Nevstoupíš dvakrát do stejného žánru
Rok se s rokem sešel a BB/art obšťastnil tuzemského čtenáře třetí knihou ze série Fatale. A to slovo obšťastnil nemyslím nijak ironicky.
Už pouhý pohled na obálku s jakousi krví zbrocenou Johankou z Arku, za níž cení tesáky rudá nestvůra, napoví, že tentokrát se skoky po časové ose neomezí pouze na 20. století. A je tomu skutečně tak.
Třetí díl koncipoval scenárista Ed Brubaker jako žánrový koktejl, čtyři příběhy sice mohou fungovat samy o sobě, ale bez znalosti kontextu (rozuměj: předchozích dvou dílů) zanechají ve čtenářově mysli jen zmatek.
Až doteď míchal Brubaker dohromady především noir a lovecraftovský mysteriózní horor. Toto spojení zachovává v první povídce s názvem Případ Alfreda Ravenscrofta. Komu by doteď unikal odkaz na autora Volání Cthulhu nebo V horách šílenství, pak tu má titulního hrdinu, spisovatele podobného jména a stejného ražení, jenž svou inspiraci čerpá z traumatického zážitku z dětství. Na malé ploše povídky použil Brubaker stěžejní prvky celé série: postavu femme fatale Josephine, která prchá před svými pronásledovateli, přičemž se snaží vypátrat příčinu toho, proč nestárne a proč ji sužují nekonečné noční můry, nešťastníka, jenž sebedestruktivně podlehne jejímu kouzlu, a čiré zlo neznámého původu, vlamující se do našeho světa.
Druhý příběh se odehrává ve středověké Francii na konci 13. století, Josephine se jmenuje Mathilda a je to opět ta samá story o ženě, která neví, kým doopravdy je, ale rozsévá smrt a zkázu, kamkoli vkročí.
Načež se tvůrce obrátí k typicky americkému žánru – westernu. Ale spíš než by v příběhu Bonnie Smithové otázky zodpovídal, nastoluje další. Tou klíčovou však zůstává, zda hra se čtenářem, který má pocit, že před ním autor neustále cosi poodkrývá, aby nakonec zjistil, že opět není o nic moudřejší než na začátku, bude mít nějaké uspokojivé vyústění.
Poslední část knihy je umístěna do Rumunska v čase druhé světové války a nabízí spoustu postřílených nácků, což jsou úplně nejlepší protivníci, zvlášť když vezmeme v potaz Hitlerovu posedlost okultismem. Co fungovalo skvěle v první a třetím filmovém Indianu Jonesovi nebo v komiksovém Hellboyovi, funguje v rámci Brubakerovy tvůrčí vize i zde.
Někomu může připadat Na západ od pekla jako oddechový čas uprostřed série, jinému jako důležité prohlubování světa, do něhož čtenáře Ed Brubaker spolu se Seanem Phillipsem návykově zavlekl. Každopádně, od úspěšného ukončení Skalpů pro mě Fatale zůstává nejlepší v současnosti vydávanou dospěláckou komiksovou sérií u nás. Těším se u předposledního dílu, doufám, že dříve než za rok.
Ed Brubaker & Sean Phillips
Fatale: Na západ od pekla
Nakladatelství BB/art, Praha 2019
104 stran
399 Kč