Vítězným filmem Visegrad Animation Forum 2018 se stal koprodukční projekt „O nepotřebných věcech a lidech“
Letošní Visegrad Animation Forum, klíčové industry setkání pro profesionály v oblasti animace, přineslo kromě dvou tradičních kategorií krátkých filmů a televizních seriálů také historicky první pitchingovou soutěž celovečerních animovaných filmů ve fázi vývoje.
Vítězná prezentace česko-slovensko-polsko-slovinského koprodukčního projektu „O nepotřebných věcech a lidech“ Martina Vandase (MAUR film, člen ASAF) a Juraje Krásnohorského (Artichoke, SK) přesvědčila nejen mezinárodní porotu, složenou z uznávaných filmových expertů Marka Bonnyho (Gebeka Films), Moe Honan (Moetion Films), Manuely Lumb (nezávislá producentka), Manon Messiant (Sacrebleu Productions), Barbary Slade (lektorka a spisovatelka) a Dario van Vree (Studio Pupil); ale i publikum v zaplněném sále Loutkového divadla J. K. Tyla v Třeboni, které projektu přiřklo Nespresso Audience Award.
Kromě studia MAUR film jsou v projektu, který by měl mít premiéru v roce 2021, zaangažovaní slovenský Artichoke, slovinský ZVVIKS a polský WJTeam. Učebnicový příklad silné spolupráce mezi zeměmi střední a východní Evropy dokresluje účast čtyř úspěšných autorů – Davida Soukupa (CZ), Ivany Laučíkové (SK), Leona Vidmara (SI) a Agaty Gorządek (PL). „Cítíme, že projekt má vysokou úroveň produkce a je připraven reprezentovat CEE animaci na Cartoon Movie. Věříme také, že producenti mohou přenést projekt na další úroveň tím, že se zaměří na vývoj žánru celovečerního filmu a prohloubí spolupráci se svými budoucími partnery,“ odůvodnila porota, proč projekt posílá na prestižní filmovou přehlídku Cartoon Movie 2019.
Divákům se celkem představilo šest projektů z regionu východní a střední Evropy – kromě vítězného také polský „Fatima and the Secret Treasure“; maďarský „Helka“; český „Jack Russel, zachránce planety“; polský „Schlemiel“ a makedonský „John Vardar vs the Galaxy“. Právě tomu se porota rozhodla udělit zvláštní cenu: „Myslíme si, že to je skvělý projekt se silnou vizí. Film má skvělou hlavní postavu se silným příběhovým potenciálem a nepochybujeme, že dále rozvine umělecké a příběhové prvky. Rádi bychom koprodukční tým povzbudili v tom, aby se dál snažili o uvedení na mezinárodní trh,“ vysvětlil zástupce poroty.
Vítězem kategorie Serie / TV Specials se stala srbská animovaná série Králík z klobouku (režie Ivan Knežević, produkce Ivan Bereš). Porota uvedla ke své volbě: „Jedná se o velmi originální nový projekt. Domníváme se také, že načasování je příhodné, že má příležitost vstoupit na trh a oslovit širší publikum, a to zejména v našem současném světě, kde se falešné zprávy bohužel stanou běžnou součástí médií. Jsme jimi krmeni, a proto si potřebujeme být vědomi toho, co je pravé a co se nás snaží manipulovat.“ Vítěz odchází s cenou 2000 EUR a přímým přístupem do Cartoon Forum 2018.
Dalším projektem, který se chystá na prestižní evropské setkání filmových profesionálů Cartoon Forum, je 25minutový televizní speciál „Noemův strom“ (režie Péter Vácz, produkce Gábor Osváth; Maďarsko).
Ze soutěže 11 krátkých filmů vybrala mezinárodní porota vítězný srbský krátký film Floating režisérky Jeleny Milunovic: „Originální projekt, který se dotýká obtížného a všeobecného tématu se soucitným a humorným přístupem. Jeho vizuálně silný koncept využívá možnosti animace v plném rozsahu,“ ocenila porota. Tým získal finanční podporu 2 000 EUR. Zvláštní zmínka a rovněž cena Post Production Award byla udělena polskému projektu I Come Undone režiséra Piotra Chmielewského, který navíc obdržel stipendium ve výši 1.500 EUR od vedoucího mezinárodního projektu Animation Sans Frontieres Tima Leborgne, který sledoval pitchingové klání v obou kategoriích.
Šestý ročník Visegrad Animation Fora se konal od 1. do 3. května 2018 v jihočeské Třeboni, organizovaný Asociací animovaného filmu v rámci Anifilmu a poprvé s podporou platformy CEE Animation. Organizátoři kladli velký důraz na networking – během tří dnů se uskutečnilo více než 170 setkání, ve kterých se všichni autoři, producenti, zástupci televizí, distributoři a zástupci národních filmových fondů mohli sejít u jednoho stolu.