Jeden Batman nestačí
RECENZE – KOMIKS: Batman: Dvojník – MAREK ČERMÁK
Filmový Batman režiséra Matta Reevese bude zanedlouho v českých kinech měsíc a stále se drží mezi nejnavštěvovanějšími tituly. Komiksové nakladatelství Crew k premiéře snímku vydalo další titul ze série DC Black Label, tentokrát z dílny scenáristy Mattsona Tomlina (autora netflixového hitu Project Power nebo Mother/Android), kreslíře Andrea Sorrentiny (Joker: Killer Smile) a koloristky Jordie Bellaireové (Batman, Detective Comics) – s názvem Batman: Dvojník.
Nutno říct, že příběhově není komiksový Dvojník s posledním filmovým uchopením jednoho z nejslavnějších superhrdinů nikterak přímo spjatý, podobnost by se však dala nalézt v noirově pojaté atmosféře vyprávění. Gotham je zde temným místem protkaným korupcí, nedůvěrou a netopýří muž nebojuje pouze s jiným maskovaným hrdinou, ale také sám se sebou. A to doslova, neboť celý příběh je postavený na vzrůstající nedůvěře veřejnosti a policejních autorit vůči Batmanovi, který se v posledních týdnech rozhodl přistoupit k radikálnímu násilí a kriminálníky rovnou popravuje. Nebo to není Batman, ale jen někdo, komu podobná maska zajišťuje tolik potřebnou anonymitu a vytváří falešné domněnky? V detektivní zápletce musí Bruce Wayne očistit své jméno a postavit se jak nepřátelům, tak osobám blízkým.
Autoři někdy rozehrávají až moc příběhových motivů a hledisek vyprávění vedlejších postav najednou a ani závěrečné odhalení není nijak šokující, ba naopak spíše předvídatelné. Vyprávění autoři ještě ozvláštňují zapojením retrospektiv a flashbacků, díky kterým celek působí víc jako skládačka, kterou si čtenář musí neustále spojovat dohromady.
Nedostatky ve vyprávění ale bohatě nahrazuje výtvarná forma, která jde na hranici možností komiksového média. Téměř na každé straně jde vidět nějaký nový vizuální nápad. Ať už jde o „pouhou“ změnu formátu jednotlivých panelů, jejich umístěním v prostoru či juxtapozicí na neustále se proměňujícím pozadí. Hlavně v akčních pasážích využívají autoři téměř filmové postupy, jako je kladení důrazů na detaily, ve výsledku působící jako střihy. V jedné části musí čtenář knihu dokonce fyzicky otočit, což dělá z prosté četby téměř interaktivní zážitek.
Batman: Dvojník není doplňkem nebo rozšířením k poslednímu filmu, jde o svébytné dílo s hutnou atmosférou a originální a neustále překvapující formou.
Recenzní výtisk poskytlo nakladatelství crew. Knihu můžete koupit zde.