Třetí hlídka
SERIÁL – POLICEJNÍ DRAMATA – TŘETÍ HLÍDKA – JANA JEDLIČKOVÁ
Americké televizní drama Třetí hlídka (Third Watch)[i] nepatří přísně vzato mezi policejní dramata, ačkoli značná část série se na policii zaměřuje. Hlavními hrdiny a hrdinkami jsou kromě policejních důstojníků a důstojnic také paramedici a hasiči. Třetí hlídka se tak řadí k seriálům a sériím, které pracují s poměrně širokým kolektivem úzce propojených postav, stejně jako Poldové z Hill Street (Hill Street Blues), Policie New York (NYPD) nebo Právo a pořádek (Law and Order). Unikátní je ale právě spojení světů tří základních záchranných složek v rámci jednoho televizního seriálu.
Paramedici nebo poldové?
V roce 1990 vzniklo v produkci americké plošné televize ABC drama H.E.L.P. Zápletka série vycházela z experimentálního kombinovaného záchranného systému v New Yorku, tzv. the Harlem Eastside Life-saving Program (HELP), který na jednom místě soustřeďoval jak policejní, tak hasičské oddělení a oddělení záchranné lékařské pomoci. Ve své době H.E.L.P. nezaznamenal moc velký úspěch a po první sérii byl zrušen. Mezi hlavními účinkujícími byl např. i David Caruso jako policejní důstojník Frank Sardoni, John Mahoney ztvárňující velitele newyorkského hasičského oddělení Patricka Meachama nebo Wesley Snipes hrající policejního důstojníka Lou Bartona. Koncepci kombinovaného záchranného systému využila o 9 let později Třetí hlídka, která měla původně v plánu vytrvat 10 sérií jako projev pocty H.E.L.P. Na televizních obrazovkách zůstala jako produkce plošné televize NBC šest let a nemalý počet televizních kritiků se po poslední epizodě shodl, že série skončila příliš brzy.
Pod vznikem konceptu Třetí hlídky se podepsali hned dva lidé, John Welles a Edward Bernero. Oba krátce spolupracovali na jiném americkém seriálu Trinity, ale po jeho zrušení požádal Welles Bernera o spolupráci na dalším projektu. Bernero býval před vstupem do světa televizního vysílání policistou v Chicagu a pomýšlel na seriál, ve kterém by mohl zúročit své bohaté zkušenosti. Welles si naopak pohrával s nápadem natočit seriál o paramedicích, ale poměrně dlouhou dobu byl přesvědčený, že nemá dostatek materiálu na projekt takového charakteru. Po spojení s Bernerem vypracovali koncept série o newyorkských paramediích a policistech. Hasičské oddělení nebylo původně v plánu, ale poté se na castingu objevil Eddie Cibrian jako adept na roli Maurice „Bosco“ Boscorelliho. Tuto roli naštěstí pro fandom Třetí hlídky Cibrian nezískal, ale zaujal natolik, že mu tvůrci série napsali postavu nezodpovědného sukničkářského gamblera Jimmiho Dohertyho, který je jedním z několika hasičských postav série a zároveň jednou z neodmyslitelných „duší“ Třetí hlídky.[ii]
Camelot bez Artuše
Děj série je situovaný do New Yorku, konkrétně na roh King Blvd (Královský bulvár – pozn. autorky) a Arthur Street (Arturova ulice – pozn. autorky), kde se nachází centrála fiktivního 55. policejního okrsku a 55. centrály hasičů, ve které mají své sídlo i paramedici. Camelot je nejen přezdívkou této tříčlenné centrály, ale můžeme jej chápat i jako leight motiv celé série. Odkazuje se k němu jak první, tak poslední epizoda Třetí hlídky a postavy lze chápat jako rytíře kulatého stolu, hrdiny, kteří jsou si rovni (jak na úrovni fiktivních postav, tak co do pozornosti věnované jednotlivým složkám záchranného systému v rámci série). Série sleduje příhody tzv. třetí hlídky, tedy směny těch hasičů, policistů a paramediků, kteří nastupují v 15:00 a končí ve 23:00. I proto se děj odehrává často v nočních hodinách.
Se světem Třetí hlídky se diváci a divačky seznamují prostřednictvím dvou nováčků, paramedika Carlose Niety (Anthony Ruivivar) a policejního nováčka Tye Davise (Coby Bell), kteří jsou v první epizodě přiděleni ke svým budoucím stálým partnerům. Davise dostane na starost dlouholetý partner jeho zesnulého otce John „Sully“ Sulliven (Skipp Sudduth), Carlos pracuje po vážném zranění svého původního partnera pod dohledem služebně nejstaršího paramedika Monteho „Docka“ Parkera (Michael Beach). Hned v úvodní scéně se ale diváci a divačky seznamují s alfou a omegou Třetí hlídky, policejním důstojníkem Mauricem Boscorellim (Jason Willes), kterému nikdo neřekne jinak než Bosco. Spolu se svou partnerkou Faith Yokas (Molly Price) tvoří jeden z nezapomenutelných parťáckých párů napříč policejními dramaty vůbec. Skupinu hlavních postav doplňují paramedici Bobby Caffey (Bobby Cannavale) a Kim Zambrano (Kim Raver) a v dalších sériích např. Amy Carlson jako jediná žena v hasičském sboru a zároveň vyškolený paramedik Alex Taylor, postava bývalé armádní sestry a nyní paramedik Grace Foster (Cara Buono) nebo cenami ověnčené Tia Texada a Nia Long jako policistky Maritza Cruz a Sasha Monroe. Mezi nejslavnější cameo série patří např. Roy Scheider, Helen Mirren nebo Wyclef Jean.
Hodnej polda – zlej polda
Epizodický charakter Třetí hlídku zařazuje k televizním sériím, nicméně v průběhu šesti let vysílání tvůrci mistrně kombinovali jak jednotlivé dějově uzavřené epizody, tak díly s komplexním narativem, který někdy přesáhl i do více sérií (zejména potom téma ruské mafie a organizovaného zločinu vůbec). Projekt vyniká snahou realisticky vykreslit život v New Yorku pohledem členů jmenovaných záchranných složek policie, hasičů a paramediků. Téma série poskytuje dostatek možností k dramatické akci, na druhou stranu se ale Třetí hlídka nebývale soustředí na samy postavy. Série není žádným procedurálním dramatem, kde by šlo zejména o vykreslení postupů policejní práce nebo detailů ze záchranných akcí paramediků a hasičů. Ačkoli důvěryhodné vykreslení zásahů těchto složek neodmyslitelně ke Třetí hlídce patří, tím hlavním, co tvoří atmosféru série a co ji zároveň odlišuje od procedurálních dramat, jsou její postavy.
Málokterý televizní projekt si dovolí vsadit na nesympatické, zlomyslné, nudné nebo cholerické postavy, málokterému televiznímu seriálu nebo sérii (tím spíše z policejního prostředí) to projde. Nutno ovšem dodat, že ony nesympatické postavy jsou tak protivné, až divákům a divačkám nezbude nic jiného, než je milovat a těšit se na jejich další výstup. Policie ve Třetí hlídce rozhodně nepatří mezi morální podporu jako např. u série Dragnet, ani nenapravuje své omyly hrdinskými akcemi jako v Kriminálkách Miami, Las Vegas a New York. Omyly a hrubé přešlapy, stejně jako náladovost a choleričnost, postavy z Třetí hlídky polidšťuje tak, jak o tom jiné série mohou jenom snít.
Není pochyb o tom, že policisté, hasiči i paramedici představují svého druhu současné hrdiny. Jako hrdinové jsou v sérii i konstruováni. Ale být takovým člověkem má své meze a tvůrci Třetí hlídky jsou si toho vědomi. S vykreslováním charakteru se nezastaví na konci pracovní směny, ale sledují často postavy i do jejich osamělých bytů, k manželovi a dětem nebo do hospody na rohu ulice. A přestože jsou newyorskými hrdiny, v městském davu jsou bezejmenní, snadno zakryjí své chyby a ještě snadněji stopy po svých osobních selháních. Jsou to ale ona selhání, ne heroické činy, pro která si fanoušci sérii oblíbí.
Jejich vlastními slovy
Třetí hlídka získala za dobu svého vysílání několik nominací na prestižní televizní ceny a zapsala si i několik cenných vítězství nejen v hereckých kategoriích, ale také např. v kategorii střihu a zvuku. Nejvíce oceňovanou ale byla jediná epizoda, „In Their Own Words“,[iii] vysílaná 15. října 2001.[iv]
Jako mnoho dalších amerických seriálů a sérií, zejména těch, které se odehrávaly v New Yorku, musela se i Třetí hlídka rozhodnout, jak a jestli vůbec reagovat na události 11. září 2001. Vzhledem k tomu, že se série soustředila na složky záchranného systému, rozhodli se tvůrci uctít památku obětí a členů záchranných sborů epizodou, kde postavy Třetí hlídky figurovaly jako průvodci a kde hlavními postavami byli skuteční newyorští hasiči, záchranáři a policisté. Tato epizoda uvozovala třetí sérii, kterou měla původně začínat epizoda „Blackout“, ta byla přesunuta na závěr série a posloužila jako svého druhu tichá pocta spolupracovníkům Třetí hlídky, kteří 11. září 2001 zemřeli.[v] Následující epizoda nesla název „September Tenth“ (10. září – pozn. autorky).
Třetí hlídka (USA, 1999–2005), 132 epizod / 44 min
Third Watch
Tvůrce: Edward Allen Barnero, John Wells
Režie: Guy Norman Bee, Nelson McCormick, Peter Ellis, Christopher Chullack, Félix Enríquez Alcalá, Nick Gomez ad.
Scénář: Angela Amato, Edward Allen Barneo, John Wells, Janine Sherman, Scott Williams, John Ridley, Charles Murray, Bonnie Mark ad.
Kamera: Glenn Kershaw
Střih: Fred Peterson, Peter Basinski, Mark S. Manos, Alan L. Shefland, Adam Wolfe
Hudba: Martin Davich, Doug DeAngelis
Hrají: Jason Wiles (Maurice „Bosco“ Boscorelli), Coby Bell (Tyrone Davis), Anthony Ruivivar (Carlos Nieto), Skipp Sudduth (John „Sully“ Sullivan), Molly Price (Faith Yokas), Michael Beach (Monte „Doc“ Parker), Kim Raver (Kim Zambrano), Eddie Cibrian (Jimmy Doherty), Tia Texada (Maritza Cruz), Chris Bauer (Fred Yokas), Bobby Cannavale (Roberto „Bobby“ Caffey), Cara Buono (Grace Foster), Amy Carlson (Alex Taylor) Savannah Haske (Tatiana), Josh Stewart (Brendan Finney), Nia Long (Sasha Monroe), Roy Scheider (Fyodor Chevchenko) ad.
Zdroje:
Wikipedia, Free Encyklopedia. H.E.L.P. (TV Series). Dostupné z WWW <http://en.wikipedia.org/wiki/H.E.L.P.>
Wikipedia, Free Encyklopedia. Third Watch (TV Series). Dostupné z WWW <http://en.wikipedia.org/wiki/Third_Watch>
[i] Více viz <http://www.youtube.com/watch?v=cMO0fx07HKQ&feature=related>
[ii] Více viz <http://www.thirdwatch.net/forum//index.php?showtopic=11956&hl=.>
[iii] Viz <http://www.youtube.com/watch?v=vQIBP1SuC1s>.
[iv] Nejvýznamnějším oceněním, které epizoda získala, byla prestižní Peabody Awards.
[v] Na sérii se podílel velký počet skutečných hasičů a policistů, z nichž někteří zemřeli 11. září 2001 ve World Trade Center. Někteří z nich účinkovali i v epizodě „Blackout“. V jedné ze scén byli spolu s postavami Tye Davise a Sullyho v jedné z dodávek i postavy hrané skutečnými hasiči, kromě obou seriálových herců ale nikdo z dodávky nepřežil. Tato epizoda byla natáčena krátce před 11. zářím.