Tenkrát ve Vietnamu
RECENZE – KOMIKS: Punisher: Četa (Garth Ennis & Goran Parlov) – JAROSLAV STUCHLÝ
Naposled jsme se s postavou Franka Castlea alias Punishera setkali v komiksu s podtitulem Svět sovětů. V něm se tvůrce Garth Ennis otřel o neúspěšnou sovětskou vojenskou kampaň v Afghánistánu (1979–1989).
V Četě se tento scenárista posedlý válkami a vším, co s nimi souvisí, zaměřil na jeden z nejtraumatičtějších bodů dějin Spojených států 20. století, na válku ve Vietnamu (1964–1973).
Čtyři veteráni, bývalí příslušníci stejné čety námořní pěchoty, se padesát let po svém nasazení ve Vietnamu sejdou v baru se spisovatelem Goodwinem, jenž se zajímá o osobu jejich tehdejšího velitele Franka Castlea. Ten se objevil na kótě 861 poblíž Khe Sanhu v lednu 1968 jako mladý, charismatický poručík s nulovými bojovými zkušenostmi, ale se schopností rychle se v novém prostředí zorientovat. Čtenář záhy zjistí, že toto nebude jediný úhel pohledu. Goodwin se totiž už předtím sešel také s Letrongem Giapem, posledním přeživším vyšším důstojníkem severovietnamské armády, který byl přímým účastníkem bitvy o Khe Sanh.
Ty nejlepší příběhy dotýkající se války ve Vietnamu ukazují devastující vliv války na lidskou psychiku (Coppolova halucinogenní Apokalypsa, natočená na motivy Conradova románu Srdce temnoty), neschopnost zpracovat válečná traumata a začlenit se zpátky do běžného života (Lovec jelenů) nebo vojenskou mašinerii, která z normálního člověka udělá odlidštěný stroj na zabíjení (Olověná vesta, na jejímž scénáři se podílel v úvodu komiksu zmíněný Michael Herr). V souvislosti s názvem nelze samozřejmě pominout do jisté míry autobiografickou Četu Olivera Stonea, v níž tím nejzásadnějším bojištěm je srdce a svědomí každého vojáka.
Ennis použil vietnamský konflikt, aby ukázal, kde a jak se Frank Castle naučil zabíjet. Podobně jako si Erik Lehnsherr (budoucí Magneto z X-Menů) prošel nacistickým vyhlazovacím táborem Osvětim, tak se i budoucí Punisher ocitl ve skutečném pekle, což tyto marvelovské postavy pevně ukotvuje v realitě. Ostatně, i další marvelovští superhrdinové obývají opravdový svět (například New York), zatímco jejich kolegové z DC páchají dobro ve fiktivních velkoměstech, jako jsou Gotham nebo Metropolis.
Upřímně řečeno, Četa by fungovala, i kdyby se dotyčný poručík nejmenoval Frank Castle. Tou největší (a vlastně jedinou) výhrou totiž v tomto případě není zvítězit ve válce, ale přežít a udržet naživu lidi, kteří závisejí na vašem strategickém uvažování, úsudku a příslušných rozkazech. To vše se Castle naučil právě ve Vietnamu, takže když se po vyvraždění své rodiny změnil v mstitele Punishera, trestajícího ty nejodpornější zločince, byl na svou misi po všech stránkách dokonale připraven.
Ennis neřeší politiku, nepřidává další sebeobviňující ránu bičíkem ve stylu “proč jsme lezli někam, kde jsme neměli co pohledávat”, na druhou stranu ale nezavírá oči před šlendriánem panujícím v americké armádě.
A protože komiksový hrdina musí mít svoje protivníky, dostává slovo i druhá strana. Vedle již zmíněného důstojníka Giapa je to především vietnamská dívka Ly Quang, bojovnice, jejímž hnacím motorem je touha pomstít americkými vojáky vyvražděnou rodinu. Dost „punisherovské“, co říkáte?
Tady se Ennis liší od autorů všech výše jmenovaných snímků, kteří se zaměřují pouze na Američany a jejich prožívání války, zatímco Vietnamce redukují na anonymní masu. Ukazuje, že i nepříteli lze přičíst důstojnost a jistou dávku respektu, že obě strany disponují jak hrdiny, tak kretény.
Původem chorvatský výtvarník Goran Parlov už spolupracoval s Ennisem na několika dílech série Punisher MAX a je to především jeho zásluha, že ze stránek komiksu na čtenáře přímo sálá nejen vedro džungle v jihovýchodní Asii, ale také žár z rozpálených kulometných hlavní. Zcela jistý si je i v dialogových pasážích, kde jednoduchými tahy dokáže zachytit příslušnou emoci. Jeho expresivní kresba působí ve vesměs širokoúhlých kompozicích velice autenticky. Koloristka Jordie Bellaireová se zase postarala o to, aby se čtenář orientoval i v nočních scénách.
Zbývá dodat, že v komiksové knize Od kolébky do hrobu (česky 2009) se úvodní část s názvem Zrození věnuje Frankovým posledním dnům ve Vietnamu v roce 1971. Četu tak lze chápat jako její prequel.
Je jasné, že spisovatel Goodwin představuje alter ego samotného Gartha Ennise, protože zmíní svoji knihu Valley Forge, Valley Forge, což je název desátého dílu série Punisher MAX, vracejícího se motivicky právě k událostem ze Zrození. Snad proto této postavě po celou dobu nepohlédneme do obličeje.
Garth Ennis & Goran Parlov
Nakladatelství BB/art, Praha 2022
136 stran
399 Kč