Na Ostrava Kamera Oko byl oceněn film Claudeho Lanzmanna Čtyři sestry a brazilský snímek Azougue Nazaré
Ve dnech 25.–30. 9. proběhl v Ostravě desátý ročník Mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko. Přinesl šest festivalových dnů plných projekcí, diskuzí, odborných přednášek, hudebních večerů i workshopů pro děti.
Hlavní téma letošního ročníku neslo název Portrét dámy. Promítáno bylo na 60 celovečerních i krátkometrážních filmů věnovaných ženám za kamerou i na filmovém plátně, ale nejen jim. Festival se změřil na kritické portréty společnosti i jednotlivých zemí. Součástí programu byly také dvě seriálové projekce. Nejvýraznější dílo festivalu, soutěžní snímek Claudeho Lanzmanna a kameramanské dvojice Dominique Chapuise a Williama Lubtchanskeho, Čtyři sestry (Les Quatre Sœurs), bylo promítáno v podobě čtyřdílné série. Počinu pracujícímu s materiály sesbíranými při natáčení filmu Šoa (Shoah) se dostalo uznání prostřednictvím Speciální ceny poroty, která snímek označila za “nezbytné dílo, které by si zasloužilo být promítáno po celém světě.”
Celkem se v soutěžní sekci prezentovalo šest snímků. Porota Oficiálního výběru v tomto roce sestávala ze švédské kameramanky Maji Dennhag, jejíž první celovečerní hraný debut Srdce (Hjärtat) byl uveden v sekci Bright Future na Mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu; mladého talentovaného francouzského kameramana, absolventa pařížské La Fémis, Paula Guilhauma a španělského kameramana Santiaga Racaje, který má za sebou již 25letou kariéru v oboru.
Cenu Grand Prix získal brazilský snímek Azougue Nazaré (rež. Tiago Melo, kam. Gustavo Pessoa). “Za schopnost vytvořit koexistující universum realismu a magie.”
Kameraman filmu Gustavo Pessoa k ocenění konstatoval:
“I’am deeply pleased and touched by the prize the Ostrava Kamera Oko festival and jury just gave to the film. It’s really incredible That Azougue travelled so far to touch people’s heart with it’s unique stories and glimpses of fantastic realism. This film was only possible because of Nazaré’s extraordinary people and realm, and the unique way the film gently and intimatly approached it’s characters. It’s cinematography is the result of love and affection for it’s subjects. I would like to thank everyone involved in the making of the film and it’s cinematography. Thanks to Nazaré da Mata for just beeing an incredible place to meet sensible people. Thanks To Tiago Melo for his great partnership and presenting me with his strong bounds with Nazaré. Viva a Cambinda Brasileira!”
Ceny byly vyhlášeny dne 29. 9. u příležitostní závěrečné slavnostní ceremonie v karvinském Dole Barbora, kde také proběhla projekce němého oscarového filmu Friedricha Wilhelma Murnaua Východ slunce za živého doprovodu hudebního uskupení Forma.
V porotě Krátkometrážní soutěže zasedly tři kameramanky: Jana Hojdová, Denisa Buranová a Edita Kainrathová. V bloku soutěžilo šest titulů. Cenou Grand Prix byl oceněn slovenský poetický snímek ze života dvou sester – Magic moments (rež. Martina Buchelová, kam. Radka Šišuláková). Zvláštní cenu poroty získala filmová báseň Tomáše Kotase, mozaika ze života kočovných cirkusáků, Zaspać.
V letošním roce se festivalu podařilo navázat také novou spolupráci s Polskými filmovými školami (krakovskou AMA Film Academy a Mastershot – Vratislav) a již tradičně hostil tvůrce z programu FAMU International. Studentům a odborné veřejnost byly zprostředkovány one-to-one meetingy, absolvovali také location tour pořádanou ve spolupráci s Moravskoslezskou filmovou kanceláří.
Nově byly do programu zařazeny také dětské workshopy, konající se v prostorách Galerie PLATO, která se stala pro letošní ročník také jedním z festivalových míst. Již tradičně pak probíhala spolupráce se všemi ostravskými jednosálovými kiny (Kinem Cineport, Minikinem, Kinem Art a Kinem Luna). Prezentace žen z filmové branže, Women Leaders, proběhla v prostorách Centra PANT (jednou z přednášejících byla i Barbora Baronová).
Diváci měli možnost zúčastnit se po projekcích diskuzí s řadou významných tvůrců. Promítání snímku Červená byla přítomna režisérka filmu Olga Sommerová i protagonistka Soňa Červená. V den aktuálního uvedení do kinodistribuce byl promítán snímek Domestik, jehož projekce se zúčastnil hlavní představitel filmu Jiří Konvalinka, producent Kryštof Zelenka a dvojice zvukařů Jan Šulcek a Jakub Jirásek. Festival měl tu čest hostit také slovenského kameramana Norberta Hudce. Ve spolupráci s Asociací českých kameramanů byla premiérově uvedena restaurovaná verze snímku Žiletky, s úvodním slovem kameramana Martina Jíchy. V české premiéře byl promítán i krátkometrážní film Rekonstrukce, opět za přítomnosti delegace tvůrců.
Masterclass vedla kameramanka Jana Hojdová a laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého, Martin Kohout, jehož projekce filmů s odborným výkladem zakončila letošní festivalový program. Další ročník se odehraje v termínu 24.–29. září 2019.