Kino na hranici uvede retrospektivu Andrzeje Żuławského
Diváci a divačky festivalu Kino na hranici budou mít letos možnost zhlédnout filmy tohoto celoevropsky uznávaného režiséra, ale také pobesedovat s hosty retrospektivy – umělci, kteří byli s Andrzejem Żuławským spjati. Svou účast v Těšíně už přislíbili Andrzej Korzyński a Andrzej J. Jaroszewicz. Prodej akreditací na festival už byl zahájen.
Andrzej Żuławski (1940–2016) se do dějin evropské kinematografie zapsal jako originální a kontroverzní umělec. Na plátně vyprávěl příběhy o posedlosti láskou, rozkladu a sexu a užíval při tom intenzivních výrazových prostředků, nezřídka typických pro horory, filmy žánru gore a gangsterky. V roce 1996 byl vyznamenán francouzským Řádem umění a literatury ve stupni komandéra. Obdržel také kříž komtura Řádu znovuzrozeného Polska a v roce 2002 francouzský kříž rytíře Řádu čestné legie.
Studoval ve Francii, kde později natočil řadu svých filmů. Po návratu do Polska spolupracoval s Andrzejem Wajdou a natočil svůj televizní debut Píseň triumfující lásky (1969) podle prózy svého otce. Jeho celovečerním hraným debutem byl snímek Třetí část noci (1971). Kvůli potížím s cenzurou z Polska v roce 1975 emigroval. Jeho první francouzský film – Důležité je milovat (1975) s Romy Schneider a Klausem Kinským – získal uznání kritiky po celé Evropě. Poté pracoval na filmu Na stříbrném glóbu (1988). V roce 1981 natočil snímek Posedlost – opět s hvězdným hereckým obsazením: Isabelle Adjani a Samem Neillem. Ve Francii vznikly také jeho další filmy, mimo jiné Mé noci jsou krásnější než vaše dny (1989) a Věrnost (2000) se Sophie Marceau. Posledním Żuławského filmem byl Kosmos, natočený podle románu Witolda Gombrowicze.
„Uvědomuji si, že filmy Andrzeje Żuławského nejsou a nikdy nebyly úplně pro každého diváka, podobně tomu ostatně je i v případě Grzegorze Królikiewicze, Jerzyho Skolimowského nebo Lecha Majewského. A přesto je tvorba Andrzeje Żuławského, oceňovaná i mimo Polsko – vždyť ve Francii má pozici kultovního umělce –, jedním z mílových kamenů domácí i evropské kinematografie. Významová nadstavba v Żuławského filmech prospěla jejich žhavému obsahu. Snímky jako např. Na stříbrném glóbu, Ďábel nebo Kosmos nutily své diváky, aby se namáhali. Odměnou jim byl pocit, že tyhle filmy jsou opravdová umělecká díla. A mohou šokovat, hypnotizovat, bourat klid,“ prozradil polský programový ředitel Kina na hranici Łukasz Maciejewski.
Svou účast na těšínském festivalu už přislíbili tvůrci, kteří byli s Andrzejem Żuławským umělecky spjatí. Autorem hudby k většině režisérových filmů je Andrzej Korzyński, který spolupracoval mimo jiné na snímcích Ďábel, Kosmos, Na stříbrném glóbu, Píseň triumfující lásky, Pavoncello, Třetí část noci nebo Věrnost. Kameru pak měl na starosti Andrzej J. Jaroszewicz, který s Żuławským pracoval mimo jiné na filmech Šamanka, Boris Godunov, Na stříbrném glóbu a Posedlost, ale také na snímcích promítaných v Těšíně, jako jsou Modrá nota, Ďábel a Na stříbrném glóbu.