Zde se nacházíte: 25fps » TV » Moci tří svoboda patří

Moci tří svoboda patří

Moci tří svoboda patří

TV – TÉMA: 90’s KIDS – Charmed (1998-2006) – ANNA BÍLÁ –

Každý, kdo se stíhal po škole dívat na televizi, byl zřejmě na přelomu tisíciletí zasažen alespoň v malé míře kouzlem tří čarodějných sester. Symbol trikvetry na obrazovkách v kombinaci s titulní písní How Soon Is Now? vždy oznamoval, že se diváci budou moci vydat na další dobrodružství v boji proti démonům společně s hlavními hrdinkami. Možná potom i zkoušel mávat rukama v naději, že snad také pohne předměty nebo zmrazí všechno kolem sebe.

Čarodějky jsou seriálem, ve kterém se tři sestry dozvědí, že jsou obdařené kouzelnými schopnostmi a představují to nejsilnější seskupení dobra na světě. To ovšem přivolává také spoustu problémů – lépe řečeno démonů, kteří se chtějí zmocnit jejich sil a hrdinky samotné zničit. Být čarodějkami obnáší mimo to také osobní problémy, není totiž příliš snadné tak velké tajemství utajit před svými nejbližšími.

Prue, Piper a Phoebe – to byl úvodní trojlístek, který provázel diváky po tři sezóny od roku 1998. Během těchto let s nimi diváci prožívali krize i úspěchy, nepovedené vztahy, ale i osobní vítězství. Dozvěděli se o základech magie, o dalších dimenzích, různých úrovních démonské hierarchie či lektvarech. Pak ale nejstarší sestru zavraždil démon a konec třetí sezóny zanechal v divácích velký otazník.

Nicméně čarodějky se vrátily v obnoveném seskupení, a to díky nově nalezené sestře Paige, která měla jiného otce než původní sestry. V dalších sezónách se potom tvůrci snažili osvěžit repertoár magie tím, že zapojili třeba i pohádky a legendy, věnovali se cestování časem a otevřeli také kouzelnickou školu. Možnosti pro seriál pracující s fantaskními prvky jsou v podstatě neomezené, ovšem s posledními sezónami se už přeci jenom motivy stále častěji opakovaly a divácký zájem upadal. Seriál skončil s osmou sezónou a sestry Halliwellovy zůstaly v srdcích zejména generace mileniálů jako nostalgická vzpomínka na doby, kdy kouzla byla součástí každodenní televizní zkušenosti.

Vzpomínka na devadesátky

A nostalgie v tomto případě funguje velmi silně. Po všech současných seriálech jsou diváci zvyklí na to, že jakékoli nadpřirozené jevy a bytosti jsou většinou velmi umně vytvořeny. V případě Čarodějek jsou speciální efekty v porovnání s dnešními velmi jednoduché, místy až úsměvné. Ale v člověku, který právě s tímto seriálem vyrůstal, určitě i tak ve své době zanechaly hluboké dojmy. Kde jinde mohl v tak koncentrované podobě vidět duchy, démony, ohnivé koule létající vzduchem nebo světlonoše mizející v modrém světle?

Jako další diváka na cestu vzpomínkami vyšlou také kostýmy hrdinek. Čarodějky by se daly považovat za jakousi módní kroniku toho, jak se ženy oblékaly právě na konci devadesátých let a začátku těch nultých. Zejména Phoebe (Alyssa Milano) se jistě pro mnohé stala módní ikonou, jelikož ze všech sester to byla právě ona, která se nebála různých odvážných outfitů i radikálních změn účesu – od přebarvení na blond až ke zkrácení na ježka. Do toho se nebála ani experimentů s piercingy a tetováními.

I casting v mnohých jistě vyvolá velkou nostalgii. Například Shannen Doherty, představitelka Prue, zároveň působila v Beverly Hills 90210 – další z klasik „devadesátkových dětí“. Na své si ale mohou přijít i jiní, jako hostující herci v Čarodějkách působili i například Misha Collins (Supernatural), Arnold Vosloo (Mumie) nebo Ron Perlman (Hellboy). Také tvůrce seriálu Aaron Spelling je významnou osobností spojující velké televizní projekty konce tisíciletí, například seriály Charlieho andílci, Dynastie nebo již zmiňované Beverly Hills 90210. A jak už jen výčet těchto projektů napovídá, Spelling měl poměrně blízko k produkci programů se silnými ženskými hrdinkami v hlavních rolích.

Poselství feminismu

Při zpětném sledování tohoto seriálu si člověk uvědomí, že mezi všemi možnými i nemožnými kouzly, lektvary a démony je skryto také velké množství různých témat týkajících se osobních vztahů a vlastní identity. Některé technické nedostatky ve zobrazení nadpřirozena se pak ztrácejí na pozadí příběhu. Je jednoduché zaměřit se právě na dynamiku této rodiny, která se snaží ze všech sil zůstat aspoň jednou nohou na zemi. Všechny Halliwellovy hledají rovnováhu mezi svým nadpřirozeným životem a tím běžným smrtelným. A aby toho nebylo málo, ještě mezi tím soukromým a kariérním.

V postavách lze nalézt také určitou práci s genderovými stereotypy, například matka pečující o krb či kariéristka. Nicméně tvůrci s nimi nakládali po svém a nenaplnili je zcela. Piper ztělesňuje rodinný typ; hledá životního partnera, za kterého se chce vdát a založit s ním rodinu. Ale i poté, co se tak stane se světlonošem Leem, se nevzdává vedení vlastního podniku. V jejich příběhové linii je navíc obsažen prvek manželské krize a svobodného rodičovství. Žádná přímá linie „žili šťastně až navěky“.

Phoebe naopak prosazuje vlastní kariéru a několikrát i zdůrazní, že pro ni svatba není nijak důležitá – to ale neznamená, že by nechtěla nějakou svou spřízněnou duši najít. V kombinaci s výše zmíněnými módními pokusy se právě z Phoebe stal jakýsi hlas moderní ženy, což navíc ještě umocnil fakt, že pracovala jako sloupařka pro vztahovou poradnu v novinách.

V tomto ohledu by se dalo říci, že Čarodějky v sobě nesou poselství o tom, že feminismus je skutečně pro všechny. I přes to, že všechny sestry vystupují jako silné a nezávislé, nebojí se i přiznat, že mají rády po boku partnery a určitou jistotu v nich. Láska je v jejich životě velmi důležitá, a jak je i několikrát poznamenáno, jejich moc spočívá právě v tom, že je napojená na emoce. Podobně jako se Harrymu Potterovi snažil Brumbál vysvětlit, že jeho nekonečná výhoda nad Voldemortem je právě schopnost lásky. Některým kritikům se právě toto může zdát jako kontraproduktivní – proč by měla silná a soběstačná hrdinka neustále hledat muže? Naopak jiným se právě toto propojení může jevit jako ta nejvhodnější cesta pro ženské hrdinky v jedenadvacátém století. Nakonec, proč by nemohla? V tomto ohledu emancipace vůbec neznamená oproštění se od partnerství s muži, ale naopak hledání rovnocenných partnerů pro vztah založený na vzájemném respektu.

Mezi vším nadpřirozenem se také často v seriálu poukazovalo na běžné každodenní věci, jako je nutnost pracovat kvůli příjmům pro domácnost, splácení půjček nebo trable s domem. I přes to, že byly tyto sestry nejmocnějšími čarodějkami své doby, nesměly zneužívat své síly pro osobní prospěch. To tedy znamenalo i potýkání se s každodenními starostmi obyčejných lidí. V tom lze spatřit tzv. emoční realismus. Ačkoli se divák nachází ve zcela jiném kontextu, právě toto hledání rovnováhy a identity v osobním životě jsou témata, se kterými se mohli jedinci snadno ztotožnit.

A jak je to s Čarodějkami dál?

Seriál skončil osmou řadou v roce 2006. Nicméně v posledních letech se s popularitou remaků a různých spin-offů začalo spekulovat také o tom, že by i na Čarodějky mohlo navázat něco nového. V roce 2017 stanice CW oznámila, že plánují na seriál navázat jen velmi volně – nový příběh by se měl odehrávat v minulosti, zasazen do roku 1976. Tím, že je ovšem s magií možné v podstatě všechno, se jim otevírá prostor pro mnoho nápadů, jak příběh pojmout.

Doposud ale není jisté, zda se původní herecké obsazení objeví i v tomto rebootu. Pod značkou Čarodějek tedy může vzniknout něco naprosto nového. Prozatím se stále pouze pracuje na scénáři, proto jsou prozatím dveře otevřené čemukoli.

Ať už to s novými Čarodějkami dopadne jakkoli, původní série nadále zůstává jedním z významných seriálů konce devadesátých let. Tvořil výraznou součást divácké zkušenosti mnoha lidí. Hned pilotní díl při svém odvysílání v říjnu 1998 získal druhý nejvyšší rating tehdejší televizní stanice WB. Než byly odvysílány Zoufalé manželky, seriál si držel také pozici nejdéle běžícího pořadu se ženami v hlavních rolích. Na úspěch televizní předlohy potom navázala také další média – na motivy Čarodějek vznikly například i videohry nebo komiksy. Po umístění všech epizod v roce 2012 na streamovací služby Netflix, Amazon Instant Video a Hulu se z Čarodějek stal druhý nejčastěji sledovaný seriál „na jeden zátah“ – hned po Útěku z vězení. Jak je vidět, sestry Halliwellovy stále zůstávají divácky zajímavé i v současnosti, skoro dvacet let po svém uvedení.

Čarodějky

Tvůrci: Aaron Spelling, Constance M. Burke, Brad Kern, E. Duke Vincent

Herci/herečky: Shannen Doherty, Holly Marie Combs, Alyssa Milano, Rose McGowan, T. W. King, Dorian Gregory, Greg Vaughan, Brian Krause, Julian McMahon, Drew Fuller, Kaley Cuoco a další.

USA, The WB (1998 – 2006), 8 řad, 178 epizod/40 – 45 min

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 7

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru