Cenu Pavla Kouteckého získal film Jednotka intenzivního života
Porota 5. Mezinárodního filmového festivalu ELBE DOCK (12. 5. – 21. 5. 2022) v Ústí nad Labem ocenila ve čtvrtek 19. 5. film Jednotka intenzivního života režisérky Adély Komrzý a zvláštní uznání pak udělila snímku Jak jsem se stala partyzánkou režisérky Very Lackové.
Cena Pavla Kouteckého
Nejoriginálnější celovečerní a krátkometrážní český dokument vybrala porota ve složení: malířka Alexandra Bryksa; antropoložka, moderátorka Rádia Ukrajina a aktivistka Marharyta Golobrodska; akademický malíř, sochař a restaurátor Alexandr Kozlov a výtvarná umělkyně Olga Krykun.
Cena Pavla Kouteckého pro celovečerní snímek
Již po šestnácté se odehrálo předání Ceny Pavla Kouteckého pro nejlepší dokumentární první a druhý film. O Cenu Pavla Kouteckého se letos ucházelo celkem pět nominovaných celovečerních dokumentů a pět nominovaných krátkometrážních dokumentů ze 75 přihlášených filmů.
Cenu Pavla Kouteckého a finanční odměnu ve výši 100.000 Kč pro celovečerní první a druhý dokumentární film získal snímek Jednotka intenzivního života režisérky Adély Komrzý. Působivý dokument ze zákulisí paliativní péče představuje realitu posledních okamžiků.
Vyjádření poroty:
„Přestože se dění filmu odehrává jen v několika málo místnostech, jde o film velmi dynamický – tvůrci provedli diváky příběhem každého natáčeného člověka, stejně jako i vývojem v jeho uvažování a nahlížení rodiny. Vznikl dokument, který je velmi profesionální a důležitý. Dokument, který tlumí a odvádí pryč strach ze smrti.“
Adéla Komrzý
Adéla Komrzý (*1992) studovala Dějiny umění na FF UK a v roce 2020 absolvovala magisterské studium dokumentární tvorby na FAMU. Roku 2018 byla na stáži na prestižní německé univerzitě Filmuni Babelsberg Konrad Wolf, kde studovala režii. Téhož roku byla vybrána na Berlinale Talents. Za svůj bakalářský film Výchova k válce si odnesla hlavní Cenu Andreje „Nikolaje“ Stankoviče. Za Jednotku intenzivního života vyhrála Českého lva a Cenu české filmové kritiky za nejlepší dokument.
Cena Pavla Kouteckého pro celovečerní snímek – zvláštní uznání
Zvláštní uznání získal snímek Jak jsem se stala partyzánkou režisérky Very Lackové.
Vyjádření poroty:
„Pro svoji rodinu i všechny Romy odvedla režisérka neocenitelnou a důležitou práci: poukázala na bolestivé téma i na překrásné rodinné vztahy, na bolest, důstojnost, na tragédie druhé světové války, ale i na cíl a výsledek.“
Mezi ostatní celovečerní nominované filmy patří: Bratrství režiséra Francesca Montagnera, Bydlet proti všem Tomáše Hlaváčka a Přípravy k filmu T Milana Klepikova.
Cena Pavla Kouteckého pro krátkometrážní film
Cenu Pavla Kouteckého pro krátký dokumentární film a finanční odměnu 40.000 Kč získal režisér Josef Švejda s filmem JANG. Filmový portrét mladické nespoutanosti kombinující klasické dokumentární postupy s estetikou a vyjadřováním moderní internetové kultury.
Vyjádření poroty:
„Za zprostředkovaný pocit svobody, který je pro umělce a obecně lidské bytosti důležitý. Za skvělou ukázku tíhnutí ke svobodě a zachycení rozdílnosti životních hodnot mezi dvěma generacemi. Skrze zpočátku zdánlivě triviální „punk příběh“ sociálně nepřizpůsobivého jedince dokázal autor krůček po krůčku kaleidoskopickým navršováním barevných a slunných obrazových střípků otevřít cestičku dovnitř protagonistovy duše, nikoliv zoufalce na okraji společnosti, ale člověka pevného ve svém přesvědčení.“
Na Cenu Pavla Kouteckého pro krátkometrážní dokument byly nominovány další 4 filmy: Milý tati režisérky Diany Cam Van Nguyen, Země havrana z archy režisérky Květy Chaloupkové, Zesílené ticho režiséra Marka Mrkvičky a Zkouška sirén režisérky Hany Slaninové.
Festival zakončí svůj program v sobotu 21. 5. v drážďanském bývalém nákladovém nádraží GEH8, kde bude vyhlášena CENA ELBE DOCK pro krátkometrážní středoevropské filmy (hrané, animované i dokumentární). Program pokračuje také v Ústí nad Labem, kde do soboty probíhá výstava zaměřující se na budoucnost a umělou inteligenci s názvem Za otevřenýma očima v unikátním bývalém bunkru. Ve Veřejném sále Hraničář pak proběhne projekce němého japonského filmu s živou hudbou rakouského uskupení Okabre.