Zde se nacházíte: 25fps » Aktuality » DAFilms uvádí retrospektivu 15 filmů Věry Chytilové

DAFilms uvádí retrospektivu 15 filmů Věry Chytilové

DAFilms uvádí retrospektivu  15 filmů Věry Chytilové

Výjimečná přehlídka snímků první dámy českého filmu

„Konvence mi byla vždycky protivná“, prohlásila kdysi v rozhovoru režisérka Věra Chytilová. První dáma českého filmu si svou originální, nekompromisní, ale i hravou tvorbou vydobyla pevné místo v dějinách světové kinematografie. Přehlídka patnácti jejích hraných i dokumentárních filmů je nyní online na DAFilms.cz. Potrvá do 6. 8., filmy ale budou na webu k vidění i po tomto datu.

V retrospektivě Věry Chytilové (1929 – 2014) uvádí DAFilms její rané i pozdější filmy, včetně ikonických Sedmikrásek, experimentální satirické grotesky, která je oslavována pro svou fantazii, ironii i nádech feministické vzpoury. V Sedmikráskách Chytilová předvedla ve své době zcela nevídané audiovizuální postupy včetně barevného virážování či koláží. Dvě dívky hrající hru „vadí/nevadí“ a prožívající svou „zkaženost“ dodnes nepřestávají bavit a znejišťovat diváky.

K nejstarším filmům v přehlídce patří studentský film Strop (1961), první krátký film Pytel blech (1962), a také režisérčin debut O něčem jiném (1963). Tyto první filmy byly ovlivněny stylem „cinema verité“ a kombinovaly dokumentární přístup s hraným filmem.

Po Sedmikráskách představila Chytilová další velký experiment – alegorii o prvotním hříchu a povaze dobra a zla Ovoce stromů rajských jíme (1969), na němž stejně jako na Sedmikráskách pracovala v tvůrčím týmu s výtvarnicí Ester Krumbachovou a kameramanem Jaroslavem Kučerou. Následovalo civilnější období její tvorby, kdy v tuhých normalizačních dobách natočila několik komediálních filmů, jako byla satira Panelstory aneb jak se rodí sídliště (1979) nebo Kalamita (1980), která započala její spolupráci s divadelníkem a hercem Bolkem Polívkou (dále alegorie o vztahu umělce a moci Šašek a královna, 1987, později Dědictví aneb Kurvahošigutentag, 1992 a další filmy).

Žánrem psychologického horroru se režisérka inspirovala v mysteriózní Vlčí boudě (1986), v níž se skupinka teenagerů ocitne v horské boudě odříznuta od civilizace lavinou. I horor je ovšem v podání Chytilové v nemenší míře vztahová moralita. V žádném z filmů Chytilové Chytilové nechybí hluboký vhled do lidské duše, jasný a nekompromisní morální apel, a zároveň fascinace přirozenou živočišností. Od začátku do konce své tvorby byla režisérka fascinována tragikomickou podstatou lidské existence, ať už svému hledání dávala jakoukoliv podobu. Zajímaly ji i jednotlivé lidské osudy.

Kromě hraných filmů natočila i celou řadu dokumentů, z nich v retrospektivě uvádíme například Pátrání po Ester (2005) o její dlouholeté spolupracovnici a blízké kamarádce Ester Krumbachové, ale i televizní Potížistky (2006) o ženách různého věku, povolání, společenského zařazení, nebo Kněžky lásky (2013) z televizního cyklu Pološero. V revolučních dnech roku 1989 vznikl střihový dokument TGM Osvoboditel, který Chytilová dokončila 7. března 1990, na 140. výročí Masarykova narození.

Více o jednotlivých filmech zde.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

admin
Počet článků : 391

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru