Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Tři billboardy ukrývají nečekaně lidský příběh

Tři billboardy ukrývají nečekaně lidský příběh

Tři billboardy ukrývají nečekaně lidský příběh
RECENZE: Tři billboardy kousek za Ebbingem (režie: Martin McDonagh, 2017) – KATEŘINA HLOUŠKOVÁ –

Matka znásilněné a zavražděné mladé dívky se po měsících neúspěšného policejního pátrání rozhodne jednat a na pronajaté billboardy nechá vylepit tři vzkazy pro šéfa místní policie. Tímto odvážným a neobvyklým činem začínají Tři billboardy kousek za Ebbingem, třetí celovečerní film Martina McDonagha (V Bruggách a Sedm psychopatů).1 Kdo ale vraždu spáchal, není podstatné. Tři billboardy nejsou detektivka, nýbrž pro McDonagha typická tragikomedie, v jejímž jádru je doposud nejlidštější příběh, jaký na plátno uvedl.

Martin McDonagh je známý především jako dramatik a není tedy velkým překvapením, že film nejen režíroval, ale opět k němu napsal i scénář. Propracované dialogy a ambivalentní postavy jsou základem filmu, na rozdíl od Brugg i Sedmi psychopatů je však v centru dění jedna postava – konkrétně Mildred Hayes v podání Frances McDormand. Mildred po sedmi měsících čekání na jakýkoli posun ve vyšetřování případu vraždy své dcery Angely už necítí pouze smutek, ale hlavně vztek. A právě ten jí dodává sílu vzít situaci do svých rukou, pronajmout si tři velké reklamní tabule u málo využívané silnice za městem a vylepit na ně ne příliš lichotivý vzkaz pro šéfa místní policie Williama Willoughbyho (Woody Harrelson).

Výrazně rudé billboardy upoutají pozornost místních médií a za chvíli si na ně udělá názor celé město. Willoughby je mezi občany vážený a respektovaný, ne každý tedy chování Mildred schvaluje. Někteří považují plakátová hesla za neférový útok, i když prý její situaci chápou. Mildred však není žena, které záleží na názoru ostatních. Žena, jež by se zalekla a boj za spravedlnost pro své zavražděné dítě vzdala. Zobrazení Mildred jako osamělé hrdinky bojující za spravedlnost je podpořeno i hudbou Cartera Burwella, a to hlavně v okamžicích, kdy pracuje s melodiemi evokujícími westernové filmy. Kromě toho policejní stanice a agentura pronajímající reklamní plochy stojí naproti sobě přes hlavní ulici jako postavy z westernu chystající se k závěrečné přestřelce (přičemž z Mildredina úhlu pohledu je policejní stanice samozřejmě antagonistou).

Na hereckém výkonu Frances McDormand stojí celý film. Nejvíce uvěřitelné a působivé jsou momenty beze slov, kdy má divák možnost kromě vzteku plně vnímat také Mildredinu bolest a výčitky svědomí. Žádná postava ve filmu totiž není čistě černobílá a Mildred není výjimkou. Willoughby Woodyho Harrelsona působí vedle Mildred či svého podřízeného Dixona jako poklidný člověk. Přestože je Mildredin vzkaz na billboardech namířen právě na něj, rychle se dozvídáme, že mezi těmito dvěma postavami nepanuje nenávist, ale respekt.

Po přečtení synopse filmu či po zhlédnutí traileru může divák nabýt dojmu, že přesně ví, jakým směrem se bude příběh odebírat. Tři billboardy kousek za Ebbingem však překvapují náhlými změnami nálady a atmosféry, kdy se tragické střídá s komickým a absurdním, otevírají se nečekaná témata a na scéně excelují výborné vedlejší postavy. Diváci si vedle Frances McDormand zapamatují nejvíce Sama Rockwella a jeho buranského Dixona, za zmínku stojí i Peter Dinklage jako lilipután James se slabostí pro Mildred, Lucas Hedges jako Robbie, bratr zavražděné Angely, a již zmíněný Woody Harrelson v roli Willoughbyho.

Jak napovídá název filmu, svou roli hraje také místo děje. Po Sedmi psychopatech jsou Tři billboardy McDonaghovým druhým filmem, který se odehrává v USA. Ebbing v Missouri je fiktivní maloměsto od okolí izolované přírodou. Lidé se zde navzájem znají, popíjejí ve stejném baru a příjezd jakéhokoli cizince v nich vyvolává nedůvěru. Fakt, že Mildred je jedinou osobou, která je s vyšetřováním policie nespokojena, je tedy o to více frustrující. Všichni znají případ Angely Hayes, všichni znají Willoughbyho, všichni znají rasistického Dixona.

Přes postavu Dixona McDonagh ukazuje nejen rasismus, ale také člověka výbušné a násilné povahy. Ukazuje, ale nekomentuje. Neschvaluje, ani neodsuzuje. Absence schválení či odsouzení chování postav (výjimkou může být monolog o vině, který Mildred ostře přednese místnímu katolickému knězi), jejich ambivalence, nekorektní humor a násilí jsou typické pro McDonaghův rukopis, který má tendenci rozdělovat diváky.

Tři billboardy kousek za Ebbingem působí z autorových dosavadních filmů nejrealističtěji převážně díky svým tématům. To hlavní, tedy boj za spravedlnost, je divácky a emocionálně vděčnou látkou, obzvláště pokud se jedná o rodiče bojujícího za své dítě. Je snazší pochopit a vcítit se do postav, které se snaží vypořádat se ztrátou blízkého člověka a vzít situaci do vlastních rukou, než sympatizovat například se dvěma nájemnými vrahy, jak tomu bylo V Bruggách. Oproti předchozím filmům se McDonagh drží poněkud zpátky i co se týče explicitního a/nebo stylizovaného násilí. Divák s černobílým viděním světa, s očekáváním vítězství dobra nad zlem a kladných postav nad zápornými bude zřejmě zklamán. Svět Ebbingu je komplexní, McDonagh ho nezjednodušuje a neidealizuje, a tak je i celkové vyznění filmu nejednoznačné a konec otevřený. Ovšem na diváka, který je z našeho světa plného nespravedlnosti, násilí, vražd, rasismu a sexismu občas frustrovaný a podobně jako Mildred má potřebu něco s tím udělat (nebo se o to aspoň pokusit), v kině čeká kvalitní filmový zážitek.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Scénář a režie: Martin McDonagh
Kamera: Ben Davis
Hudba: Carter Burwell
Hrají: Frances McDormand, Sam Rockwell, Woody Harrelson, John Hawkes, Peter Dinklage, Caleb Landry Jones, Lucas Hedges, Abbie Cornish
USA / Velká Británie, 2017, 115 min
Česká premiéra: 18. 1. 2018 (Cinemart)

Print Friendly, PDF & Email
  1. Celkově se ovšem jedná o jeho čtvrtý film, dvěma celovečerním předcházel krátkometrážní snímek Šestiraňák, za kterého McDonagh získal Oscara. []

Autor

Počet článků : 3

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru