víru událostí iráckých a syrských válečných konfliktů. Snímek přichází s odvážným řešením pro zachování anonymity postav, které upoutá pozornost diváků od začátku až do konce. Je to poutavý a drsný film, avšak velmi nezbytný pro komplexní pochopení složitosti lidstva, které se ocitá v extrémním konfliktu.“ Vysokou kvalitu filmu dokazuje také jeho zařazení do prestižní soutěžní kategorie IDFA Competition for Student Documentary.

Mezi nominovanými na cenu Silver Eye byl snímek Opera o Polsku (r. Piotr Stasik), letošní vítěz festivalové soutěžní sekce Mezi moři. Spolu s dalšími dokumenty The Road Movie (r. Dmitrii Kalashnikov) a The Wall (r. Dmitry Bogolubov) patřily mezi nejsledovanější filmy trhu East Silver. Statistiky potvrzují, že East Silver vykazuje pravidelně velký zájem ze strany hostů. „Letos jsme zaznamenali 1450 přehrání zařazených filmů. Návštěvníky této videotéky byli zejména profesionálové z řad festivalových dramaturgů, distributorů, sales agentů, zástupců televizí, ale i producentů a režisérů,“ upřesňuje vedoucí trhu Zdeněk Blaha. Do trhu bylo zařazeno také více než 180 festivalových snímků. Nejvíce zaujali 2 čeští zástupci Milda (r. Pavel Křemen), Skokan (r. Petr Václav) a srbsko-chorvatsko-francouzská koprodukce In Praise of Nothing (r. Boris Mitić).

Seznam nominovaných filmů a složení poroty je k dispozici zde. Kompletní seznam všech filmů letošního trhu East Silver najdete v on-line databázi zde.

Ex Oriente Film

15 světově uznávaných lektorů během 6 dnů pomáhalo režisérům a producentům s vývojem a financováním jejich vznikajícího díla. Pozvání na workshop Ex Oriente Film přijali přední filmoví profesionálové a nabídli tak návštěvníkům festivalu celou řadu přednášek a debat. Divácky nejatraktivnější byly dvě poutavé masterclasses, v rámci kterých vystoupil oceňovaný rakouský režisér Andreas Horvath se svým posledním kontroverzním dokumentem Helmut Berger, herec nebo mladý ruský autor Dmitrii Kalashnikov se svým filmem The Road Movie, složený z nalezených záběrů kamer na palubní desce natočených Rusy. Podrobnější informace o dalších osobnostech letošního workshopu jsou k dispozici zde.

Potenciál workshopu vystihuje účastnice Hana Šilarová z Frame Films: „Workshop Ex Oriente Film byl pro náš projekt režisérky Barbory Bereznakové Never Happened (Skutok sa nestal) přínosný na mnoha úrovních. Máme šanci se po 3 týdny zaměřit jen na náš film a získat zpětnou vazbu a rady od zkušených profesionálů a sdílení našich idejí s dalšími filmaři v tak brzkém, a proto křehkém, stádiu, je pro nás ještě důležitější.“

Vyvrcholením workshopu bude pitching všech 12 zúčastněných a 9 dalších projektů, v rámci mezinárodní akce East Doc Fórum, konané ve dnech 3. – 9. března 2018. „Díky účasti na East Doc Fóru se tyto projekty ohromně zviditelní a tvůrcům umožní navázat zásadní kontakty s ostatními profesionály. Důležitou součástí jsou individuální schůzky, o které požádají hosté zajímající se o daný projekt. Samotní tvůrci pak mají jedinečnou příležitost získat v rámci série kulatých stolů další zpětnou vazbu i od hostů, se kterými by se jinak třeba ani nepotkali. Fórum je tak skvělou platformou k otestování, co na projektu rezonuje z mezinárodního hlediska,” říká vedoucí East Doc Platform Tereza Šimíková.

KineDok

KineDok je unikátní projekt zaměřený na alternativní distribuci autorských dokumentů a jejich projekce v netradičních prostorech. Jedním z nich byl jihlavský kostel Povýšení svatého Kříže, kde byl promítnut chorvatský snímek Turismus!, po kterém následovala diskuse s režisérem Tonći Gaćinou o rozporuplném vztahu Chorvatů k turistům. KineDok působí tento rok v 8 evropských zemích (ČR, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Chorvatsko, Polsko, Norsko a Bulharsko). Tito zástupci se potkali právě během MFDF Ji.hlava a po zhodnocení letošní spolupráce řešili strategii na rok 2018.

„Jedním ze zásadních bodů našeho setkání byl výběr dokumentů pro nadcházející rok. Každý partner představil ostatním 6 nejlepších aktuálních snímků své země, ze kterých společnou a pečlivou selekcí sestavíme katalog pro rok 2018. Letošní preselekce se skládá z výjimečně kvalitních snímků. Nemohu se dočkat, až budeme moci divákům nabídnout finální výběr, který bude připraven k celoročnímu uvádění během počátku příštího roku,“ dodává Kristýna Genttnerová, koordinátorka projektu KineDok.

Aktuální seznam KineDok projekcí a nabídky pro tento rok jsou k dispozici zde.

Další informace, nejen ke zmíněným aktivitám IDF, naleznete na dokweb.net

Print Friendly, PDF & Email

Autor

IDF

Počet článků : 45

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru