SUNDANCE 2022: Soutěž amerických dokumentárních filmů
3. ZPRÁVA o Sundance Film Festivalu (20.–30. 1. 2022) – JANA BÉBAROVÁ
Předchozí dvě zprávy o soutěžích amerických a světových hraných filmů najdete zde.
Kritická reflexe amerického systému péče o matku a dítě je součástí korpusu devíti dokumentů uvedených v národní soutěži blížícího se Sundance Film Festivalu. Ve snímku Aftershock sledují režisérky Paula Eiselt a Tonya Lewis Lee pozůstalé partnery žen zemřelých v důsledku porodních komplikací, kteří bojují za spravedlnost a budují podpůrné komunity. Jejich tragické individuální zážitky tvůrkyně vsazují do historického kontextu, který ukazuje, že gynekologie má v Americe dlouhou historii vykořisťování a zanedbávání černošských žen. „Rodící černoška je jako černoch na silniční policejní kontrole,“ uvádí jedna z aktérek dokumentu, o kterém se v programové anotaci píše, že „přináší znepokojivou realitu a zároveň povzbuzuje rodiny, aktivisty a porodní asistentky, kteří usilují o institucionální změny a legislativní reformy“.
Režisérky a producentky Tia Lessin a Emma Pildes na Sundance pro změnu představí dokument The Janes o stále aktuálním tématu boje za legální potraty. Snímek pojednává o tajném spolku odvážných a soucitných žen s krycími jmény „Jane“, které v jižním Chicagu 70. let vybudovaly podzemní službu pro ženy hledající bezpečné, dostupné a nelegální potraty.
Obyvatele Africatownu z alabamského města Mobile, kteří si po generace vyprávějí příběhy o svém původu, sleduje v Descendant režisérka Margaret Brown. V mnohovrstevnatém dokumentu nahlíží na komunitu založenou zotročenými předky, kteří byli v roce 1860 převezeni na palubě poslední známé a nelegální otrokářské lodi Clotilda.
Tvůrce a tvůrkyně dokumentu Free Chol Soo Lee, někdejší redaktoři celostátního korejsko-amerického časopisu KoreAm Journal Eugene Yi a Julie Ha, se zaměřují na první panasijsko-americké hnutí, které podnítil novinář K. W. Lee v boji za svobodu Chol Soo Leeho, mladého korejského přistěhovalce, který byl v roce 1973 zatčen a na základě chabých důkazů odsouzen na doživotí za vraždu, k níž došlo na rušné křižovatce v čínské čtvrti San Francisca.
Absolvent a absolventka NYU Tisch School of the Arts, Ben Klein a Violet Columbus, v celovečerním debutu The Exiles sledují svéhlavou newyorskou dokumentaristku Christine Choy, jež v roce 1989 začala natáčet vůdce prodemokratických protestů na náměstí Nebeského klidu v Pekingu, kteří po masakru 4. června uprchli do politického exilu. Její záběry čínských exulantů pořízené bezprostředně po traumatické události se prolínají s výjevy ze současnosti, kdy Christine Choy navštěvuje disidenty, kteří se nikdy nemohli vrátit domů.
Jihad Rehab pojednává o skupině mužů vycvičených Al-Káidou, kteří jsou převezeni z Guantánama do rehabilitačního centra pro extremisty. Natočila jej Meg Smaker, původním povoláním hasička, pro níž se 11. září stalo katalyzátorem, který ji přiměl přestěhovat se do Jemenu a pokusit se najít otázky na odpovědi, proč k teroristickým útokům došlo. Na Blízkém východě nakonec zůstala deset let. „Smaker zajímá zkoumání kontroverzních témat z neortodoxních úhlů pohledu a hledání lidskosti pod povrchem,“ uvádí programová anotace.
Fire of Love sleduje dvojici francouzských vulkanologů, Katiu a Maurice Krafftovi, kteří dvacet let putovali po světě a na fotografie a film zaznamenávali erupce sopek, dokud je jedna z nich v roce 1991 nepřipravila o život. Z jejich bohatého archivu čerpá režisérka Sara Dosa, která je přetavila do lyrické ódy o lásce neohrožených vědců a jejich dobrodružném duchu.
Přímým aktérem svého filmu I Didn’t See You There se stal filmař Reid Davenport, zakladatel neziskové organizace Through My Lens, jejímž posláním je podporovat hlasy lidí s postižením. Sám jakožto osoba s viditelným postižením zprostředkovává, jak vidí svět ze svého vozíku, aniž by musel být sám viděn, a v kontextu příjezdu cirkusového stanu přímo před jeho bytem se zamýšlí nad historií a odkazem freak show.
Jednu z nejvlivnějších platforem současného prostředí sociálních médií a její algoritmické, sociopolitické, ekonomické a kulturní vlivy a dopady reflektuje dokument TikTok, Boom., s nímž se režisérka Shalini Kantayya vrací na Sundance po světové premiéře filmu Zakódovaný bias (Coded Bias, 2020). TikTok, Boom., v němž vystupují zástupci z generace Z v čele s influencerem Ferozou Azizem, „vyvažuje upřímný zájem o komunitu TikToku a jeho inovativní mechanismy se zdravou skepsí vůči bezpečnostním otázkám, globálním politickým výzvám a rasovým předsudkům, které za touto platformou stojí“.